آرام شدن منصور دوانقی

نوع اصطلاح :
عنوان :
آرام شدن منصور دوانقی
از جمله اموري که دلالت دارد بر اينکه جعفر بن محمد خليفه الله است قضيه‏اي است که ربيع حاجب منصور دوانقي نقل کرده است. مي‏گويد روزي منصور عباسي مرا احضار کرد که جعفر ابن محمد را حاضر کنم وقتي که چشم منصور به حضرت افتاد گفت خدا بکشد مرا اگر تو را نکشم در سلطنت من اخلالگري مي‏کني؟ و مردم را بر من مي‏شوراني؟ حضرت فرمود به خدا سوگند چنين قصد و چنين کاري نبوده است اگر چيزي در اين خصوص به شما رسانده باشند به دروغ گفته‏اند و اگر بر فرض چنين امري ثابت شده باشد حضرت يوسف را برادرانش ظلم کردند ولي در مقابل يوسف آنان را عفو کرد حضرت ايوب در مقابل مصائب و مشکلات صبر نمود حضرت سليمان را سلطنت عطا شد شکرگذاري کرد. اينان پيغمبرانند و نسبت شما نيز به آنها مي‏رسد.
ربيع مي‏گويد وقتي که حضرت به طرف مجلس منصور مي‏آمد در راه لبهاي حضرت حرکت مي‏کرد و مشغول دعا خواندن بود وقتي که وارد مجلس شد غضب منصور آرامتر شد. منصور گفت که حضرت به طرف بالاي مجلس تشريف ببرند و ايشان نيز چنين کردند منصور گفت آن نسبت‏هايي که به تو دادم فلان و فلان به من خبر داده‏اند و خودشان نيز حاضرند. حضرت فرمود آنان را با من روبرو کنيد تا حقيقت نسبت آشکار گردد منصور دستور داد آن مرد به آن نسبت‏هايي به حضرت داده اقرار کند آن مرد گفت: بلي.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمود قسم ياد کن مرد شروع به قسم خوردن نمود و حضرت فرمود آنچنان قسم ياد کن که من مي‏گويم اين گونه بگو از حول و قوه‏ي خدا بيزارم و به حول و قوه‏ي خود پناهنده‏ام که اين چنان کار (يعني به وسيله تو در سلطنت خليفه اخلالگري) بوده است. آن حضرت با حال مخصوصي فرمود اين فرد دور از رحمت خدا را بگيريد و از پايش بيرون بکشيد.
کمي نگذشت ديدند که آن مرد از جانب پايش گرفتار شد و چون خليفه چنين حال را ديد حضرت را نزد خود نشاند و حضرت را احترام کرد. حضرت از آن مجلس فارغ شد. پشت سر حضرت روانه شدند و به حضورش گفتند (خليفه) شديدترين غضب را در حق شما داشت. ولي وقتي که داخل مجلس شديد مشغول دعا خواندن بوديد و غضب منصور سبک‏تر گرديد حضرت فرمود دعاي جدم حضرت حسين عليه‏السلام را مي‏خواندم. عرض کردم فدايت شوم آن دعا کدام است؟ حضرت فرمود: «يا عدتي عند شدتي و يا غوثي عند کربتي احرسني بعينک لاتنام و اکنفني برکتک الذي لا يرام؛ اي خدايي که در تمام شدايد مايه‏ي اميدواري و در تمام غصه‏ها پناهگاه مني با آن نظر بدون غفلت خود و با آن قدرت پاينده‏ات نگهدارم باش.»
ربيع مي‏گويد من اين دعا را حفظ کردم و به برکت آن دعا هميشه از گرفتاري‏ها نجات يافتم. وي مي‏گويد به حضرت عرض کردم چرا نگذاشتي آن مرد سخن‏چين به اختيار خود قسم ياد کند؟ حضرت فرمود: دوست نداشتم که خدا را با لفظ توحيد و تمجيد قسم بخورد شايد خدايتعالي از او بگذرد يا عقوبت وي را به تأخير اندازد و با آن لفظي که شنيدي قسم دادم تا خداي عزوجل شديدا گرفتارش کند. حضرت جعفر بن محمد مي‏فرمود: کلام من کلام پدرم و جدم است و کلام جدم کلام پدرش و علي بن ابيطالب عليه‏السلام است و کلام علي عليه‏السلام کلام رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم و کلام رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم کلام خدا است. حضرت جعفر بن محمد مي‏فرمود: علم ما خانواده غابر و مزبور و نکت في القلوب و نقر في الاسماع است و جفراحمر و ابيض که تمام مردم به علم آن محتاجند در نزد ما است.
از حضرت تفسير اين کلمات را پرسيدند. حضرت فرمود: اما غابر علم آينده و مزبور علم گذشته است «اما نکت في القلوب الهامات الهي و نقر في الاسماع» شنيدن سخن فرشتگان است ما کلام ملائکه را مي‏شنويم ولي شخص آنها را نمي‏بينيم اما جفراحمر آن ظرفي است که اسلحه رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم در آن است و بيرون نيايد تا قائم ما ظهور کند و اما جفرابيض آن ظرفي است که تورات موسي و انجيل عيسي و زبور داوود و کتابهاي الهيه در آن است و مصحف فاطمه عليهاالسلام در آن و آيه آينده و اسامي پادشاهان تا روز قيامت در آن است و اما جامعه آن نوشته‏اي است که از زبان مبارک حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم خارج شده و با دست علي بن ابيطالب عليه‏السلام نوشته شده است به خدا سوگند هر آن چيزي که تا روز قيامت مردم به آن احتياج دارند در آن نوشته شده است.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir