ولادت امام حسن مجتبي(ع)

ولادت امام حسن مجتبي (ع)

در پانزدهمين شب از ماه مبارک رمضان خانه رسالت پس از انتظار طولاني به استقبال مولود محبوب خود مي شتافت درست همان گونه که گلي با طراوت و شاداب پس از مدتي تشنگي از يک قطره زلال وگوراراي شبنم استقبال مي کند .

نوزاد به نياي خويش يعني رسول بزرگ اسلام بسيار اهميت داشت اما وي به هنگام تولد اين نوزاد حضور نداشت تا مژده ولادت را به آن حضرت برسانند . پيامبر (ص) به سفري رفته بود و به زودي به مدينه مراجعت مي کرد .

خانواده با اشتياقي وافر چشم به راه بازگشت پيامبر (ص)‌بود و هيچ يک از آداب و رسوم تولد را برگزار نکرده بودند تا آنکه پيامبر اکرم از مسافرت بازگشت و بنابر عادت هميشگي خويش نخست به سوي خانه فاطمه زهرا (ع) رهسپار شد . چون مژده تولد کودک را به پيامبر خدا رساندند سروري زايد الوصف آن حضرت را فرا گرفت و خواستار ديدن کودک شد . چون کودک را در آغوش گرفت بوييد و بوسيد و در گوشهايش اقامه و اذان گفت و پس از آنکه از پوشاندن جامه زرد به کودک نهي کرد دستور داد تا خرقه اي سپيد بياورند و کودک را در آن بپيچند .

پيامبر اعظم منتظر بود تا ببيند آيا از آسمان خبر تازه اي درباره اين کودک فرود مي آيد يا نه ؟ وحي نازل شد و خطاب به آن حضرت گفته شد : نام فرزند هارون جانشين موسي (ع) شبر بود و علي نيز نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسي پس اين کودک را «حسن» نام گذاري کن که حسن در عربي مرادف شبر است .

نام حسن در مدينه همچون بوي خوش گلها پيچيد . مژده دهندگان با گرمترين و شايسته ترين تبريکات به خدمت پيامبر (ص) آمدند زيرا حسن نخستين فرزند خانه رسالت بود چشم پيامبر اکرم و ياران بزرگوارش به وي دوخته شده بود . او تجديد کننده رسالت پيامبر بود و در آينده مقتدا و الگوي مسلمانان صالح به شمار مي آمد . او پس از پيامبر ادامه دهنده راه و رسالت آن حضرت بود.

روز بعد پيامبر (ص) فرمود تا قوچي بياورند و قرباني کرد . چون قرباني را نزد آن حضرت آوردند وي خود آمد تا بدين مناسبت دعايي بخواند . پس فرمود:

«بسم الله الرحمن الرحيم. خدايا! استخوان آن در مقابل استخوان حسن و گوشت آن در مقابل گشت او و خون آن در برابر خون او و موي آن در برابر موي او . خدايا! اين را نگاهبان محمد و آل او قرار بده». سپس دستور داد گوشت قرباني را ميان تنگدستان و مستمندان تقسيم کنند تا اين کار پس از وي درميان مردم سنت گردد . و خانواده هاي توانگر در هر مناسبتي گوسفندي قرباني کنند تا بدين وسيله ثروت در ميان مردم توزيع شود و تنها در ميان توانگران و اغنيا نباشد .

روزي پيامبر (ص) در حضور لبابه- ام الفضل- همسر عباس بن عبدالمطلب عموي خويش حسن را در آغوش مي گيرد و مي فرمايد:

- آيا درباره من خوابي ديده اي؟

- آري اي رسول خدا .

- آن را بازگوي.

- چنان ديدم که قطعه اي از تن شما در دامن من افتاده است .

- پس پيامبر (ص) لبخندي زد و کودک شيرخواره را به دست او سپرد و فرمود : آري اين تاويل روياي توست . او پاره تن من است .

بدين ترتيب ام الفضل به عنوان دايه امام حسن برگزيده شد .

کودک در کنف حمايت رسول بزرگوار اسلام و در زير سايه پدرش امام علي و حضرت زهرا بزرگ مي شد تا بدين وسيله تمام معاني و مفاهيم اسلام ناب را از چشمه سار رسالت و تمام ارزشهاي ولايت را درزير سايه ولايت و همه فضايل و مکارم را از منبع عصمت و فضيلت بياموزد.

پيامبر علي و زهرا (ع) در ترتيب امام توجه واهتمامي بليغ مبذول مي داشتند تا بدان وسيله استعدادها و شايستگي هاي وي را شکوفا سازند .  

1.jpg 

وراثت

بي ترديد وراثت در ساخت شخصيت فرد تاثير به سزايي دارد . شخصيت فرد با محيطي که از آن برخاسته و در آن متولد شده است ارتباط مستقيمي دارد . در ميان فرزندان ابوطالب بهترين و برترين خانه ها براي پديد آمدن از انسان کامل همين خانه بود زيرا هر کودکي که در اين خانه زاده مي شد از دو طرف با عبدالمطلب نسبت داشت . از يک طرف از سوي علي بن ابي طالب و از طرف ديگر از سوي فاطمه دختر محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب . همان طور که علي (ع) خود نيز از دو سوي به هاشم منسوب بود .

ما در اينجا درصدد بيان مناقب و فضايل هاشم و بويژه خاندان عبدالمطلب در ميان آنان نيستيم که فضايل و مناقب وي بسيار و فراوان است بلکه همين مقدار کافي است که بدانيم رسول گرامي اسلام محمد بن عبدالله (ص) و جانشين بزرگوار آن حضرت امام علي (ع) از همين خانواده برخاسته اند .

برحسب کشفيات علم ژنتيک ، تاثير ، گاه از سوي پدر است که در اين حالت تمام ويژگيها و صفات پدر به کودک منتقل مي شود و گاهي نيز کودک از سوي مادر که درمورد امام حسن اين قسم اخير تحقق يافت . در شخصيت امام حسن و نشانه هاي مادرش هويدا بود و بدين ترتيب خود منعکس کننده صفات پدر بزرگوار آن حضرت يعني پيامبر (ص) بود . از اين رو امام حسن بيشتر از آن که شبيه امام علي باشد به پيامبر شباهت داشت و بدين خاطر بارها پيامبر خود نيز فرموده بود :

«حسن از من و حسين از علي است».

شايد بتوان با نگرش بر حوادثي که پس از رسول گرامي اسلام رخ داده است اين حديث را به گونه اي ديگر هم تفسير کرد . و ماهيت شرايطي که در دوران امام حسن حکمفرما بود آن حضرت را وا مي داشت روش پيامبر (ص) را دنبال کند و آن حضرت را کاملا الگوي خود قرار دهد و همچون او به موفقيتهاي بزرگي نيز نايل شود .

با اتخاذ همين روش بود که وي مانند پيامبر گذشت و اغماض را پيشه خود مي ساخت و با دشمنانش به صلح و مدارا رفتار مي کرد .

چنان که شرايط و اوضاع خاص روزگار امام حسين نيز اقتضا مي کرد تا آن حضرت در امر دين و پيشبرد آن از خود تلاش و غيرت نشان مي دهد و همين امر موجب شباهتهاي ميان دوران او و دوران امام علي شده بود .

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir