دليل بر حدوث اجسام چيست؟

نوع اصطلاح :
عنوان :
دليل بر حدوث اجسام چيست؟
در حديثي آمده است هنگامي که امام صادق - عليه‏السلام - با ابن ابي‏العوجاء در زمينه‏ي مسائل اعتقادي گفتگو کردند، ابن ابي‏العوجاء روز ديگر به نزد امام - عليه‏السلام - آمد و گفت: دليل بر حدوث اجسام چيست؟
حضرت فرمودند: ما چيزي سراغ نداريم- چه کوچک باشد چه بزرگ - مگر اينکه وقتي چيزي مانند آن را به آن ضميمه مي‏کنيم بزرگتر مي‏شود، و اين نشانه‏ي زوال و انتقال از حالت اول (به حالت ديگري) است. در حالي که اگر قديم بود هرگز زوال و تحول در آن راه نداشت، زيرا چيزي که زايل و متحول و متغير مي‏شود ممکن است هم پديد آيد، و هم از بين برود، وجود آن بعد از عدم، آن را جزء امور حادثه قرار مي‏دهد، درحالي که بودن هميشگي آن، به آن صفت قدمت مي‏بخشد، و هرگز اين دو صفت - يعني صفت ازل و صفت عدم - در شي‏ء واحدي جمع نمي‏شود.
عبدالکريم گفت: گيرم اشکالي که گفتيد در مورد اجتماع دو حالت صحيح باشد، و شما از اين طريق حدوث اجسام را ثابت نموديد. ولي اگر چيزي پس از ضميمه نمودن بر همان کوچکي خود بماند، در اين صورت چگونه مي‏توانيد حدوث اشياء را ثابت کنيد؟
امام - عليه‏السلام - فرمودند: سخن پيرامون همين جهان مصنوع و فعلي است، و چنانچه آن را برداريم و جهان ديگري بجاي آن بگذاريم همين مطلب (ازاله اين جهان و جايگزين کردن جهان ديگر) قويترين دليل بر حدوث آن است، ولي من از آن جهت که اشکال کردي به تو پاسخ خواهم داد و مي‏گويم:
اگر چيزها (پس از ضميمه کردن) بر همان کوچکي خود بمانند، و در ذهن و وهم هرگاه چيزي مانندش به آن ضميمه شود بزرگتر خواهد بود، و همين مطلب يعني امکان تغيير و تحول در وهم و ذهن او را از صنف قديم خارج و در امور حادث وارد مي‏سازد. آيا راه گريز ديگر داري اي عبدالکريم؟
اينجا بود که عبدالکريم نتوانست چيزي بگويد و مستأصل و رسوا گشت. [1] .

پی نوشت ها:
[1] التوحيد: ص 216، بحارالأنوار: ج 54 ص 62 ح 32.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir