طاعت و عبادت

نوع اصطلاح :
عنوان :
طاعت و عبادت
ماه‏هاي رجب، شعبان و رمضان بر ماه‏هاي ديگر برتري دارند و در روايات تعابيري هست که شوق و رغبت بيشتري براي طاعت و عبادت در اين ماه‏ها به وجود مي‏آورد در اين ماه‏ها مي‏توان خود را به گونه‏اي از لحاظ معنوي تقويت کرد که اثر آن تا نه ماه ديگر سال بر جاي بماند. مي‏توان در اين سه ماه براي بقيه سال به قدر امکان نيرو ذخيره نمود و کاهلي در اين ماه‏ها ضربه بزرگي به انسان خواهد زد.
در کافي و بحار روايتي نقل شده که در آن آمده است: «أغلق بابک فان الشيطان لا يفتح بابا [1] ؛ در نفس خود را ببند؛ زيرا شيطان در بسته‏اي را نمي‏گشايد». شيطان يک دزد است - البته، دزد ايمان - و دزد از در بسته وارد نمي‏شود، اما اگر کسي از بستن در خانه غفلت کرد و در را باز گذاشت دزد وارد مي‏شود و در صورت ورود دزد به خانه‏اي که در آن باز است صاحبخانه نبايد کسي به جز خودش را ملامت کند. البته دزد هم بي‏تقصير نيست، اما صاحبخانه است که اسباب ورود دزد را فراهم ساخته است. اين سه ماه فرصت مناسبي براي تحقق اين سفارش ارزشمند و ديگر تعاليم ناب اهل‏بيت عليهم‏السلام است. در اين سه ماه فرصت براي عبادت و خودسازي بيشتر از ايام ديگر سال مهيا است. طاعت و عبادت در همه ايام سال ممدوح است و به وقت خاصي اختصاص ندارد، اما در اين ماه‏ها بازار عبادت داغ‏تر است. کاسب در طول سال به کسب و خريد و فروش اشتغال دارد، اما در بعضي از ايام و ماه‏ها که بازار خريد و فروش داغ‏تر است، سود بيشتري مي‏برد. در زمستان و فصل سرما بازار لباس‏هاي زمستاني، و در تابستان بازار جنس‏هاي تابستاني رونق دارد و همين طور اجناس ديگر هر کدام فصلي دارند. سه ماه رجب و شعبان و رمضان نيز فصل عبادت است. در بحار و کتاب‏هاي ديگر فضيلت ماه رجب و رمضان و اين که کدام يک از اين ماه‏ها بر ديگري فضيلت بيشتري دارد بررسي شده است. در روايتي که به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نسبت داده شده ماه رجب با فضيلت‏ترين ماه معرفي شده و از طرف ديگر چندين [2] روايت مبني بر افضل بودن ماه رمضان نسبت به ديگر ماه‏هاي سال وارد شده است. اصل اين بحث که کدام يک از اين ماه‏ها افضل است مهم نيست. مهم غنيمت شمردن فرصت در اين ماه‏ها است. انسان بايد در اين ماه‏ها و در اين فرصت طلايي، خود را بيش از پيش آماده اطاعت نمايد و اين کار آساني نيست.

پی نوشت ها:
[1] کافي، ج 6، ص 532؛ بحارالانوار، ج 73، ص 177.
[2] در اين زمينه نک: وسائل الشيعه، ج 10، ص 313؛ بحارالانوار، ج 55، ص 376 و نيز ج 87، ص 362؛ علل الشرايع، ج 1، ص 268.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir