قاطعیت در تصمیم

نوع اصطلاح :
عنوان :
قاطعیت در تصمیم
برخی افراد گرد شخصیت‏های اجتماعی می‏آیند تا منافع گروهی و شخصی خویش را به مصالح عمومی و واقعیت‏ها برتری دهند. این افراد در صدد بهره‏وری از نام و عنوان دیگران می‏باشند. این روش به صورت یک جریان عمومی است که همواره در پیرامون شخصیت‏های اجتماعی در جریان می‏باشد. پی‏آمد این نوع بهره‏وری‏ها افزون بر ناهنجاری‏های اجتماعی، مخدوش نمودن چهره‏های برجسته اجتماعی می‏باشد.
افراد زیرک و فرزانه زمینه این گونه سوء بهره‏وری را از بین می‏برند. با هوشیاری و تصمیم به موقع این گونه افراد را رسوا نموده و از کردار زشت آنان بی‏زاری می‏جویند و از وابستگی آنان نسبت به خویشتن ابراز انزجار می‏کنند. بعد از فتح مکه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم گروه هایی را برای تبلیغ اسلام و دعوت به مسلمان شدن مردم، به اطراف اعزام می‏نمود. یکی از این گروه‏ها با مسؤولیت «خالد بن ولید» برای تبلیغ قبیله «بنی‏ جذمیه» به اطراف مکه اعزام شدند. اینها مأموریت داشتند فقط مردم را به اسلام دعوت کنند. دستور جنگ و قتال با هیچ کس نداشتند. خالد که کینه این قبیله را از زمان جاهلیت به دل داشت، هنگامی که به قبیله وارد شد همه را مسلح و آماده دفاع دید. به آنان ابلاغ کرد که مکه سقوط کرده و همه مردم مسلمان شده‏اند. سلاح‏های خویش را زمین گذاشته تسلیم شوید. در این میان شخصی به نام «جحدم» احساس توطئه نمود. گفت من تسلیم نمی‏شوم، زیرا فرمانده اینان خالد است. اگر تسلیم شویم کشته می‏شویم! لیکن سران قبیله به هشدار وی توجه نکردند پیشنهاد خالد را پذیرفتند و تسلیم شدند. خالد دستور داد دستان آنان را بستند آنگاه تعدادی از آنان را کشت و تعدادی را آزاد ساخت! هنگامی که خبر این جنایت به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم رسید حضرت سخت ناراحت شدند و برای جبران جنایات خالد دو اقدام بزرگ نمودند. نخست این که علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام را اعزام نمود، تا تمام خسارات و خون بهای کشته شده‏های آنان را پرداخت نموده و از آنان دلجویی نماید. دو دیگر این که، خالد این رفتار جنایت بار خویش را به نام اسلام و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تمام کرده بود. رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در ملأ عمومی با تشریفات خاص رو به قبله ایستاد، سه بار با صدای رسا از رفتار خالد اعلان بیزاری نمود، اللهم انی ابرأ الیک مما صنع خالد بن الولید ثلاث مرات. [1] .
نمونه همین رفتار از برخی افراد که خود را وابسته به اهل بیت (ع) دانسته و خود را شیعه و پیرو باقرالعلوم علیه‏السلام معرفی می‏نمودند صورت گرفت. این گروه که «غلات» نام گرفتند با رفتار نکوهیده خویش خود را وابسته به باقر العلوم علیه‏السلام جلوه دادند. امام باقر علیه‏السلام برای این که از سوء بهره‏وری غلات جلوگیری کند، آنان را رسوا ساخت و از رفتار آنان ابراز بیزاری نمود. امام در حضور دیگران سران «غلات» را لعن و نفرین نمودند و فریاد برآورد که مغیرة بن سعید همانند بلعم باعورا است، قال مثله مثل بلعم. [2] بنان التبان ان بنانا لعنة الله یکذب علی ابی علیه‏السلام اشهد ان ابی علی بن الحسین کان عبدا صالحا. [3] «بنان که لعنت خدا بر وی باد بر پدرم دروغ می‏بست، من گواهی می‏دهم که پدرم علی بن الحسین (علیهما السلام) بنده شایسته خدا بود». جبهه‏گیری امام و قاطعیت حضرت در برابر غلات باعث رسوایی آنان شد. و دروغ‏هایی که مطرح می‏ساختند آشکار گشت. این رفتار باعث می‏شود افراد فرصت طلب نتوانند از موقعیت‏های اجتماعی دیگران سوء بهره‏وری نمایند و چهره آنان را آسیب برسانند. این رفتار حضرت قاطعیت در تصمیم را بر همگان می‏آموزد. افراد با موقعیت‏های اجتماعی نباید با ملاحظه کاری و رو در بایستی زمینه ناهنجاری‏های دیگران را فراهم سازند.

پی نوشت ها:
[1] سیره ابن هشام، ج 5، ص 96.
[2] رجال کشی، ص 227.
[3] بحار، ج 25، ص 297.

منبع: امام باقر الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1385.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir