تفاوت انسان‏ ها در قسمت و تقدير

نوع اصطلاح :
عنوان :
تفاوت انسان‏ ها در قسمت و تقدير
ويژگي‏ها و روحيات انسان‏ها با يکديگر متفاوت است. ممکن است شخصي با شنيدن يک ناسزا شب تا صبح نخوابد، ديگري ممکن است اگر صد ناسزا هم بشنود تا صبح با خيال آسوده بخوابد. روحيات و استعدادها با هم فرق مي‏کند. شخصي که 170 سانتي‏متر قد دارد اندازه مشخصي پارچه براي دوخت لباس لازم دارد و شخصي که قد او 190 سانتي‏متر است به مقدار بيشتري پارچه نياز دارد. انسان‏ها همان طور که در طول و عرض لباس اندازه مشخصي دارند، در باب ويژگي‏ها و روحيات و مقدرات نيز با يکديگر متفاوتند. انسان بايد از مقدرات خود راضي باشد و از خدا شکوه نکند.
شخصي مي‏گفت من از نعمتي برخوردارم که همگان آرزوي داشتن آن را دارند، اما از داشتن آن رنج مي‏برم. مي‏گفت: من همه چيز را زود مي‏فهمم و گوشه و کنايه‏ها را خيلي سريع درک مي‏کنم و از اين بابت بسيار در عذابم. معمولا انسان اگر همه چيز را بفهمد خوشحال مي‏شود ولي اين شخص از اين بابت خشنود نبود. خداي متعال پس از خلق بندگان خويش براي يکايک آنها قضا و قدري متفاوت با ديگر بندگان در نظر گرفته و دائما از آنها امتحان به عمل مي‏آورد.
حکايت :
يکي از زهاد را پس از مرگ در خواب [1] ديدند و از او پرسيدند: حالت چطور است؟ گفت حالم خوب است، ولي يک بار در دنيا گفته بودم: امروز، روز خوبي است. به کيفر اين سخن مدتي است که گرفتارم. به من مي‏گويند: مگر روزهاي ديگر بد بود که گفتي آن روز، روز خوبي است. ملائک و مأمورين آخرت مفهوم سخن‏ها را به خوبي درک مي‏کنند.
در علم اصول فقه، آنهايي که مي‏گويند لقب مفهوم ندارد، يعني دائما مفهوم ندارد و کشف دائمي نمي‏کند، به عبارت ساده‏ترين لقب و مفهوم رابطه عليت برقرار نيست برخلاف شرط و مفهوم آن که بين اين دو، رابطه عليت و معلوليت برقرار است.
در دادگاه به او گفته بودند: کدام روز ما بد بود که گفتي آن روز خوب است. البته پرسيدن اين سؤالها مقام و مرتبه بالايي را مي‏طلبد که در بين انسان‏هاي معمولي يافت نمي‏شود. ممکن است از من و امثال من چنين سؤالي نشود؛ زيرا با هر کسي به فراخور حال و درک و فهمش برخورد مي‏شود. اگر ده ليوان شربت و چاي، روي فرشي که رنگش کدر است بريزند کسي متوجه نمي‏شود؛ چرا که رنگ فرش از رنگ شربت و چايي تيره‏تر است. اما اگر شيشه عينک را جلو دهانمان بگيريم نفس بکشيم، بخار موجود در بازدم روي شيشه عينک مي‏نشيند و شيشه کدر مي‏شود؛ چرا که شيشه عينک شفاف است. سؤالاتي که در قيامت از انسان‏ها پرسيده مي‏شود براساس فضايل و مقاماتي است که به دست آورده‏اند. البته، تمام اين مقامات و فضايل، اکتسابي و به دست آوردن آنها براي همگان ميسر است. آن که در مراتب خيلي پايين قرار دارد، مي‏تواند به تدريج خود را بالا برد و به مدارج بالاتر دست يابد. تاريخ نگاران در مورد حضرت ابوذر نوشته‏اند، که قبل از اسلام، دزد سرگردنه بوده است. اين دزد سرگردنه به تدريج بالا رفت تا آن که جزو اهل‏بيت عليهم‏السلام شد و پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در مورد او فرمود: «يا اباذر انک أنت منا اهل البيت [2] ؛ اي ابوذر، تو از ما اهل‏بيت هستي». اين جمله در روايتي آمده است که در آن بيش از صد و پنجاه بار لفظ «يا اباذر» تکرار شده است. در اين روايت مطالب فراواني در مورد اصول دين، فروع دين و اخلاق وجود دارد. مرحوم علامه مجلسي مقداري از اين روايت را شرح کرده‏اند.
حضرت ابوذر مي‏فرمايد: روزي به مسجد رفتم و ديدم در مسجد کسي به جز پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و حضرت علي عليه‏السلام نيست. به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم عرض کردم: يا رسول الله، مرا نصيحت فرماييد، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نصايحي فرمودند و در بين اين سخنان فرمودند: «اي ابوذر تو از ما اهل‏بيت هستي». فرمايش پيامبر به اين معنا نيست که ابوذر هم معصوم است. فرض کنيد به کسي که با يک خانواده رفاقت و دوستي زيادي دارد و همديگر را بسيار دوست دارند، گفته شود: تو از مايي. معناي اين سخن اين نيست که تو جزو فاميل ما هستي. بلکه اين سخن به اين معنا است که روح ما با يکديگر تناسب دارد. اين سخن رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نيز ربطي به عصمت ندارد، اما نشان از مقام بسيار بلندي براي ابوذر دارد. آري، مي‏شود انسان آن قدر بالا رود که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در مورد او چنين جمله‏اي بر زبان آورد. اين کار شدني است و به تدريج مي‏توان به اين مقام دست يافت.

پی نوشت ها:
[1] خواب حجيت شرعي ندارد، مگر در صورتي که منطبق با خارج يا بر ادله شرعيه و بر حسب فرمايش کساني باشد که از غيب خبر دارند، مثلا اگر کسي در خواب ديد که پولي دستش رسيد و همان روز نيز مقداري پول به دستش رسيد، يا خواب ديد که به حج رفته و در همان سال نيز به حج مشرف شد معلوم مي‏شود که رؤيايش، رؤياي صادقه بوده چرا که خوابش با خارج منطبق بوده است، يا اگر کسي در خواب يزيد را در جهنم يا سلمان فارسي را در بهشت ديد رؤيايش صادق است چرا که اين خواب مطابق ادله و فرمايش بزرگان دين است غير از اين دو مورد خواب حجيتي ندارد، مگر خواب کسي که عصمت دارد و خواب و بيداري‏اش مانند هم است. در قرآن کريم به رؤياي صادقه و غير صادقه اشاره شده است و از خواب‏هاي صادقه به «رؤيا» تعبير شده است.
[2] بحارالانوار، ج 74، ص 76، اين جمله در ضمن وصيت رسول الله به اباذر آمده است. و اين وصيتنامه از سوي حضرت آقاي سيد صادق شيرازي تدريس شده و از نوار استخراج و پس از نگارش و ويرايش به صورت کتابي با عنوان «اي ابوذر اين گونه باش» به چاپ رسيده است.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir