عدالت در علاقه و محبت زنان

نوع اصطلاح :
عنوان :
عدالت در علاقه و محبت زنان
روزي ابن ابي العوجاء از هشام بن حکم - که هر دو از شاگردان امام جعفر صادق عليه السلام هستند، پرسيد: آيا خداوند متعال حکيم و به همه امور و مسائل دانا است؟
پاسخ داد: آري، او حکيم ترين و داناترين حکيمان و عالمان است.
پرسيد: آيه قرآن فانکحوا ماطاب لکم من النّساء مثني و ثلاث و رباع فإن خفتم... [1] که مي فرمايد: آنچه از زنان مورد علاقه شما قرار گيرد مي توانيد تا چهار زن ازدواج نمائيد و اگر نتوانستيد بين آن ها عدالت نمائيد، به يک نفر اکتفا کنيد، آيا ضروري و حتمي است؟
هشام گفت: بلي، سپس پرسيد: پس اين آيه قرآن ولن تستطيعوا ان تعدلوا بين النّساء...[2] که مي فرمايد: هرگز نخواهيد توانست بين زنان به عدالت رفتار نمائيد، آيا با آيه قبل منافات ندارد؟
اگر خداوند، حکيم است؛ پس چرا دو سخن مخالف و ضد يکديگر در يک موضوع ايراد مي نمايد؟
هشام از دادن پاسخ صحيح ساکت ماند؛ و سريع به سمت منزل امام صادق عليه السلام حرکت نمود و چون به مدينه رسيد و بر آن حضرت وارد گرديد، امام عليه السلام فرمود: چه عجب، الان که موقع حج نيست، چطور اين جا آمده اي؟!
هشام گفت: به جهت يک مشکل علمي که ابن ابي العوجاء از من سوال نمود و نتوانستم جواب آن را بگويم، به حضور شما آمدم؛ و سپس داستان را به طور مشروح براي حضرت تعريف کرد.
حضرت فرمود: در رابطه با آيه اوّل، مقصود مصارف و مخارج زن مي باشد يعني اگر امکانات مالي برايتان فراهم بود و مايل بوديد، مي توانيد تا چهار زن را ازدواج نمائيد؛ وگرنه بيش از يکي حق نداريد.
و اما نسبت به دومين آيه قرآن، مقصود علاقه و محبت است، که امکان ندارد مردي نسبت به تمام همسران خود يک نوع ابراز علاقه و محبت داشته باشد.
بنابراين در اين جهت، رعايت عدالت امکان ندارد، برخلاف آيه اول که امکان عدالت هست و مي توان براي هر کدام يک نوع لباس، منزل، خوراک و... تهيه و در اختيار آن ها قرار داد.
بعد از آن هشام از حضرت صادق عليه السلام خداحافظي کرد و چون نزد ابن ابي العوجاء آمد و جواب حضرت را بازگو نمود، ابن ابي العوجاء گفت: به خدا قسم! اين جواب از خودت نمي باشد.[3] .

پی نوشت ها:
[1] سوره نساء: آيه 3.
[2] سوره نساء: آيه 129.
[3] اعيان الشّيعة: ج 1، ص 662.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir