دانش فراگیر ریحانه‏ زهرا

نوع اصطلاح :
عنوان :
دانش فراگیر ریحانه‏ زهرا
شکافنده‏ی دانشها امام باقر علیه‏السلام فرمود:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
هر کس دوست دارد به آن ریسمان محکمی که حق تعالی در قرآن فرموده متوسل شود به گونه‏ای که گسستنی در آن نباشد، باید علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را دوست بدارد، به راستی که خداوند ایشان را در عرش عظمت و جلال خود دوست می‏دارد.
بحارالأنوار: 43 / 270 ح 31. طبری قدس سره از حضرت جواد الأئمه علیه‏السلام نقل کرده است که فرمود:
امیرالمؤمنین علیه‏السلام به همراه فرزندش امام مجتبی علیه‏السلام و سلمان وارد مسجد شدند و نشستند، مردم در اطراف آن حضرت جمع شدند. ناگاه مردی با شکل و شمایل نیکو و ظاهری آراسته وارد شد و بر آن حضرت سلام کرد و نشست.
سپس عرض کرد: ای امیرمؤمنان؛ از شما سه پرسش می‏کنم، اگر آنها را جواب گفتی می‏دانم که مردم گناه نابخشودنی و بزرگی را مرتکب شدند و خود را در دنیا و آخرت به هلاکت افکنده‏اند، که دیگری را برگزیده‏اند، و اگر جواب نگفتی و پاسخ مناسب به سؤالات من ندادی می‏دانم که تو و آنها یکسان هستی.
امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود: از آنچه دلت می‏خواهد سؤال کن.
عرض کرد:
أخبرنی عن الرجل اذا نام أین تذهب روحه؟ و عن الرجل کیف یذکر و ینسی؟ و عن الرجل کیف یشبه ولده الأعمام و الأخوال؟
به من خبر بده که آدمی هنگام خواب روح او کجا می‏رود؟ و چگونه انسان مطلبی را به خاطر می‏آورد و چگونه فراموش می‏نماید، و چگونه می‏شود که فرزند گاهی شبیه عموها و دائی‏های خود می‏شود؟
وقتی آن شخص سؤالاتش تمام شد، امیرالمؤمنین علیه‏السلام به فرزندش امام حسن علیه‏السلام رو کرد و فرمود:
ای ابومحمد؛ تو پاسخ سؤالات این شخص را بگو.
امام حسن علیه‏السلام فرمود: اما سؤال اول که گفتی: وقتی شخص می‏خوابد روح او کجا می‏رود؟ پاسخش این است که: روح او به باد، و باد به هوا آویخته می‏گردد تا وقتی که آن شخص خود را برای بیدار شدن حرکت دهد، پس اگر خداوند تبارک و تعالی به برگشتن روح برای صاحب آن اجازه دهد، آن روح باد را و باد هوا را به سوی خود می‏کشد، در نتیجه روح برمی‏گردد و در بدن صاحبش جای می‏گیرد، و اگر خداوند تبارک و تعالی به برگشت او اجازه ندهد قضیه برعکس می‏شود یعنی هوا باد را و باد آن روح را به سوی خود می‏کشد و تا هنگام خارج شدن از قبر به بدن صاحبش بر نمی‏گردد.
و اما سؤال دوم نسبت به یادآوری و فراموشی، جوابش این است:
دل آدمی در میان ظرفی است و بر روی آن روپوشی قرار گرفته است، اگر وقتی می‏خواهد مطلبی را به یاد آورد صلوات کاملی بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم بفرستد، پرده از روی آن ظرف کنار می‏رود، قلب گشوده و به تعبیری روشن می‏شود و آن شخص آنچه را فراموش کرده به یاد می‏آورد، و اگر صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‏السلام نفرستد یا صلوات را ناقص یعنی بدون ذکر «آل محمد علیهم‏السلام» بگوید روپوش از روی آن کنار نمی‏رود، در نتیجه قلب همان گونه تاریک می‏ماند و فراموشی او برطرف نمی‏شود.
و اما سؤال سوم که از شباهت فرزند به عموها و دائی‏ها پرسیدی پاسخش این است که:
وقتی شخصی با همسرش همبستر می‏شود اگر قلب او آرام و رگهایش دارای آرامش و بدن دچار لرزه و اضطراب نباشد آن نطفه داخل رحم قرار می‏گیرد و فرزند شبیه پدر و مادرش به دنیا می‏آید، ولی اگر برخلاف آن، شخص از آرامش قلب و رگها برخوردار نباشد و بدنش به خاطر ترس و وحشت و یا عارضه دیگر دچار لرزه و اضطراب باشد نطفه لرزش پیدا می‏کند و بر بعضی از رگها قرار می‏گیرد؛ اگر بر رگی از رگهای عموها قرار گرفت فرزند شبیه عموهایش می‏شود و اگر بر رگی از رگهای دائی‏ها قرار گرفت فرزند شبیه دائی‏هایش می‏شود.
شخص سؤال کننده بعد از از آنکه پاسخ سؤالات خود را شنید عرض کرد:
شهادت می‏دهم که خدائی جز خداوند یکتا نیست و همواره به آن گواهی می‏دهم، و شهادت می‏دهم که محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرستاده او است و پیوسته به آن گواهی می‏دهم. بعد اشاره به امیرالمؤمنین علیه‏السلام نمود و عرض کرد: و شهادت می‏دهم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بعد از خودش به تو وصیت کرده و تو جانشین او هستی و براهین او یعنی دلائل روشن او را آشکار می‏کنی. سپس اشاره به امام حسن علیه‏السلام نمود و عرض کرد: و شهادت می‏دهم که تو بعد از پدرت وصی و جانشین او هستی، و همان حجت‏ها و دلائل روشن او را برپا می‏داری، و سپس عرض کرد:
و شهادت می‏دهم که حسین بن علی فرزند رشیدت بعد از برادرش حجت الهی است و برای مردم دلیل و برهان ارائه می‏دهد،
و شهادت می‏دهم که علی بن الحسین برپا دارنده امر حسین است.
یعنی بعد از او پرچم هدایت را به دوش دارد.
و شهادت می‏دهم که محمد بن علی بر پا دارنده‏ی امر علی بن الحسین است و ادامه دهنده‏ی راه او است.
و شهادت می‏دهم که جعفر بن محمد برپا دارنده‏ی امر محمد بن علی و فرمانروای بعد از او است.
و شهادت می‏دهم که موسی بن جعفر برپا دارنده‏ی امر جعفر بن محمد و اختیاردار امور بعد از او است.
و شهادت می‏دهم که علی بن موسی برپا دارنده‏ی امر موسی بن جعفر و رهبر مردمان بعد از او است.
و شهادت می‏دهم که محمد بن علی برپا دارنده‏ی امر علی بن موسی و پیشوای جن و انس بعد از او است.
و شهادت می‏دهم که علی بن محمد برپا دارنده‏ی امر محمد بن علی و زمامدار امور بعد از او است.
و شهادت می‏دهم که حسن بن علی برپا دارنده‏ی امر علی بن محمد و هدایتگر شیعیان بعد از او است.
و أشهد أن رجلا من ولد الحسن بن علی لا یسمی و لا یکنی حتی یظهر أمره، فیملاها قسطا و عدلا کما ملئت جورا.
و شهادت می‏دهم که آخرین امام، مردی از فرزندان حسین بن علی است، نام اصلی او و کنیه‏اش را نباید گفت تا آنکه ظهور کند و جهان را پر از عدل و داد نماید همان طور که از ظلم و ستم پر شده باشد.
و بعد از آن عرض کرد: درود و رحمت و برکات الهی بر تو باد ای امیرمؤمنان؛ و از جا برخاست و رفت.
امیرالمؤمنین علیه‏السلام به امام مجتبی علیه‏السلام فرمود: ای ابومحمد؛ به دنبال این شخص برو و ببین کجا می‏رود؟
امام حسن علیه‏السلام به دنبال او از مسجد خارج شد، وقتی برگشت به امیرالمؤمنین علیه‏السلام عرض کرد: همین که پای خود را از مسجد بیرون گذاشت نفهمیدم چه شد و به کجا رفت.
آن حضرت فرمود: ای ابومحمد؛ آیا او را شناختی؟
عرض کرد: خدا و رسولش و امیرمؤمنان داناترند.
امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام فرمود: او خضر علیه‏السلام بود. [1] .

پی نوشت ها:
[1] مدینة المعاجز: 2 / 53 ح 923.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir