چرا خدا وقوف را در مشعرالحرام قرار داد

نوع اصطلاح :
عنوان :
چرا خدا وقوف را در مشعرالحرام قرار داد
محمد بن حسن همداني گويد: از ذوالنون مصري سؤال کردم: اي ابوالفيض، چرا خدا وقوف را در مشعر الحرام قرار داد و نه در حرم؟
ذوالنون مصري گفت: کسي که از امام صادق - عليه‏السلام - اين مطلب را سؤال کرده بود براي من نقل کرد که حضرت صادق - عليه‏السلام - فرمود:
چون کعبه خانه‏ي حرام خدا و حجاب او است، و مشعر باب او است. پس هر گاه زائران قصد او را کردند آنها را کنار درب متوقف مي‏کند، تا به آنها اذن ورود بدهد، سپس آنها را کنار حجاب دوم (يعني مزدلفه - مني) متوقف مي‏سازد.
و هنگامي که طول تضرع و عجز و لابه‏ي آنها را ديد به آنها دستور مي‏دهد که قرباني خود را تقديم کنند، و هنگامي که قرباني خود را تقديم کردند، و آلوده‏گيهاي خود را زدودند، و از گناهاني که بين آنها و بين خدا حجاب بود پاک شدند امرشان مي‏نمايد تا با طهارت زيارت کنند.
عرض کردم: چرا روزه را در ايام تشريق مکروه دانست؟
حضرت فرمود: براي اينکه آن جمعيت زواران خدا هستند، و در ضيافت او مي‏باشند، و شايسته و سزاوار نيست که ميهمان نزد ميزبان خود روزه بگيرد.
عرض کردم: پس معني آويختن و چنگ زدن به پرده‏ي کعبه چيست؟
حضرت فرمود: مثل او مثل مردي است که بين او و بين ميزبانش جنايت (و مسأله‏اي) مي‏باشد، و لذا به پيراهن او آويزان مي‏شود، و دامن او را مي‏گيرد و در برابر او عجز و لابه و تواضع مي‏کند به اميد اينکه از جرم او درگذرد.
- توضيح: مأزمين: منطقه‏اي است بين عرفه و مشعرالحرام. [1] .

پی نوشت ها:
[1] علل الشرايع: ص 443، بحارالأنوار: ج 96 ص 34 ح 12.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir