توضیح «پیامبر به علي هزار باب علم و دانش آموخت»

نوع اصطلاح :
عنوان :
توضیح «پیامبر به علي هزار باب علم و دانش آموخت»
1- ابوبصير گويد: بر امام صادق - عليه‏السلام - وارد شدم و گفتم: فدايت شوم؛ شيعيان مي‏گويند: «رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - باب علم و دانشي به علي - عليه‏السلام - آموخت که از هر بابي هزار باب باز مي‏شود»؟ (معني اين چيست)؟
حضرت فرمود: اي ابامحمد، به خدا قسم رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - هزار باب علم به علي - عليه‏السلام - آموخت که از هر بابي هزار باب گشوده مي‏شود (يعني اين حديثي که شيعه آن را نقل مي‏کنند درست است و صحيحش اين است که رسول خدا- صلي الله عليه و آله و سلم - هزار باب به علي - عليه‏السلام - آموخت نه يک باب).
گفتم: به خدا؛ علم و دانش اين است (نه آنچه بعضيها ادعا مي‏کنند).
حضرت فرمود: بله، اين علم و دانش است نه آن. [1] .
2- ابوبصير گويد: خدمت امام صادق - عليه‏السلام - رسيدم، و عرض کردم قربانت گردم، از شما پرسشي دارم، آيا در اينجا کسي (نامحرم) هست که سخن مرا بشنود؟
امام صادق - عليه‏السلام - پرده‏اي را که در ميان آنجا و اطاق ديگر بود، بالا زد، و آنجا سر کشيد، سپس فرمود: اي ابامحمد؛ هر چه مي‏خواهي بپرس.
عرض کردم: قربانت گردم، شيعيان شما حديث مي‏کنند که: «پيغمبر - صلي الله عليه و آله و سلم - به علي - عليه‏السلام - بابي از علم آموخت که از آن هزار باب علم گشوده مي‏شود»؟
حضرت فرمود: اي ابامحمد؛ پيغمبر - صلي الله عليه و آله و سلم - به علي - عليه‏السلام - هزار باب از علم آموخت که از هر باب آن هزار باب گشوده مي‏شود (مانند جزئيات و مصاديقي که بر قواعد کلي منطبق مي‏شود).
عرض کردم: به خدا؛ که علم کامل و حقيقي همين است.
امام - عليه‏السلام - ساعتي (براي اظهار تفکر) به زمين اشاره کرد، و سپس فرمود: آن علم است ولي علم کامل نيست.
سپس فرمود: اي ابامحمد؛ همانا «جامعه» نزد ما است، اما مردم چه مي‏دانند که جامعه چيست؟ [2] .
3- يونس بن رباط گويد: من و کامل خدمت امام صادق - عليه‏السلام - رسيديم، کامل به حضرت صادق - عليه‏السلام - عرض کرد: قربانت شوم؛ فلان شخص حديثي روايت مي‏کند.
فرمود: چه مي‏گويد؟
عرض کرد: او گفت: «رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - در روز وفاتش به علي - عليه‏السلام - هزار باب حديث کرد و هر بابي کليد هزار حديث بود که جمعا يک ميليون باب مي‏شد».
فرمود: آري چنين بود.
پرسيدم: قربانت آن بابها براي شيعيان و دوستان شما ظاهر شد (از آن علوم آگاه گشتند)؟
فرمود: اي کامل؛ يک باب يا دو باب آن ظاهر گشت.
پرسيدم: قربانت شوم، بنابراين از يک ميليون باب از فضل شما جز يک يا دو باب روايت نشده است.
فرمود: توقع داريد که شما از فضل ما چه اندازه روايت کنيد؟ شما از فضل ما جز يک الف غير متصل نمي‏توانيد روايت کنيد. [3] .

پی نوشت ها:
[1] بصائر الدرجات: 86، بحارالأنوار: ج 26 ص 29 ح 33.
[2] اصول کافي: ج 1 ص 344 ح 1.
[3] اصول کافي: ج 2 ص 62 ح 9.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir