چهارپايان گر (جرباء) را چگونه معالجه کنيم؟

نوع اصطلاح :
عنوان :
چهارپايان گر (جرباء) را چگونه معالجه کنيم؟
نضر بن قرواش جمال گويد: از امام صادق - عليه‏السلام - سؤال کردم: شترها و ديگر چهارپاياني که بيماري گري (مرض پوستي) پيدا مي‏کنند از باقي شترهاي سالم جدا مي‏سازم تا بيماري به آنها سرايت نکند. (آيا اين کار؛ کار درستي است)؟
حضرت صادق - عليه‏السلام - فرمود: يک مرد صحرانشيني خدمت رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - رسيد و عرض کرد: يا رسول الله؛ گاهي گوسفند و گاو و شتر گري با قيمت ارزان بر من عرضه مي‏شود، ولي من کراهت دارم آنها را بخرم، زيرا مي‏ترسم بيماري آنها به شترها و گوسفندانم سرايت کند (آيا اين کار درست است)؟
حضرت رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - به او فرمود: گري اولي او از ناحيه کدام يک به او سرايت کرد.
سپس حضرت رسول - صلي الله عليه و آله و سلم - درباره‏ي چند مسأله‏اي که در آن روز رايج بود فرمودند:
فال بد نزنيد، و يا فال بد تأثير مطلق ندارد.
و فال بد با ديدن جغد صحيح نيست.
و بد شئون شمردن چيزي درست نيست.
و بيماري صفر - که عقيده اهل جاهليت بود به معني اينکه در شکم انسان ماري هست که ممکن است انسان را هلاک کند، هرگاه گرسنه شد - درست نيست.
و پس از جدا شدن بچه از شير، (يعني پس از دو سال) اگر بچه‏اي از کسي شير خورد حکم رضاع ندارد، و فرزند زن شيرده نمي‏شود.
و بازگشت به زندگي صحرائي پس از هجرت به شهر و شهرنشين شدن جايز نيست.
و جايز نيست انسان به عنوان عبادت از صبح تا به شب سخن نگويد و روزه سکوت بگيرد.
و طلاق دادن زن پيش از نکاح (که در زمان جاهليت مرسوم بود و شخصي مي‏گفت: اگر فلان زن را ازدواج کنم او را طلاق مي‏دهم) صحيح نيست.
و آزاد نمودن برده پيش از تملک آن صحيح نيست.
و انسان پس از درک عقلي يتيم نيست. [1] [2] .

پی نوشت ها:
[1] مراد از نفي مسأله سرايت بيماري گري از چهارپايان بيمار به چهارپايان سالم، نفي مطلق نيست چون علم جديد اين حقيقت را ثابت کرده است بلکه سرايت بدون مشيت خدا است.
[2] روضة الکافي: ص 196، بحارالأنوار: ج 55 ص 318 ح 9.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir