اثبات خدا به معني محدود نمودن او است؟

نوع اصطلاح :
عنوان :
اثبات خدا به معني محدود نمودن او است؟
سائل گفت: چون وجود خدا را ثابت کردي پس او را محدود ساختي؟ (و قبلا فرمودي که خدا محدود نيست).
امام فرمود: محدودش نکردم بلکه اثباتش نمودم، زيرا بين نفي و اثبات منزلي نيست (يعني نتيجه استدلالات من همين قدر است که صانعي موجود است در مقابل آنها که مي‏گويند موجود نيست، و استدلال من از هيچ راه دلالت بر محدود ساختن او ندارد).
آيا خدا را انيت و مائيت هست؟
سائل گفت: خدا را انّيّت و مائيّت (يعني ما به الشي‏ء هو هو) هست؟
فرمود: آري؛ جز با انيت و مائيت چيزي ثابت نمي‏شود.
آيا از براي او کيفيتي است؟
سائل پرسيد: خدا کيفيت (چگونگي) دارد؟
فرمود: نه؛ زيرا کيفيت جهت صفت و احاطه است (چون چيزي متصف به چيزي يا محاط به چيزي باشد کيفيتي پيدا مي‏کند، مثلا کاغذ چون به نازکي متصف شده، و سفيدي به آن احاطه دارد کيفيت مخصوصي پيدا کرده، ولي چون صفات خدا عين ذات او است و محاط به چيزي نيست کيفيت ندارد) ولي به ناچار او از جهت تعطيل و تشبيه خارج است (نبايد نفيش نمود، و نه به چيزي مانندش کرد) زيرا کسي که نفيش کند منکرش گشته و ربوبيتش را رد کرده و ابطالش نموده است.
و هرکه او را به چيز ديگري تشبيه کند صفت مخلوق ساخته شده‏اي را که سزاوار ربوبيت نيست برايش ثابت کرده است، ولي بايد کيفيتي را که ديگري سزاوار آن نيست و شريکش نباشد، و بر خدا احاطه نکند، و جز او کسي نداند برايش ثابت و اعتراف نمود.(يعني خداوند کيفيت به معني سابق را ندارد، ولي اگر مقصود از کيفيت توصيفش به اين صفات باشد که از حد تعطيل و تشبيهش خارج کند به ناچار بايد برايش ثابت کرد).
آيا خداوند خود کارها را انجام مي‏دهد؟
سائل پرسيد: آيا رنج کارها را خودش متحمل مي‏شود؟
امام صادق - عليه‏السلام - فرمود: او برتر از اين است که زحمت کارها را به تصدي خود به دوش کشد، زيرا اين طرز عمل، شأن مخلوق است که انجام کارها براي او بدون تصدي و مباشرت ممکن نيست، ولي خدا مقامش عالي است، اراده و خواستش کارساز و نافذ است، آنچه خواهد انجام مي‏دهد. [1] .

پی نوشت ها:
[1] اصول کافي: ج 1، ص 554.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir