گروه ‏ها بعد از مرگ

نوع اصطلاح :
عنوان :
گروه ‏ها بعد از مرگ
نکته دیگر که از این روایات و روایات دیگر باقر العلوم علیه‏السلام بهره می‏توان گرفت، این که افراد بعد از مرگ در عالم برزخ به دو گروه و یا بر اساس برخی روایات دیگر به سه گروه تقسیم می‏شوند. در برخی روایات سخن از تقسیم‏بندی به دو گروه است. مانند مؤمن و کافر، مؤمن در باغی از باغ‏های بهشتی قرار می‏گیرد. و کافر و تبهکار در گودالی از آتش قرار می‏گیرد، القبر اما روضة من ریاض الجنة و اما حفرة من حفر النیران. [1] .
لیکن در جمع‏بندی روایات می‏توان گفت تقسیم‏بندی به سه گروه انجام می‏گیرد؛ مؤمن خالص، کافر خالص، افراد مشوب به حق و باطل. از دو گروه اول سؤال جواب در عالم برزخ انجام می‏گیرد. امر گروه سوم به قیامت واگذار می‏شود. امام باقر علیه‏السلام: انما یسال فی قبره من محض الایمان و الکفر محضا و أما سوی ذلک فیلهی عنه. [2] امام صادق علیه‏السلام: لا یسأل فی القبر الا من محض الایمان محضا او محض الکفر محضا و الاخرون یلهون عنهم. [3] «امام باقر علیه‏السلام در قبر از ایمان خالص و کفر خالص سؤال می‏شود، دیگران رها می‏شوند.» «امام صادق علیه‏السلام در قبر از ایمان خالص و کفر خالص سؤال می‏شود و سایر مردم رها می‏شوند». [4] . از امیرالمؤمنین نیز این گونه روایت است، مرگ برای برخی بشارت به نعمت‏های جاوید است و برای برخی مژده به عذاب ابدی است و برای گروه سوم حزن و هول و هراس است، که نمی‏دانند به کدام گروه ملحق خواهند شد. گروه اول دوستان ما هستند، گروه دوم دشمنان ما، گروه سوم مؤمن تبهکاری که به خویشتن ستم کرده است. این نیز ممکن است در نهایت با شفاعت ما نجات یابد. لکن یخرجه من النار بشفاعتنا. [5] البته گروه دیگری مانند مستضعفین در اعتقاد و... از زمره گروه سوم می‏باشند. [6] .

پی نوشت ها:
[1] بحار، ج 6، ص 275.
[2] فروع کافی، ج 3، ص 235، بحار، ج 6، ص 260.
[3] همان.
[4] بحار، ج 6، ص 235، ح 52.
[5] معانی الاخبار، ص 288، ح 2.
[6] شفاعت در عالم برزخ؟
در این روایت سخن از نجات گروه سوم به شفاعت عترت می‏باشد. این نکته با برخی روایاتی که مفهوم آنها این است که در عالم برزخ شفاعت نیست، ناسازگاری ندارد. زیرا مفاد این روایت این نیست که در عالم برزخ از شفاعت بهره‏مند می‏شود. بلکه ممکن است منظور این باشد که در قیامت در پایان کار به برکت شفاعت شافعین مانند عترت، به بهشت برود.
بنابراین، این نکته ناسازگاری با روایاتی ندارد که می‏فرمایند در برزخ شفاعت نیست، امام صادق علیه‏السلام: من بر شیعیان خود از عالم برزخ بیم دارم. بعد از برزخ ممکن است آنان را نجات دهیم، و الله ما اخاف علیکم الا البرزخ، فاما اذا صار الامر الینا فنحن اولی بکم. (بحار، ج 6، ص 214).
عن الصادق علیه‏السلام البرزخ القبر و هو الثواب و العقاب بین الدنیا و الاخرة، (بحار، ج 6، ص 218) «برزخ از هنگام مرگ تا قیامت است».
امام صادق علیه‏السلام در قیامت ممکن است به برکت شفاعت پیامبر یا جانشینان پیامبر همه شیعیان به بهشت بروند، لیکن بر شما از برزخ هراسناک هستم، ولکنی و الله اتخوف علیکم فی البرزخ. (فروغ کافی، ج 3، ص 342، بحار، ج 6، ص 267.) معنای این گروه از روایات این است که در عالم برزخ شفاعت نیست.

منبع: امام باقر الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1385.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir