امام حسن و پرسش های خضر

نوع اصطلاح :
عنوان :
امام حسن و پرسش های خضر
روزی امیرالمؤمنین علیه‏السلام به همراه امام حسن مجتبی علیه‏السلام و سلمان وارد مسجد الحرام شد؛ شخص بزرگی (آن مرد حضرت خضر پیامبر علیه‏السلام بود) بر آن حضرت وارد شده و سلام نمود، پس از جواب به امام علی علیه‏السلام گفت: یا امیرالمؤمنین! من از شما سه پرسش دارم اگر جواب دادید خواهم دانست که مردم درباره‏ی شما کاری کرده‏اند که در دنیا و آخرت از بازخواست و عقوبت آن در امان نخواهند بود. امام علیه‏السلام فرمود: بپرس. آن مرد پرسید:
1- وقتی انسان می‏خوابد روحش به کجا می‏رود؟
2- انسان چگونه مطلبی را به یاد می‏آورد و یا فراموش می‏کند؟
3- چرا فرزند انسان به دایی و یا عمویش شباهت پیدا می‏کند؟.
امام علی علیه‏السلام به امام حسن مجتبی علیه‏السلام فرمود: پاسخ او را بده.
قال علیه‏السلام:
أما ما سألت عنه من أمر الانسان اذا نام أین تذهب روحه، فان روحه متعلقة بالریح و الریح متعلقة بالهواء الی وقت ما یتحرک صاحبها للیقظة، فان أذن الله تعالی برد تلک الروح علی صاحبها جذبت تلک الروح الریح و جذبت تلک الریح الهواء، فرجعت الروح فأسکنت فی بدن صاحبها، و ان لم یأذن الله عزوجل برد تلک الروح علی صاحبها، جذب الهواء الریح، و جذبت الریح الروح، فلم ترد علی صاحبها الی وقت ما یبعث.
و أما ما ذکرت من أمر الذکر و النسیان، فان قلب الرجل فی حق و علی الحق طبق، فان صلی الرجل عند ذلک علی محمد و آل محمد صلاة تامة، انکشف ذلک الطبق عن ذلک الحق فأظلم القلب و ذکر الرجل ما کان نسی، فان لم یصل علی محمد و أو نقص من الصلاة علیهم، انطبق ذلک الطبق علی ذلک الحق، فأظلمالقلب و نسی الرجل ما کان ذکره.
و أما ما ذکرت من أمر المولود الذی یشبه أعمامه و أخواله، فان الرجل اذا أتی اهله یجامعها بقلب ساکن و عروق هادئة، و بدن غیر مضطرب [ف] اسکنت تلک النطفة فی جوف الرحم، خرج الولد یشبه أباه و أمه، و ان هو أتاها بقلب غیر ساکن و عروق غیر هادئة و بدن مضطرب اضطربت النطفة فوقعت فی حال اضطرابها علی بعض العروق، فان وقعت علی عرق من عروق الأعمام أشبه الولد أعمامه و ان وقعت علی عرق من عروق الأخوال أشبه الولد أخواله.
فقال الرجل: أشهد أن لا اله الا الله، و لم أزل أشهد بها و أشهد ان محمدا رسول الله و لم أزل أشهد بذلک، و أشهد أنک وصی رسوله و القائم بحجته - و أشار الی أمیرالمؤمنین علیه‏السلام - و لم أزل أشهد بها، و أشهد أنک وصیه و القائم بحجته - و أشار الی الحسن علیه‏السلام - و أشهد أن الحسین بن علی وصی أبیک، و القائم بحجته بعدک، و أشهد علی علی بن الحسین أنه القائم بأمر الحسین بعده، و أشهد علی محمد بن علی أنه القائم بأمر علی بن الحسین بعده، و أشهد علی جعفر بن محمد أنه القائم بأمر محمد بن علی، و أشهد علی موسی بن جعفر أنه القائم بأمر جعفر بن محمد، و أشهد علی علی بن موسی أنه القائم بأمر موسی بن جعفر، و أشهد علی محمد بن علی أنه القائم بأمر علی بن موسی، و أشهد علی علی بن محمد أنه القائم بأمر محمد بن علی، و أشهد علی الحسن بن علی أنه القائم بأمر علی بن محمد، و أشهد علی رجل من ولد الحسن بن علی و لا یسمی حتی یظهر فی الأرض أمره فیملأها عدلا کما ملئت جورا، أنه القائم بأمر الحسن بن علی، و السلام علیک یا أمیرالمؤمنین و رحمة الله و برکاته، ثم قام و مضی.
فقال أمیرالمؤمنین علیه‏السلام: یا أبامحمد اتبعه فانظر أین یقصد؟ فخرج الحسن علیه‏السلام فی أثره، قال: فما کان الا أن وضع رجله خارجا من المسجد فما دریت أین أخذ من أرض الله عزوجل؟ فرجعت الی أمیرالمؤمنین علیه‏السلام فأعلمته، فقال، یا أبامحمد
أتعرفه؟ فقلت: الله تعالی و رسوله و أمیرالمؤمنین أعلم. فقال: هو الخضر علیه‏السلام [1] .
امام حسن علیه‏السلام فرمود:
(اما در مورد اینکه پرسیدی وقتی انسان می‏خوابد روحش به کجا می‏رود؟ جوابش این است که تا زمانی که انسان در خواب است، روح با باد در ارتباط است و باد با هواء در ارتباط است. وقتی خداوند اجازه می‏دهد که آن روح نزد صاحبش برگردد آن روح باد را جذب کرده، به سمت خود می‏کشد و آن باد نیز هواء را جذب می‏کند. در این موقع روح برمی‏گردد و در بدن صاحب خود قرار می‏گیرد. و اگر خداوند اجازه‏ی بازگشت روح را به بدن صاحبش ندهد، هوا باد را جذب می‏کند و باد نیز روح را به سمت خود می‏کشد و روح تا وقت برانگیخته شدن در قیامت به بدن صاحبش بر نمی‏گردد.
اما آن پرسشی که درباره‏ی فراموشی و یادآوری داشتی، جوابش این است که قلب انسان در جعبه‏ی کوچکی قرار دارد و در روی آن جعبه یک طبق قرار گرفته است. اگر انسان در وقت فراموشی بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد، طبق از روی جعبه کنار می‏رود و قلب روشن می‏شود و انسان آنچه را فراموش کرده بیاد می‏آورد، اما اگر صلوات نفرستد و یا صلوات ناقص بفرستد آن طبق کاملا بر آن جعبه منطبق و بسته می‏شود و قلب در تاریکی فرو می‏رود و انسان آنچه را به یاد داشته (یا بیاد آورده بود) فراموش می‏کند.
و اما سؤالت درباره‏ی شباهت کودک به عموها و دائی‏هایش، جوابش این است که اگر انسان با دلی آسوده و عروق و رگ‏های آرام و بدنی غیر مضطرب با همسرش نزدیکی کند، نطفه در درون رحم قرار می‏گیرد و نوزاد شبیه به پدر و مادر خویش می‏شود، ولی اگر با دلی ناراحت و عروق غیر آرام و بدن مضطرب با همسرش نزدیکی کند، نطفه نیز، مضطرب و ناآرام شده و با این حال بر یکی از سلسله‏ی عروق قرار می‏گیرد، حال اگر بر روی رگی از رگ‏های عموها قرار گیرد، نوزاد شبیه عموهایش می‏شود و اگر بر روی رگ‏های دایی‏ها قرار گیرد، شبیه دایی‏ها می‏شود.
مرد گفت: شهادت می‏دهم به وحدانیت خدا، و قبلا نیز وحدانیت خدا را قبول داشتم. و شهادت می‏دهم به رسالت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و در گذشته نیز بر این اعتقاد بودم و شهادت می‏دهم که شما وصی پیامبر و جانشین او هستید و به أمیرالمؤمنین علیه‏السلام اشاره کرد، و قبلا نیز این مطلب را قبول داشتم، و شهادت می‏دهم که شما وصی و جانشین او هستید و به امام حسن علیه‏السلام اشاره کرد. و شهادت می‏دهم که حسین بن علی بعد از شما وصی و جانشین پدر شما است و شهادت می‏دهم که علی بن الحسین جانشین حسین است و شهادت می‏دهم که محمد بن علی جانشین علی بن الحسین است و شهادت می‏دهم که جعفر بن محمد جانشین محمد بن علی است و شهادت می‏دهم که موسی بن جعفر جانشین جعفر بن محمد است و شهادت می‏دهم که علی بن موسی جانشین موسی بن جعفر است و شهادت می‏دهم که محمد بن علی جانشین علی بن موسی است و شهادت می‏دهم که علی بن محمد جانشین محمد بن علی است و شهادت می‏دهم که حسن بن علی جانشین علی بن محمد است و شهادت می‏دهم که مردی از فرزندان حسن بن علی عسکری علیه‏السلام که گفتن نام و کنیه‏ی او تا زمانی که ظهور نکرده است جایز نیست و وقتی ظهور کند زمین را پر از عدل می‏کند در حالی که پر از جور شده باشد، جانشین حسن بن علی است. و سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای امیرالمؤمنین. سپس برخاست و رفت.
امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود: یا أبامحمد! دنبال او برو و ببین کجا می‏خواهد برود؟ امام مجتبی علیه‏السلام به دنبال او رفت و گفت، همین که پایش را از مسجد بیرون گذاشت دیگر نفهمیدم به کجا رفت و در کدام وادی از زمین غایب شد. و به خدمت امیرالمؤمنین علیه‏السلام برگشتم و حضرت را مطلع کردم. پدرم فرمودند: او را شناختی؟ گفتم: خدا و رسولش و امیرالمؤمنین بهتر می‏دانند. حضرت فرمودند: او خضر علیه‏السلام بود.

پی نوشت ها:
[1] 1- اثبات الوصیة، ص 136، و 137 باب امام حسن علیه‏السلام.
2- اثبات الهداة، ج 2، ص 283، ح 72.
3- احتجاج، ج 2، ص 10، ح 148.
4- اصول کافی، ج 1، ص 525، و 526، ح 1.
5- الغیبة شیخ طوسی، ص 154 و 155، ح 114 به نقل از اصول کافی.
6- المحاسن (للبرقی) ج 2، ص 332، ح 99 (کتاب العلل من المحاسن)
7- بحارالأنوار، ج 36، ص 415، ح 1، و ج 58، ص 36، ح 8.
8- ترجمه‏ی غیبت نعمانی، ص 53.
9- تفسیر برهان، ج 4، ص 77، ح 1.
10- تفسیر قمی، ج 2، ص 18 و ص 220.
11- تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 551، ح 10، و ج 3، ص 218، ح 434 و ج 4، ص 178، ح 36.
12- حلیة الابرار، ج 3، ص 34.
13- دلایل الامامة طبری، ص 69 و 70.
14- علل الشرایع، ج 1، ص 120.
15- عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 126، ح 35.
16- کمال الدین، ج 1، ص 314 الی 315، ح 1، ب 29.
17- کنز الدقایق، ج 14، ص 227، سوره‏ی الطارق و ج 11، ص 310، و ج 10، ص 189.
18- مدینة المعاجز، ج 3، ص 342، الی 345 ح 85 / 923.
19- مسند الامام المجتبی، ص 119، ح 25، و ص 504، ح 1، ص 582، ح 22.
20- وسایل الشیعه، ج 7، ص 199، ح 1 / 9106، ب 37.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir