تشخیص مصلحت‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
تشخیص مصلحت‏
- این فرزند علی، مرد میدان‏های نبرد وجهاد است؟!
- آری، فرزند همان علی است که هرگز از پای نمی‏نشست.
- پس چطور شد که زیر بار بیعت با سردار کفر، معاویه پسر ابوسفیان رفت.
- من هم نمی‏دانم، آخر چگونه رهبری حکومت اسلام را به معاویه سپرد، چنین کاری از او خیلی بعید بود!
- با شنیدن حرف‏های آن دو نفر بغض راه گلویم را بست، چطور می‏توانستند امام را این چنین ملامت و سرزنش و حتی تحقیر کنند.
پیش امام رفتم و گفتم که حرفی بزند، کاری بکند و او آهی کشید و فرمود: مردم را در محلی جمع کن، می‏خواهم مسائلی را برای ‏شان روشن کنم.
فورا حرکت کردم، درنگ جایز نبود. سه نفر از دوستانم را نیز مأمور این کار کردم. به آنها مأموریت دادم که هر کدام در حد توان به افراد اطلاع دهند تا در محل مورد نظر جمع شوند. پیر و جوان، خرد و کلان، مرد و زن، همه آمده بودند. رفته رفته بر تعداد جمعیت افزوده می‏شد. ازدحام زیادی شده بود. از هر قشری آمده بودند تا صحبت‏های امام مظلوم را بشنوند.
امام علیه‏ السلام بر بلندی ایستاد و پس از حمد خدا فرمود:
وای بر شما، ای مردم شما جریان حضرت خضر و موسی علیهماالسلام را می‏دانید. موسی از کارهای خضر تعجب و به آن اعتراض می‏کرد، چون حکمت آن را نمی‏دانست. این کار شما عینا مثل همان کار موسی است با خضر. مگر به فرموده‏ی پیامبر، من یکی از بهترین جوانان بهشت نیستم؟... همه‏ی شما مرا به خوبی می‏شناسید و می‏دانید معاویه در کاری که مخصوص من بود و من سزاوارش بودم با من ستیز کرد و چون یاوری نیافتم دست از آن شستم و با شرایطی با او صلح کردم.
بیعت من با او برای مصلحتی بود که شما از آن بی‏اطلاعید حفظ خون عده‏ی قلیلی از مسلمانان خالص را بر خونریزی و نسل کشی مسلمانان مقدم دانستم. اما ای کسانی که اعتراض و ملامت می‏کنید، شما مردمی هستید که به عهد و پیمان خود پایبند نیستید، زبانتان با من است و دل‏های‏ تان با دشمن، دل به وعده‏های معاویه خوش کرده‏اید، در حالی که او به وعده‏ها و تعهداتش عمل نخواهد کرد. با این همه، کاری که من کرده‏ام از تابش خورشید بر تمام موجودات بهتر و نافع ‏تر بوده است... [1] .

دانش چو بر آن نیافت تفسیر
کردید از آن به صلح تعبیر

آنکس که شروط صلح داند
این صلح مرا نه صلح خواند

هرچند که صلح نام دارد
معنی دو صد قیام دارد

زان صلح موقتی که بستم
ارکان نفاق را شکستم...
تشخیص مصلحت‏
- این فرزند علی، مرد میدان‏های نبرد وجهاد است؟!
- آری، فرزند همان علی است که هرگز از پای نمی‏نشست.
- پس چطور شد که زیر بار بیعت با سردار کفر، معاویه پسر ابوسفیان رفت.
- من هم نمی‏دانم، آخر چگونه رهبری حکومت اسلام را به معاویه سپرد، چنین کاری از او خیلی بعید بود!
- با شنیدن حرف‏های آن دو نفر بغض راه گلویم را بست، چطور می‏توانستند امام را این چنین ملامت و سرزنش و حتی تحقیر کنند.
پیش امام رفتم و گفتم که حرفی بزند، کاری بکند و او آهی کشید و فرمود: مردم را در محلی جمع کن، می‏خواهم مسائلی را برای ‏شان روشن کنم.
فورا حرکت کردم، درنگ جایز نبود. سه نفر از دوستانم را نیز مأمور این کار کردم. به آنها مأموریت دادم که هر کدام در حد توان به افراد اطلاع دهند تا در محل مورد نظر جمع شوند. پیر و جوان، خرد و کلان، مرد و زن، همه آمده بودند. رفته رفته بر تعداد جمعیت افزوده می‏شد. ازدحام زیادی شده بود. از هر قشری آمده بودند تا صحبت‏های امام مظلوم را بشنوند.
امام علیه‏ السلام بر بلندی ایستاد و پس از حمد خدا فرمود:
وای بر شما، ای مردم شما جریان حضرت خضر و موسی علیهماالسلام را می‏دانید. موسی از کارهای خضر تعجب و به آن اعتراض می‏کرد، چون حکمت آن را نمی‏دانست. این کار شما عینا مثل همان کار موسی است با خضر. مگر به فرموده‏ی پیامبر، من یکی از بهترین جوانان بهشت نیستم؟... همه‏ی شما مرا به خوبی می‏شناسید و می‏دانید معاویه در کاری که مخصوص من بود و من سزاوارش بودم با من ستیز کرد و چون یاوری نیافتم دست از آن شستم و با شرایطی با او صلح کردم.
بیعت من با او برای مصلحتی بود که شما از آن بی‏اطلاعید حفظ خون عده‏ی قلیلی از مسلمانان خالص را بر خونریزی و نسل کشی مسلمانان مقدم دانستم. اما ای کسانی که اعتراض و ملامت می‏کنید، شما مردمی هستید که به عهد و پیمان خود پایبند نیستید، زبانتان با من است و دل‏های‏ تان با دشمن، دل به وعده‏های معاویه خوش کرده‏اید، در حالی که او به وعده‏ها و تعهداتش عمل نخواهد کرد. با این همه، کاری که من کرده‏ام از تابش خورشید بر تمام موجودات بهتر و نافع ‏تر بوده است... [1] .

دانش چو بر آن نیافت تفسیر
کردید از آن به صلح تعبیر

آنکس که شروط صلح داند
این صلح مرا نه صلح خواند

هرچند که صلح نام دارد
معنی دو صد قیام دارد

زان صلح موقتی که بستم
ارکان نفاق را شکستم...

پی نوشت ها:
[1] منتهی الآمال، ج 1، ص 432 431.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir