شيعه جعفري

نوع اصطلاح :
عنوان :
شيعه جعفري
از زمان شهادت مولا اميرالمؤمنين تا بعد از شهادت امام سجاد موقعيت سياسي آن عصر اجازه نمي‏داد کسي رشته علوم اسلامي را به دست گرفته و تعليم دين کند و حوزه علميه از فقه اسلام تشکيل دهد. [1] .
اين فرصت در اواخر زندگي امام محمد باقر عليه‏السلام پيدا شد تا بتواند تشکيل مجالس درس داده و به آموختن علوم اسلامي بپردازد و زمينه مساعدي به وجود آورد تا فرزند خلف ايشان امام جعفر صادق عليه‏السلام دانشگاه بزرگ مدينه را تأسيس و عظمت علمي اسلام را آشکار نمايد.
در اين ايام که امويان و عباسيان در گيرودار جنگ قدرت بودند، امام ششم از فرصت استفاده نموده و در مدت بسيار کمي فرهنگ اسلامي را ميان مسلمانان دنيا منتشر ساخت. [2] .
عباسيان از اين نهضت و توسعه فرهنگ اسلامي و تعاليم جعفري زماني آگاه شدند که نفوذ علمي امام جعفر صادق در تمام ممالک اسلامي راه يافته بود.
عباسيان از اين مي‏ترسيدند که اين جنبش علمي استقلال آنان را متزلزل نمايد و براي جلوگيري از قدرت علمي حضرت و ايجاد اختلاف در دانشگاه مدينه دو نفر از شاگردان ايشان به نام‏هاي نعمان بن ثابت (مشهور به ابي‏حنيفه) و مالک بن انس را بر ضد استاد برانگيختند تا از روحانيت خاندان نبوت بکاهند. [3] .
از اينجا مذاهب اربعه اهل سنت آغاز شد و پيروان عترت و طهارت را شيعه خواندند. [4] .
مذهب جعفري و شهرت شيعه از تعليمات امام جعفر صادق پديدار گرديد. [5] .
شيعه به خداوند متعال - به ملائکه - به رسول خدا و کتاب آسماني و به روز قيامت ايمان دارد.
شيعه به حقيقت کلمه شهادتين تصديق و اعتراف دارد.
شيعه علاوه بر توحيد، نبوت و معاد دو اصل ديگر (عدل و امامت) را نيز از اصول دين دانسته و به آن معترف است.
شيعه به کسي اطلاق مي‏شود که بدون افراط و تفريط قدم به قدم تابع و مطيع اوامر اهل بيت اطهار باشد. [6] .
شيعيان کساني هستند که از مولا علي پيروي کرده، چه از روي نص جلي [7] و يا از روي نص خفي [8] قائل به امامت مولاي متقيان پس از رسول خدا هستند و معتقدند که امامت از خاندان عصمت و طهارت بيرون نخواهد رفت. [9] .
همچنين معتقدند که امامت قضيه‏اي مصلحتي و امري سياسي نيست که به اختيار و تعيين امت باشد.
ابن خلدون مي‏نويسد: شيعه در لغت به معني پيروان و هواخواهان است و در اصطلاح فقيهان و متکلمان اسلام، شيعه به پيروان مولاي متقيان و يازده فرزند ايشان اطلاق مي‏شود. [10] .
شيعه در ابتدا به کساني گفته مي‏شد که بعد از رحلت رسول اکرم ولايت را حق مسلم حضرت علي عليه‏السلام دانسته و با وجود اين که اکثر مسلمين با ابوبکر بيعت کردند، باز در مودت و ولايت حضرت اميرالمؤمنين ثابت ماندند.
کلمه شيعه در ارادت و مودت به مولا علي و فرزندان وي و تمايل به خاندان بني‏هاشم و تنفر از طايفه بني‏اميه خلاصه مي‏شود.
شيعيان معتقدند که امامان داراي علم لدني هستند و آن علمي است که مفهوم دين و علوم غيبي و همه دانستنيهاي جهان را در بر مي‏گيرد. [11] .

پی نوشت ها:
[1] چهارده معصوم، عمادزاده / 935.
[2] چهارده معصوم، عمادزاده / 935.
[3] چهارده معصوم، عمادزاده / 935.
[4] چهارده معصوم، عمادزاده / 935.
[5] ايضا / 936.
[6] ايضا / 937.
[7] کساني که قاتل به نص و تعيين آشکار مي‏باشند و گويند که رسول اکرم در روز غدير خم مولا علي را به امامت برگزيده و صريحا وي را به جانشيني خود انتخاب فرموده است. تاريخ شيعه و فرقه‏هاي اسلام، مشکور / 45.
[8] کساني که قائل به نص و تعيين پنهان مي‏باشند و معتقدند که رسول اکرم راز امامت مولا علي را به طور پنهان به بعضي از اصحاب فرموده است. تاريخ شيعه و فرقه‏هاي اسلام، مشکور / 45.
[9] تاريخ شيعه و فرقه‏هاي اسلام، مشکور / 39.
[10] تاريخ شيعه و فرقه‏هاي اسلام، مشکور / 39.
[11] ايضا / 48.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir