کورت فريشلر و حکایت کربلا

 کورت فريشلر آلماني در مورد امام حسين ، کتاب «امام حسين و ايرانيان » را نوشته است . فريشلر در اين کتاب اسناد و مدارک را دقيقاًثبت نکرده است و به حضور نماينده امام در ايران «شهر ري » و آشنايي کم و بيش امام حسين به زبان فارسي و علاقه متقابل امام و ايرانيان ، و حرکت امام حسين از مکه به کربلا و فعاليت مسلم بن عقيل در کوفه و حادثه کربلا و اوضاع ايران و تأثير خون حسين و نفرين زينب (س) در سقوط اموي اشاره نموده است .
کورت فريشلر طرفداري کارگر ايراني در کوفه به نام عباس بذائي (اردبيلي ) از مسلم بن عقيل و کشته شدن او توسط سربازان محمد ابن اشعث را ذکر نموده فريشلر در مورد جنگ تن به تن در روز عاشورا مي گويد: «در عاشورا جنگ تن به تن از بامداد تا ظهر ادامه داشت و تو گويي قضا و قدر تعمد داشت که آن روز، جنگ به آن شکل ادامه پيدا کند... که تا آخرين لحظه ناظر صحنه هاي از خود گذشتگي سربازان حسين و خود او بشوند و حتي اندکي از آن فاجعه ها از نظرشان محو نگردد».
در مورد علاقه ايرانيان و حمايت آن ها از امام حسين ، فريشلر به نقل از ابو علي سيمجور ذکر مي کند که عده اي از ايرانيان کوفه به سوي قادسيه رفتند و به کربلا رسيدند... و خود را به امام حسين رساندند. حسين گفت : پس بدانيد که من و کساني که نسبت به من وفا دارند فردا به قتل خواهيم رسيد و شما از راهي که آمده ايد برگرديد تا کشته نشويد... ايراني ها گفتند: کشته شدن در راه تو براي ما سعادت است ... که بين (20 تا 30) نفر مرد ايراني در کربلا ماندند و فقط اسم (برويج = پرويز) معلوم است .

 

 60.jpg


همچنان که ذکر شد در اين کتاب اسناد و مآخذ دقيقاًدرج نشده است و مورخان نيز در اين مورد (شرکت ايرانيان در کربلا) سخني ذکر نکرده اند که فريشلر در اين مورد مي گويد: «مورخان نام ايراني ها را تعمداًذکر نکرده اند؛ زيرا خلفاي عباسي با آن که به کمک ايراني ها سر کار آمدند با ايراني ها عداوت داشتند خلفاي اموي نيز خونخوارترين افراد را مأمور اداره ايرانيان مي نمودند و نمي توان ترديد داشت که يکي از علل علاقه مندي ايرانيان به علي و فرزندانش ناشي از کينه بني اميه به ايرانيان بود و علي (ع) و فرزندانش بر عکس بني اميه به ايرانيان علاقه داشتند... مورخان به خاطر بيم از بني اميه اسم ايرانيان را که از حسين حمايت کردند از قلم انداختند».


در اين کتاب به شرکت (20 تا 30) ايراني در کربلا و شهادت آن ها به نعمان بن ابي عبدالله و قاضي سعد الدين ابوالقاسم عبدالعزيز معروف به ابن براج استناد نموده است .
فريشلر معتقد است که کاروان حسين در کربلا حداکثر 200 نفر بوده و حال آن که حداکثر سپاه پياده و سوار عليه امام سي هزار نفر بودند.
حماسه حسيني با توجه به مقايسه دو سپاه يکي از حماسه هاي رزمي بزرگ جهان است : «کشته شدن حسين و يارانش قطع نظر از هر نوع نظريه ايدئولوژي از لحاظ شجاعتي که از آن مرد (بزرگ ) و يارانش به ظهور رسيد، يکي از حماسه هاي رزمي بزرگ جهان است آدمي وقتي نوشته مورخان را در خصوص روحيه حسين (ع) مي خواند،حيرت مي کند که آن مرد داراي چه ايمان و اراده اي بود که آن موقع از مشاهده سر شکافته و خونين پسرش (علي اکبر) ... گريه نکرد و نناليد و گفت خدايا اين قرباني را در راه دين برحق خود، اسلام بپذير.
به نظر مي رسد که فريشلر به جاي علي اصغر، علي اکبر را نوشته است .
چرا که پس از اصابت تير حرمله بن کاهل اسدي به علي اصغر (ع) امام حسين (ع) خون او را به آسمان پاشيد که حتي قطره اي از آن خون به زمين نيفتاد.
از نظر کورت فريشلر، نطق زينب در کوفه هم در مردم تأثير نمود و هم روحيه نستوه و خلل ناپذير او را نشان داد و هم جوابي دندان شکن در جمع به عبيدالله زياد داد.
«نطق زينب در مردم خيلي اثر نمود... اولين بار بود که يک زن در کوفه ، با صداي بلند براي مردم نطق مي کرد... از روزي که شهر کوفه از صدر اسلام بنا شد تا آن روز اتفاق نيفتاده بود... زني که حرف مي زد يک اسير بود و نطق کردن يک مرد اسير يک پديده خارق العاده جلوه مي نمود تا چه رسد به اينکه يک زن اسير نطق نمايد که ... ما عظمت خود را از دست نداده ايم ما از خانواده رسالت هستيم و مباهات مي کنيم که مردان ما در راه حق کشته شده اند و ما اسيران رنج را جهت پيروي از حق تحمل مي نماييم ... برادرم با جدش رسول الله در بهشت است ... ولي آن ها که برادرم را کشتند در اين دنيا ملعون مي شوند... در دنياي ديگر در قعر جهنم اند... »
به نوشته فريشلر، علي بن حسين (ع) (امام زين العابدين ) در دمشق بستر بيماري بود پزشکي ايراني ـ که از پزشکان جندي شاپور به نام بختيشوع بود امام را معالجه کرد و تجويز دارو نمود.
و امام حسين در کربلا کمک ملائکه را نپذيرفت .

جبرئيل آمد که اي سلطان عشق                يکه تاز عرصه ميدان عشق
دارم از حق بر تو اي فرخ امام                      هم سلام و هم تحيت هم پيام

که امام حسين (ع) جواب داد:

جبرئيلا رفتنت زينجا نکوست                       پرده کم شو در ميان ما و دوست
قصه کوته شمر ذي الجوشن رسيد              گفتگو را آتش خرمن رسيد...

«عمان ساماني »

 

 

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

نظرات  

 
کرمی
+1 #13 کرمی 1395-07-16 07:28
سلام.من این کتاب را خواندم به نظرم کتاب تاثیرگذاری بود آن هم یک نویسنده خارجی! ولی در چند مطلب شبهه دارم.مثلا نویسنده میگوید در جنگ تن به تن حضرت عباس ایشان به خاطر سادگی روح عرب بدوی از کشتن کسانی به جنگش رفته اند خودداری میکند در صورتی که من این حرف را قبول ندارم به نظر من حقیر ایشان به خاطر روح عظیم و عترت پاکی که داشتند و از نسل ائمه اند دارای چنان خصایلی بودند و در مورد شهادت حضرت علی اصغر کامل ننوشته اند.میخواستم در مورد این نویسنده بهتر بدانم ممنونم.
 
 
غلام حین فرزانه
-8 #12 غلام حین فرزانه 1394-03-10 10:12
طبق نوشته استاد مطهری تعداد سپاهیان عمر ابن سعد در کربلا 7000 نفر بیشتر نبوده وبنا به دلایلی نمیتوانست بیش از این باشد متاسفانه منابع شیعه ازروی تعصب اغراق کرده اند
 
 
علی اله        محمدی نیا
+1 #11 علی اله محمدی نیا 1393-08-08 22:59
من این کتاب را دو بار خوانده ام . بار اول در پاورقی مجله خواندنی ها . که هفته ای بود . بعد خود کتاب را که از همین پاورقی چاپ و تکثیر شدهاست . کتابی است جذاب و شیرین . در حقیقت مثل یک رومان شیرین است . اما مطالب بیشتر تکرار میشود . نویسنده . با دید غربی ها کتاب را نوشته و به امامت امام عقیده ای ندارد . ولی امانتداری کرده. آزادگی ، شجاعت ، تقوی و مردانگی امام (ع) را به خوبی تشریح نموده است . اما به نظر من بهترین کتابی در مورد امام علیه السلام نمی باشد . کتاب های بهتر از این هم هست . از جمله شهید جاوید تالیف شیخ صالحی نجف آبادی
 
 
علی
+14 #10 علی 1393-04-31 11:54
با سلام. ضمن احترام به نظرات دوستان؛ من از سالها پیش منابع گوناگونی را درمورد زندگی امام حسین علیه السلام مطالعه و مقایسه کرده ام و بنظر میرسد در این میان یکی از جامعترین و صحیح ترین، علمی ترین و در عین حال، غیر منبری ترین منابعی که به حضرت پرداخته همین کتاب است. این کتاب امام حسین را بیشتر بعنوان یک امپراتور دلاور مطرح ساخته و از مرثیه سراییهای ایرانی-مآبانه و صحنه پردازیهای غیر کارشناسانه خودداری نموده. اگر یک ناظر بیطرف غیر مسلمان این کتاب را بخواند حس میکند امام حسین و مردانش جمعی انسان جنگاور، فرهیخته، پاکدامن و صلح طلب بوده اند که در مهلکه ای دچار میشوند و به پای غرور و خصال نیک خود با یک ارتش فریب خورده و ناجوانمرد میجنگند تا کشته شوند. اما وقتی همان ناظر بیطرف غیر مسلمان به منابع داخلی و روایات افواهی و عمومی ما نگاه کند بیشتر حس میکند که حضرت و مردانش (نعوذ بالله) گروهی بیش از حد مظلوم و متعصبین شدید صرفاً مذهبی بوده اند که پس از مرگشان انتظار دارند فقط به حالشان گریه کنیم و بر سر و سینه بزنیم، حال آنکه بنظر من برای چنان دلاورانی ننگ است که بجای تحسین و درس-آموزی از رفتارشان، فقط به برایشان گریه کنیم..!! من بعنوان یک شیعه احساس میکنم بیش از آنکه مجبور باشم برای امام حسین گریه کنم باید یاد بگیرم به او افتخار کنم و بجای آنکه او را یک "آقای واجب-العزا" بدانم، بهتر است ایشان را یک "پادشاه شجاع و شورانگیز" بنامم.. توفیق از پروردگار
 
 
كيا
-1 #9 كيا 1392-02-03 19:30
به طور كلي مرحوم ذبيح اله منصوري به طريقه ي يك محقق عمل نكرده است در تمامي ترجمه هايش مطالبي افزوده و به دنبال يافتن و ذكر منابع خود و نويسندگان آثار نبوده است اگر ذكر منابع ميكرد به راستي او را بايد يك علامه ميدانستيم اما با توجه به كتب مختلفي كه ارائه نموده اند ايشان يك مولف غير دانشگاهي محسوب شده كه نميتوان به آثارش استناد علمي و تحقيقي نمود روحش شاد
 
 
بابک 4097
-1 #8 بابک 4097 1392-01-16 05:17
سلام
من این کتاب رو هنوزنتونستم بخونم ولی یک کتاب از این نویسنده ( کورت فريشلر ) در مورد عایشه دیدم
که تو اینترنت هم موجود هست .
به نظر بنده حقیر این نویسنده مورد اعتماد نیست .
التماس دعا
 
 
اکبر نیازی
+1 #7 اکبر نیازی 1391-09-03 16:26
باسلام همیشه اونایی که بیطرف هستند حقایق را می نویسند من شخصا معتقدم کاملترین و جامع ترین کتاب در مورد عاشورا و امام حسین ع میباشد
 
 
aryan
+2 #6 aryan 1391-05-21 22:11
سلام سلامی به گرمی آن روز داغ عاشورا . من نضرات کورت فیشلر را مبنی بر تحقیقات کم او میدانم من از این مطلب خوشم آمد بهتر است مطلب را قوی تر کنید ممنون از توجه شما;)
 
 
نیمار
+4 #5 نیمار 1391-04-24 17:39
متن جالبی بود
ممنون کاملا با نظر یکی از دوستان که نوشته بود یک شیعه باید این کتاب را بخواند موافقم
وباید در نظر گرفت که مترجم این کتاب اقای ذبیح الله منصوری هم ترجمه ای با قدرت این کتاب را به پایان رسانده
و در اخر یک خواهش داشتم اگر امکان دارد در باره نقش گیو در این کتاب که در بخشهای اول کتاب نوشته شده هم توضیح دهید ویا اگر زحمتی نیست برای بنده ارسال کنید .
التماس دعا
 
 
خادم الحسين
+5 #4 خادم الحسين 1390-11-22 07:16
با سلام من اين كتاب را به طور كامل مطالعه كرده ام به نظرم شيعيان اگر ميخواهند از امام حسين بيشتر بدانند حتما اين كتاب را بخوانند كه بسيار مفيد است
 
 
مصطفي عليزاده
-1 #3 مصطفي عليزاده 1390-02-10 18:47
سلام خوب بود ولي كافي نيست بيشتر توضيح دهيد ممنون
 
 
سادات
0 #2 سادات 1389-10-04 17:07
متن بسیار جالبی بود با تشکر از زحمات شما.
 
 
صفری
+1 #1 صفری 1389-10-04 08:50
با سلام
در لیست همرزمان لینک شد
موفق باشید
--------- ------
پایگاه جامع عاشورا : ممنون. التماس دعا
 
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir