معرفت خدا و نبي و امام

نوع اصطلاح :
عنوان :
معرفت خدا و نبي و امام
شناخت خدا و نبي و امام از جمله لوازم پيروي از خدا است و بايد آن را هر چند با دعا و زيارت هم که شده به دست آورد. در مجموعه‏هاي حديثي آمده است که لوازم طاعت خداوند سه چيز است: معرفت خدا، معرفت نبي و امام، و نيز اصابة السنة.
منظور از معرفت و عرفان، عرفاني است که در روايات وارد شده است، نه عرفان اصطلاحي. عرفان اصطلاحي فني است همانند فن هواپيما سازي، با اين تفاوت که فن هواپيما سازي کسي را از راه مستقيم دور نکرده و نمي‏کند و نوعي خدمت به مردم است.
خدمت به مردم هيچ وقت انسان را از خداوند دور نمي‏سازد. اما عرفان اصطلاحي چون از اساس چيزي جدا از اهل‏بيت عليهم‏السلام بوده بسياري از مردم را گمراه ساخته است. عرفاني که در روايات آمده است، همان معرفت و تصحيح اعتقادات خود و ديگران است. اعتقاد درست و عمل از مهم‏ترين عبادت‏ها است.
دعاهايي که در ماه‏هاي رجب، شعبان و رمضان وارد شده انسان را آماده عمل به فرائض و طاعت مي‏نمايد: «خاب الوافدون علي غيرک و خسر المتعرضون الا لک [1] ؛ کسي که بر غير تو درآيد ناکام، و آن که به غير تو رو کند زيان‏کار است». اين مطالب، انسان را آماده مي‏سازد تا اعتقادات خود را تصحيح کند. براي تصحيح اعتقاد کمک لازم است و اين دعاها انسان را ياري مي‏کنند تا اعتقادات خود را بازسازي کند.
انسان نبايد واجبات و فرائض را فداي مستحبات و نوافل کند. حضرت علي عليه‏السلام در نهج‏البلاغه مي‏فرمايد: «لا قربة بالنوافل اذا أضرت بالفرائض [2] ؛ اگر مستحبات به واجبات زيان رساند، باعث تقرب به خدا نمي‏شود». در روايت ديگري آمده است: «اذا أضرت النوافل بالفرائض فارفضوها [3] ؛ اگر مستحبات به واجبات زيان رساند، مستحبات را رها کنيد».
قسمت اعظم اعتقادات، روايات، واجبات و محرمات از طريق شيخ صدوق، شيخ طوسي، و شيخ کليني به دست ما رسيده است. اگر شيخ طوسي ميليون‏ها سال نماز شب مي‏خواند، اين اندازه که با نوشتن کتاب اجر و ثواب برده، ثواب نمي‏برد. نمي‏خواهم ثواب نماز شب را کم بشمارم. در فضيلت نماز شب همين بس که خداي متعال در قرآن مي‏فرمايد: «فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين [4] ؛ هيچ کس نمي‏داند چه پاداش‏هاي مهمي که روشني‏بخش ديدگان است براي آنان اندوخته شده است». خود همين نماز شب عمده احکام آن از طريق اين سه بزرگوار به دست ما رسيده است.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 95، ص 389.
[2] نهج‏البلاغه، حکمت 39.
[3] همان، حکمت 279.
[4] سجده، آيه 17.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir