محمد بن علي بن نعمان صيرفي کوفي (مؤمن طاق)

نوع اصطلاح :
عنوان :
محمد بن علي بن نعمان صيرفي کوفي (مؤمن طاق)
محمد بن علي بن نعمان، ابوجعفر، کوفي صيرفي معروف به احول و ملقب به مؤمن طاق‏
يکي از ثقات [1] و برجستگان اصحاب امام صادق (ع) [2] است [3] که لقب مؤمن طاق دارد [4] ؛ چون در طاق المحامل کوفه دکاني داشته؛ نه آن چنان که صاحب قاموس و تاج اللغة گفته‏اند که طاق قلعه‏اي در طبرستان بوده و محمد بن نعمان در آن جا سکونت داشته [5] ، که اين اشتباه است.
در زمان محمد بن نعمان پول قلبي پيدا شده بود که اکثر مردم تشخيص نمي‏دادند، مؤمن طاق قلب و سالم را از يکديگر تشيخيص مي‏داد و از هم جدا مي‏کرد، لهذا دشمنان وي و بدخواهان مذهب جعفري، او را شيطان طاق مي‏خواندند. [6] .
مؤمن طاق نيز، مانند هشام بن حکم، در علم کلام قدرتي تمام داشت، و از متکلمان عصر خويش محسوب مي‏گشت [7] ، و امام صادق (ع) در اين زمينه او را ستوده بود. [8] .
او مصنفات بسياري، مانند: کتاب الاحتجاج در امامت اميرالمؤمنين (ع) و کتاب رد بر معتزله در امامت مفضول، و کتابي در امر طلحه و زبير و عايشه [9] ، و کتابي در رد خوارج و مناظراتش با آنان، و کتابي در مجالس وي با ابوحنيفه و فرقه مرجئه دارد. [10] .
او کتابي نيز به نام «افعل لا تفعل» دارد که مرحوم ثقه‏الاسلام آقاي حاج شيخ آقا بزرگ تهراني، قدس سره، در الذريعه، فرموده: «کتاب افعل لا تفعل لا بي جعفر محمد بن علي بن النعمان بن ابي‏طريفة البجلي الاحول الصيرفي الاحول الصيرفي الملقب بمؤمن الطاق يروي عن الامام ابي‏عبدالله الصادق عليه‏السلام و هو احد الاربعة الذين هم احب الناس اليه احياءا و امواتا. قال النجاشي: رايت هذا الکتاب عند احمد بن ابي‏عبدالله الحسين عبيدالله بن الغضائري و هو کتاب کبير حسن»، صاحب کتاب افعل لا تعفل، ابوجعفر محمد بن علي بن نعمان احول صيرفي است که ملقب به مؤمن طاق است، و از امام صادق (ع) روايت مي‏کند، و او جزء چهار نفري است که، مرده و زنده ايشان، محبوب‏ترين مردم نزد امام جعفر صادق (ع) بوده. نجاشي گفته: من آن کتاب را نزد ابن‏غضائري ديده‏ام، و آن کتاب بزرگ و خوبي است. [11] .
مؤمن طاق مناظرات و مباحثاتي با مخالفين داشته که ما بعضي از آن‏ها را ذکر مي‏کنيم:

پی نوشت ها:
[1] رجال الطوسي، ص 359.
[2] رجال الطوسي، ص 302.
[3] مؤمن طاق از اصحاب امام کاظم (ع) نيز شمرده شده است (رجال الطوسي، ص 359 - خلاصه، علامه حلي، ص 67).
[4] رجال نجاشي، ص 228.
[5] تاج العروس، مجلد 6، ص 428 و قاموس اللغه، باب القاف، فصل الطاء.
[6] اختصاص، شيخ مفيد، ص 204 - رجال کشي، ص 163 - رجال نجاشي، ص 228 - خلاصه، علامه حلي، ص 67 - بحارالانوار، ج 47، ص 394.
[7] فهرست ابن‏النديم، ص 250.
[8] اختصاص، ص 204 - بحارالانوار، ج 47، ص 394.
[9] فهرست ابن‏النديم، ص 250.
[10] رجال نجاشي، ص 228.
[11] الذريعه، ج 2، ص 261.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir