ائمه به چيزي احتياج پيدا مي‏کنند؟

نوع اصطلاح :
عنوان :
ائمه به چيزي احتياج پيدا مي‏کنند؟
1- عبدالله بن طلحه نهدي گويد: شنيدم ذريح به امام صادق - عليه‏السلام - عرض کرد: فدايت شوم، حاجتي دارم.
حضرت فرمود: اي ذريح، حاجتت را عرضه کن که هيچ چيز نزد من محبوبتر از برآوردن حاجت تو نيست؟
عرض کرد: فدايت شوم؛ خبر ده مرا آيا هنگامي که شما از چيزي سؤال مي‏شويد که پاسخ آن را از رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - نداريد به چيزي مانند کتابي احتياج پيدا مي‏کنيد، که در آن نگاه کنيد، و پاسخ را پيدا کنيد.
حضرت فرمود: اي ذريح؛ آري به خدا اگر آن نباشد که علم ما اضافه مي‏شود هر آينه علم ما تمام مي‏شد و به پايان مي‏رسيد.
عبدالله بن طلحه گويد: به حضرت عرض کردم: آيا چيزي به علم شما اضافه مي‏شود که نزد پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - نيست.
فرمود: داود از پيامبران دانششان را به ارث برد، و مع ذلک خداوند به علم او اضافه کرد.
و سليمان از داود دانشش را به ارث برد، و مع ذلک خداوند به علم او اضافه نمود.
و محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - از داود و سليمان دانششان را به ارث برد و مع ذلک خداوند به علم او اضافه نمود. و ما از رسول اکرم دانشش را به ارث برديم و خداوند به دانش ما اضافه نمود، و به علم و دانش و معلومات چيزي اضافه نمي‏شود مرگ آن چيزي که محمد آن را مي‏داند. مگر نشنيدي پدرم (امام باقر - عليه‏السلام -) مي‏فرمود: تمامي اعمال بندگان بر رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - هر روز پنجشنبه عرضه مي‏شود، و او در آن اعمال نظر مي‏کند و به آنچه واقع مي‏شود علم پيدا مي‏کند، پس به دانش ما اضافه نمي‏شود مگر چيزي که آن را او مي‏داند. [1] .
2- محمد بن سليمان ديلمي از پدرش روايت مي‏کند که گفت: به امام صادق - عليه‏السلام - عرض کردم: من بارها شنيدم که مي‏فرمائيد: اگر به دانش ما اضافه نمي‏شد، هر آينه علم ما تمام مي‏شد.
حضرت فرمود: اما حلال و حرام پس به خدا قسم آن را خداوند بر پيامبرش به تمام و کمالش نازل نمود و در زمينه‏ي حلال و حرام به علم و دانش اضافه نمي‏شود.
عرض کردم: پس در چه زمينه‏اي اضافه مي‏شود؟
فرمود: در سائر زمينه‏ها غير از حلال و حرام.
گفتم: پس چيزي به شما داده مي‏شود که از رسول خدا مخفي است؟
فرمود: خير، آن مطلب از ناحيه خدا که صادر شد فرشته آن را نزد پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - مي‏برد.
و به ايشان مي‏گويد: اي محمد؛ پروردگارت تو را به اين و آن دستور مي‏دهد. پس حضرت رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - مي‏فرمايد: اينها را نزد علي - عليه‏السلام - ببر، فرشته آن را نزد علي - عليه‏السلام - مي‏برد، علي - عليه‏السلام - مي‏فرمايد: آن را نزد حسن - عليه‏السلام - ببر، و حسن - عليه‏السلام - مي‏فرمايد: آن را نزد حسين - عليه‏السلام - ببر، و همين طور تا به ما مي‏رسد.
گفتم: پس به شما چيزي اضافه مي‏شود (از دانش و علم) که پيغمبر خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - آن را نمي‏داند؟
حضرت فرمود: واي بر تو؛ چگونه ممکن است که امام چيزي را بداند که رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - يا امام قبلي آن را نداند؟ [2] .
3- علي از ابي‏بصير روايت مي‏کند که گفت: از امام صادق - عليه‏السلام - شنيدم مي‏فرمود: به علم ما در شب و روز اضافه مي‏شود، و اگر چنين نشود هر آينه آنچه در نزد ما است تمام مي‏شد و ته مي‏کشيد.
ابوبصير عرض کرد: فدايت شوم؛ چه کسي نزد شما مي‏آيد.
حضرت فرمود: بعضي از ما با چشم مي‏بيند، و بعضي از ما در قلب او الهام مي‏شود، و بعضي از ما با گوشش مي‏شنود، و مانند صداي زنجير که به طشت مي‏زنند در آن صدا مي‏کند.
ابوبصير گفت: خداي مرا فدايت کند؛ چه کسي نزد شما مي‏آيد؟
حضرت فرمود: او مخلوقي بزرگتر از جبرئيل و ميکائيل است. [3] .

پی نوشت ها:
[1] بحارالأنوار: ج 26 ص 9 ح 37.
[2] بصائر الدرجات: 116، الاختصاص: 313، بحارالأنوار: ج 22 ص 551 ح 8.
[3] بصائر الدرجات: 64، بحارالأنوار: ج 26 ص 52 ح 110.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir