معنای محدث و رسول و نبی

نوع اصطلاح :
عنوان :
معنای محدث و رسول و نبی
احول گوید: از زراره شنیدم که از امام باقر علیه‏السلام می‏پرسید: مرا از معنای رسول و نبی و محدث آگاه فرما.
امام باقر علیه‏السلام فرمود: رسول؛ کسی است که جبرئیل رودروی او می‏آید و او می‏بیند و با او سخن می‏گوید. و نبی؛ کسی است که در خواب می‏بیند آن طوری که حضرت ابراهیم علیه‏السلام دید، و آن طوری که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیش از آمدن وحی، از اسباب و علایم نبوت را می‏دید، تا این که جبرئیل از جانب خدای با رسالت نزد او آمد.
هنگامی که اسباب نبوت برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مهیا شد و رسالت نیز از نزد خدا بر او آمد، جبرئیل نزد او آمد و رودررو با او سخن می‏گفت، و برخی از انبیا اسباب نبوت برایش فراهم آمده بود و بدون این که در بیداری ببیند و در خواب می‏دید که روح (القدس) نزد آنها می‏آمد و با او سخن می‏گفت.
و محدث؛ کسی است که به او خبر داده می‏شود و او صدا را می‏شنود ولی نه در بیداری مشاهده می‏کند و نه در خواب می‏بیند.
علامه مجلسی رحمه‏الله در بیان این دو حدیث شریف می‏فرماید: علما و دانشمندان در فرق میان رسول و نبی اختلاف‏نظر دارند، البته گروهی می‏گویند که: فرقی میان آن دو نیست، و گروهی که قائل به فرق هستند:
برخی گویند: رسول کسی است که علاوه بر معجزه؛ کتاب آسمانی نیز باید به او نازل شود، ولی نبی کسی است که کتاب آسمانی بر او نازل نشده و بر کتاب پیغمبر پیش از خود، دعوت می‏کند. برخی دیگر گویند: پیغمبری که دارای معجزه و کتاب است و با آمدن او شریعت پیشین نسخ می‏شد این رسول است، و کسی که دارای این صفات نباشد او نبی است. بعضی دیگر گویند: کسی که فرشته به صورت آشکار نزد او بیاید و او را امر به دعوت مردم نماید، او رسول است، و کسی که چنین نباشد، بلکه در خواب فرشته را ببیند او نبی است، و این قول رازی و دیگران است. روشن است که طبق اخبار، غیر از قول اخیر همه‏ی اقوال باطل‏اند، چرا که در روایات تعداد پیغمبران و کتابها آمده، و جز پنج نفر از آنان، ناسخ شرع نبودند، پس اعتماد فقط به این روایت است که با اخبار زیادی از «کافی» تأیید شده است.

علی بن حسان، عن ابن بکیر، عن زرارة قال: سألت أباجعفر علیه‏السلام من الرسول؟
من النبی؟ من المحدث؟
فقال: الرسول؛ الذی یأتیه جبرئیل فیکلمه قبلا فیراه کما یری أحدکم صاحبه الذی یکلمه، فهذا الرسول.
و النبی؛ الذی یؤتی فی النوم نحو رؤیا ابراهیم علیه‏السلام و نحو ما کان یأخذ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم من السبات اذا أتاه جبرئیل فی النوم، فهکذا النبی، و منهم من تجمع له الرسالة و النبوة، فکان رسول الله رسولا نبیا یأتیه جبرئیل قبلا فیکلمه و یراه و یأتیه فی النوم.
و أما المحدث؛ فهو الذی یسمع کلام الملک فیحدثه من غیر أن یراه و من غیر أن یأتیه فی النوم.
ابن أبی الخطاب، عن البزنطی، عن حماد بن عثمان، عن زرارة (مثله). بیان: قال الجوهری: السبات: النوم و أصله الراحة. [1] .

پی نوشت ها:
[1] بحارالأنوار: ج 18 ص 270 ح 6، عن المختصر: ص 125، عن بصائر الدرجات: ص 109.
منبع: پرسش‏های مردم و پاسخ‏های امام باقر؛ احمد قاضی زاهدی؛ حاذق چاپ دوم 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir