روز پنجم محرم- سال ششم هجري قمري

 

وقوع سريه عبدالله بن انيس.

بنا به روايت واقدي در کتاب گرانسنگ «المغازي»، سريه عبدالله بن انيس ‍ در روز دوشنبه، پنجم ماه محرم، مطابق با پنجاه و چهارمين ماه هجرت نبوي آغاز گرديد و به مدت دوازده روز ادامه يافت و هفت روز باقي مانده از محرم پايان يافت. [1] .

به نظر مي آيد تاريخي را که واقدي براي اين نبرد بيان کرده است، مقرون به صحت نباشد. چون ماه محرم آن سال نمي توانست پنجاه و چهارمين ماه هجري باشد، بلکه مي بايست پنجاه و هشتمين و يا چهل و ششمين ماه هجرت باشد. وانگهي پنج روز و دوازده روز، جمعا مي شود هفده روز.

بنابراين، گفتار وي که اين سريه، هفت روز به آخر محرم پايان يافته، نيز صحيح نيست. ممکن است منظورش اين بود که اين سريه در هفدهم ماه محرم پايان يافته است. بدين جهت ممکن است در کتابت اشتباهي رخ داده باشد. به هر حال، اين نبرد از آن جا آغاز گرديد که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم با خبر شد که «سفيان بن خالد لحياني» در «عرنه» (منطقه اي نزديک عرفات) اردو زده و مردم قبيله خويش و ديگر دشمنان اسلام را گرد آورد و آماده نبرد با مسلمانان است.

 

36.jpg

 

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، عبد الله بن انيس را به حضور طلبيد و وي را مأمور خاموش کردن اين فتنه نمود. عبدالله بن انيس به تنهايي از مدينه خارج شد و بدون اين که يار و ياوري با خود داشته باشد، عازم عرفه گرديد. پس از چند روز راه پيمايي به اردوگاه سفيان بن خالد رسيد.

عبد الله بن انيس، پيش از اين ماجرا، هيچ گاه سفيان بن خالد را نديده بود. به همين جهت پيش از حرکت از مدينه، نشانه هاي وي را از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم درخواست کرد. آن حضرت به عبدالله فرمود: نشاني وي، اين است که هر گاه او را از بيني از او ترسي در تو پيدا مي شود و به ياد شيطان خواهي افتاد و دلت مي خواهد که از او کناره گيري نمايي.

عبدالله بن انيس گفت: آن نشاني اي که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به من فرموده بود، به محض ديدن سفيان بن خالد در من آشکار گرديد. با اين که من از هيچ چيز نمي ترسيدم، با ديدن اين مرد، لرزه بر اندامم افتاد ولي خود را کنترل کرده و به وي نزديک شدم و گفتم که من از قبيله خزاعه ام و براي جنگيدن با محمد بن عبدالله، به تو پيوسته ام و خواهم در سپاه تو حضور يابم. بدين ترتيب، عبدالله بن انيس با گفتاري شيرين و خواندن اشعاري دل نواز، سفيان را مجذوب خود ساخت و در اندک مدتي به وي نزديک گرديد.

سفيان که رهبري شورشيان و کينه توزان ضد اسلام را بر عهده داشت، پس ‍ از فراغت از امور جاري سپاه به خيمه خويش بر گشت. وي به عبدالله اطمينان کامل پيدا کرده بود. به همين جهت وي را در سراي خويش جاي داد و از او به گرمي استقبال و پذيرايي نمود.

 

56.jpg

 

اما همين که نيمه شب فرا رسيد و همه در خيمه هاي خويش آرام گرفته و به خواب فرو رفته بودند، عبدالله از بستر خويش برخاست و به بستر خالد نزديک گرديد و وي را با زيرکي خويش غافلگير کرد و سرش را از بدن جدا ساخت و از آن اردوگاه گريخت و به غاري در بلندي هاي اطراف پناهنده شد. سپاهيان، پس از اطلاع از قتل سرکرده خويش به تکاپو افتاده و از هر سو به دنبال عبدالله راه افتادند ولي هرگز به او دست نيافتند. پس از هلاکت سفيان، شورشيان نيز پراکنده شدند و عبدالله بن انيس با سرافرازي به مدينه برگشت نمود و سر بريده سفيان بن خالد را به همراه خود به مدينه آورد و در محضر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به زمين گذاشت.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به پاس تلاش ها و خدمات عبدالله بن انيس، عصاي خويش را به وي بخشيد و به او فرمود: با اين عصا در بهشت خواهي خراميد، هر چند عصاداران در بهشت بسيار اندکند.[2] .

بدين ترتيب، فتنه اي که مي رفت به فساد و خون ريزي بي گناهان منجر گردد، به دست يک سرباز تواناي اسلام، در نطفه خاموش و نابودي گرديد.

 

 

پی نوشتها :

[1] المغازي، ج 1، ص 531.

[2] همان.

 

منبع : روز شمار تاريخ اسلام (ماه محرم ) ؛ سيد تقي واردي 

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir