بشر بن طرخان نخاس‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
بشر بن طرخان نخاس‏
شيخ طوسي (ره)، او را از اصحاب حضرت صادق عليه‏السلام شمرده است. [1] .
کشي از بشر بن طرخان روايت کرده که گفت: هنگامي که امام صادق (ع) به حيره وارد شد، به محضرش شرفياب شدم، از شغلم پرسيد، گفتم: نخاس. فرمود: فروشنده حيوانات؟ عرض کرم: آري (و من در آن موقع وضع مالي‏ام بد بود). فرمود: قاطري برايم خريداري کن که سفيد باشد، اما سفيد تند نباشد و زير شکمش هم سفيد باشد. گفتم: با اين خصوصيت قاطري نديده‏ام. فرمود: هست. از حضورش مرخص شدم، تصادفا به غلامي برخوردم که بر قاطري سوار بود، با همان خصوصياتي که حضرت فرموده بود، از قسمت قاطر سؤال کردم، مرا به مولايش راهنمايي کرد. نزد مولاي غلام رفتم، و از جا برنخاستم تا آن که معامله را تمام کردم و براي امام صادق (ع) خريداري نمودم، و قاطر را محضر امام بردم، فرمود: درست همان صفاتي را که مي‏خواستم، در اين جمع است. آن گاه براي من دعا کرد، و فرمود: خداوند مال و فرزندانت را زياد کند، از برکات دعاي آن حضرت مال و اولادم زياد شد. [2] .
مرحوم استرآبادي [3] در رجال کبير فرموده: در اينکه دعاي آن حضرت، به زيادي‏ مال و اولاد، براي بشر نخاس، دال به مدح او باشد، محل تأمل است؛ زيرا که از آن جناب روايت شده که فرمود: «اللهم ارزق محب محمد و آل محمد الکفاف و العفاف و ارزق عدو محمد و آل محمد کثرة المال و الولد» - بارالها روزي کن دوست محمد (ص) و خاندان محمد (ص) را به مقدار کفايت و عفت، و روزي کن دشمنان محمد و آل محمد (ص) را مال و فرزندان زياد - [4] .
مؤيد اين روايت، حديث ديگري است که شيخ جليل محمد بن يعقوب کليني، از نوفلي، نقل کرده که علي بن الحسين (ع) فرمود: حضرت رسول (ص) در بيابان به شترباني گذر کرد. پس کسي را فرستاد تا مقداري شير از او بخواهد. شتربان گفت: آن چه در سينه شتران است، اختصاص به صبحانه اهل قبيله دارد، و آن چه دوشيده شده، و در ظرف‏هاست، شامگاه از آن استفاده مي‏کنند. رسول خدا (ص) او را دعا کرد، و فرمود: خدايا، مال و فرزندانش را زياد کن. پس (از او گذشتند و در راه) به چوپاني برخوردند، از او هم تقاضاي شير کردند. چوپان براي حضرت شير دوشيد و آن چه در ظرف‏ها داشت، در ظرف‏هاي پيغمبر (ص) ريخت، و يک گوسفند نيز اضافه بر شير تقديم نمود، و عرض کرد: فعلا همين مقدار نزد من بود، چنانچه اجازه دهيد، بيش از اين تهيه و تقديم کنم. پيغمبر اکرم (ص) دستهاي مقدس را بلند کرده و فرمود: خداوندا، به اندازه کفايت، به او مرحمت بفرما. پاره‏اي از همراهان عرض کردند: يا رسول الله، آن که درخواست شما را رد کرد، برايش دعايي فرمودي که همه ما آن را دوست داريم، ولي براي اين شخص که حاجت شما را برآورد، از خداوند چيزي خواستي که ما دوست نداريم.
رسول خدا (ص) فرمود: «ان ما قل و کفي خير مما کثر و الهي»، مقدار کمي که کافي باشد (در زندگي) بهتر است از (ثروت) زيادي که انسان را به خود مشغول کند. آن گاه اين دعا را فرمود: «اللهم ارزق محمدا و آل محمد الکفاف» - بارالها، به محمد (ص) و آلش به قدر کفايت، عنايت بفرما. [5] .
مرحوم مامقاني مي‏گويد: در اينکه بشر بن طرخان نخاس، امامي است، و جزء مخلصين اهل بيت بوده، شکي نيست و در وجيزه او را از ممدوحين شمرده‏اند. [6] .


پی نوشت ها:
[1] رجال الطوسي، ص 155.
[2] اختيار معرفة الرجال، ص 311.
[3] محمد بن علي بن ابراهيم استرآبادي از فقها و متکلمين و عباد و زهاد و ثقات طايفه اماميه است. او استاد ائمه رجال، صاحب منهج المقال است که از آن تعبير به رجال کبير مي‏شود. بهتر از رجال او در کتب رجال نوشته نشده و به جهت اتقان و خوبي نظم و ترتيب و روشش، استاد اکبر، بهبهاني، تحقيقات خود را در رجال، تعليقه بر آن نموده و آن را از بين کتب رجال اختيار کرده است. ديگر از مصنفات او: کتاب شرح آيات الاحکام و حاشيه تهذيب و چند رساله ديگر است.
علامه مجلسي در بحار گفته: سيد امجد ميرزا محمد، قدس سره، از نجباء و اتقياء و افاضل عصر بوده. او مجاور مکه بود تا بدرود زندگي گفت. کتبش در نهايت متنانت و درستي است.
مرحوم استرآبادي مدتي مجاور و ساکن عتبه عليه اميرالمؤمنين (ع) بوده و سپس مجاورت بيت الله الحرام را اختيار کرده است. او در سيزدهم ذي القعده الحرام به سال 1028 در مکه معظمه وفات کرد، و در قبرستان معلي نزديک قبر خديجه کبري سلام الله عليها به خاک رفت.
مرحوم مجلسي او را در عداد کساني که ولي عصر ارواحنا فداه را ديده‏اند نام مي‏برد. [فوائد الرضويه، ج 2، ص 554].
[4] (تعليقات علي) منهج المقال (رجال کبير)، ص 69.
[5] اصول کافي، ج 2، باب الکاف، ص 113.
[6] تنقيح المقال، ج 1، ص 173.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir