فضائلی از اهل‏بیت

نوع اصطلاح :
عنوان :
فضائلی از اهل‏بیت
عبدالله بن ولید سمّان می‏گوید: امام باقر علیه‏السلام از من پرسید: «ای عبدالله! درباره علی و موسی و عیسی علیهم‏السلام چه می‏گویی؟»
گفتم: «درباره‏ی آنان چه می‏توانم بگویم؟!»
حضرت فرمود: «به خدا سوگند علی علیه‏السلام از آن دو اعلم بود.»
سپس فرمود: «مگر شما نمی‏گویید آنچه را که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دارد علی علیه‏السلام هم دارد؟»
گفتم: «آری، ولی مردم انکار می‏کنند.»
حضرت فرمود: «با این فرمایش خداوند به موسی علیه‏السلام با آنان مباحثه کن که می‏فرماید: «و کتبنا له فی الالواح من کل شی‏ء موعظة» [1] .در این آیه خداوند به ما فهمانده است که همه چیز را برای او ننوشته است. و به عیسی علیه‏السلام فرموده است: «ولابین لکم بعض الذی تختلفون فیه» [2] .و اینجا هم به ما فهمانده که تمام چیزها را برای عیسی علیه‏السلام بیان نکرده است.
و به محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «و جئنا بک شهیدا علی هؤلاء و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی‏ء.» [3] .
و درباره‏ی آیه‏ی: «قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب.» [4] فرمود: به خدا سوگند! ما را قصد کرده است و علی نخستین ما و افضل ما و بهترین ما بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏باشد. آن علمی که خداوند برای آدم فرستاده است به همان حال نزد ماست و از میان ما، عالمی از دنیا نمی‏رود مگر اینکه کسی را که علم او را بداند، جانشین خویش بگذارد و علم همین طور به ارث می‏رسد.» [5] . می‏گویند از امام محمد باقر علیه‏السلام مرویست که: «خداوند عالمیان را وصف نمی‏توان نمود و حال آنکه در قرآن فرموده است: «و ما قدروا الله حق قدره.» [6] (یعنی: آنها خدا را درست نشناختند.)
و به درستی که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را هم وصف نمی‏توان نمود و حال آنکه خداوند او را به قاب قوسین برد و طاعت او را در زمین مثل طاعت خود گرداند و امور دین را به او واگذار فرمود. ما اهل‏بیت را وصف نمی‏توان نمود که کار ما کار او است و سخن ما سخن او است و علم ما محیط به تمام اشیاء است.» پس ای غافل هوشیار و ای بصیر دین‏دار! از این بزرگتر معجزه نیست. که هم چنان که خدا را وصف و بیان نمی‏توان کرد همچنین ایشان را نیز وصف و بیان نمی‏توان کرد. پس همه کس عاجز است از وصف و بیان و اوصاف و احوال ایشان و نیز بدانکه از این بزرگتر معجزه‏ای نیست که ایشان به همه‏ی اشیاء محیط هستند، چه آسمان باشد و چه زمین و چه عرش باشد و چه کرسی و چه مشرق باشد و چه مغرب و چه دریا باشد و چه صحرا و از اینجا است که فرموده‏اند که: همه‏ی دنیا در نزد امام علیه‏السلام مثل پره‏ی گردو است.» [7] .

پی نوشت ها:
[1] سوره اعراف آیه‏ی 145 «یعنی: و در الواح از هر موضوعی برای موعظه و تحقیق هر چیزی، برای او نوشتیم.».
[2] سوره زخرف آیه 63 «یعنی: آمده‏ام تا برخی از آنچه را که در آن اختلاف دارید روشن کنم.».
[3] سوره‏ی نحل آیه‏ی 89 «یعنی: تو را گواه بر آنان قرار می‏دهیم و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است.».
[4] سوره‏ی رعد آیه 43 «یعنی: بگو کافی است که خداوند و کسی که علم کتاب نزد اوست میان من و شما گواه باشند.».
[5] بحارالانوار ج 26.
[6] انعام 91 - حج 74 - زمر 67.
[7] عین الحیاة - خلاصة الأخبار.

منبع: عجایب و معجزات شگفت‏انگیزی از امام باقر؛ واحد تحقیقاتی گل نرگس؛ شمیم گل نرگس چاپ چهارم 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir