مسلمانان و اخلاق پيامبر

نوع اصطلاح :
عنوان :
مسلمانان و اخلاق پيامبر
فاتقوا الله ايتها العصابة الناجية ان أتم الله لکم ما أعطاکم به، فانه لا يتم الأمر حتي يدخل عليکم مثل الذي دخل علي الصالحين قبلکم، و حتي تبتلوا في أنفسکم و أموالکم ؛ پس از خدا بترسيد اي گروه نجات يافته اگر خدا نعمتي را که به شما داده است کامل کند؛ چرا که اين کار کامل نگردد مگر اين که آنچه به صالحان پيشين رسيد به شما نيز برسد و با جان و مالتان آزموده شويد.
در زبان عربي به دستمالي که به پيشاني مي‏بندند عصابه مي‏گويند. امروز نيز اين کار در بين بعضي از عرب‏هاي باديه مرسوم است. عصابه در اصطلاح به گروهي مي‏گويند که روش و تفکر ويژه‏اي داشته باشند، مثل احزاب و امثال آن، اما مراد از عصابه در اين عبارت شريف شيعيانند که آن روز شمارشان فراوان نبوده است.
در اين جا امام صادق عليه‏السلام ابتدا از شيعيان مي‏خواهند تقوا داشته باشند. نشانه تقوا داشتن اين است که مؤمنان خداي متعال را در کارهايشان حاضر و ناظر بدانند.
حضرت، شيعيان و پيروان اهل‏بيت عليهم‏السلام را عصابه ناجيه يا گروه اهل نجات خطاب مي‏کند. در اين جا به مباحث فراواني که درباره‏ي فرقه ناجيه مطرح است کاري نداريم، فقط اشاره مي‏کنيم که از اطلاق عبارت در اين جا مطالب بسياري استفاده مي‏شود؛ از جمله اين که کلام حضرت خطاب به تمام شيعيان در تمام ادوار و مراتب است.
در مورد «به» در عبارت «ما اعطاکم به» در منابع گوناگون احتمالات مختلفي آمده است، اما مرحوم علامه مجلسي در مرآة العقول اين کلمه را تفسير نکرده‏اند. به هر حال «به» در اين جا دو حالت ممکن است داشته باشد: اول، اين که ضمير در «به» به عصابه ناجيه برگردد که در اين صورت استخدام لفظي صورت گرفته و از نکات بلاغي است. احتمال دوم آن است که مرجع ضمير در «به» تقوا باشد. احتمال اول از دو جهت بهتر به نظر مي‏رسد: نخست اين که عصابه به ضمير نزديک‏تر است و اصل آن است که مرجع با ضمير فاصله زيادي نداشته باشد. البته، اين قاعده در صورتي است که در کلام قرينه‏اي قوي‏تر از اقربيت نباشد.
جهت دوم، آن است که اگر به تقوا بر گردد در اين صورت بايد تقوا مفروض التحقق محسوب شده باشد و حال آن که حضرت در کلام خويش نجات را مفروض التحقق به حساب آورده‏اند، نه تقوا را.
حضرت مي‏فرمايند: شيعيان اهل نجاتند، به شرط آن که خداي متعال آنچه به آنها داده (نجات) کامل نمايد.
حال بايد ديد به چه چيز نجات شيعيان کامل مي‏گردد. «فانه لا يتم الأمر حتي يدخل عليکم مثل الذي دخل علي الصالحين قبلکم و حتي تبتلوا في أنفسکم و أموالکم؛ نعمت نجات براي شيعيان کامل نمي‏گردد مگر آن که آنان نيز همانند صالحان قبل از خود در اموال و انفس مورد امتحان قرار گيرند»، بي‏شک صالحان پيشين کساني جز ائمه اطهار عليهم‏السلام و اصحاب آن بزرگواران نيستند.
حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم، امامان معصوم عليهم‏السلام و اصحاب اين بزرگواران چگونه و با چه وسيله‏اي امتحان مي‏شدند؟ شيعيان و پيروان آنان نيز تا اين امتحانات را پس ندهند نجاتشان کامل نمي‏شود.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir