آيا پيامبر در حجة الوداع هم عمره و هم حج به جا آورد؟

نوع اصطلاح :
عنوان :
آيا پيامبر در حجة الوداع هم عمره و هم حج به جا آورد؟
فضيل بن عياض گويد: به امام صادق - عليه‏السلام - عرض کردم: مردم در مورد حج پيامبر خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - اختلاف نظر دارند، برخي مي‏گويند: پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - در حجة الوداع براي انجام حج از مدينه خارج شده، و برخي مي‏گويند: براي عمره خارج شد، و برخي مي‏گويند: حج قران نمود، و برخي مي‏گويند: خارج شد در حالي که منتظر امر خدا بود.
حضرت فرمود: خداوند عزوجل مي‏دانست که اين حج آخرين حج پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - است که پس از آن ديگر حج نخواهد کرد، و لذا هر دوي اين عمل را براي او در يک سفر جمع نمود (يعني هم عمره و هم حج) تا اينکه براي امت آن حضرت سنت شود.
و هنگامي که (در ابتداي ورود به مکه) دور خانه‏ي خدا طواف نمود و بين صفا و مروه سعي کرد جبرئيل به او دستور داد تا آن را عمره حساب کند مگر آنان که با خود هدي (يعني شتري براي قرباني) آورده‏اند که وظيفه آنها اين است که احرام خود را نگه دارند تا زماني که هدي (قرباني) خود را به مني ببرند چون خدا فرمود: (حتي يبلغ الهدي محله) [1] «تا قرباني به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)».
و بدين طريق عمره و حج هر دو براي ايشان جمع شد، و حضرت در ابتدا به سبک گذشته‏ي عرب خروج کرد، چون عرب جز حج را نمي‏شناختند (و عمره نداشتند)، و حضرت در اين زمينه منتظر امر خدا بود و مي‏فرمود: مردم به سبک همان دوران جاهليت خارج شوند (و رهسپار مکه شوند) مگر آن قسمت که اسلام آن را تغيير داد.
و چون عربها در ماههاي حج، عمره انجام نمي‏دادند لذا هنگامي که پيامبر فرمود: اين کارها را عمره قرار دهيد، بر آنها گران آمد، زيرا آنها عمره را در ماههاي حج انجام نمي‏دادند، و اين کلام از ناحيه‏ي رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - زماني گفته شد که پيامبر به آنها دستور داد حج را فسخ کنند، و فرمود: «من عمره را تا روز قيامت جزء حج قرار دادم و انگشتهاي دو دست خود را به علامت جمع بين اين دو عمل در هم انداخت و مراد حضرت اين بود که در ماههاي حج اين چنين است نه در ماههاي ديگر.
عرض کردم: مگر مي‏شود به چيزي از احکام جاهليت عمل کرد؟
حضرت فرمود: مردم زمان جاهليت همه چيز را از دين حضرت ابراهيم - عليه‏السلام - ضايع کردند، مگر ختنه، و ازدواج، و حج، آنان اين چند مطلب را نگه داشتند، و ضايع نکردند. [2] .

پی نوشت ها:
[1] سوره‏ي بقره آيه‏ي 196.
[2] علل الشرايع: ج 3 ص 4، بحارالأنوار: ج 96 ص 90 ح 9.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir