تفسیر شاهد و مشهود

نوع اصطلاح :
عنوان :
تفسیر شاهد و مشهود
مردی وارد مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه شد دید ابن‏عباس برای مردم از پیامبر حدیث می‏گوید، از او پرسید: مراد از شاهد و مشهود چیست؟. گفت: شاهد روز جمعه و مشهود روز عرفه است.
کمی جلوتر رفت، دید عبدالله بن عمر نیز برای مردم از پیامبر حدیث می‏گوید: از او پرسید: مراد از شاهد و مشهود چیست؟. گفت: شاهد روز جمعه است و مشهود روز عید قربان.
کمی جلوتر رفت دید امام حسن بن علی علیهماالسلام برای مردم از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حدیث نقل می‏کند، از امام علیه‏السلام پرسید: مراد از شاهد و مشهود چیست؟.
قال علیه‏السلام:
نعم اما الشاهد فمحمد صلی الله علیه و آله و سلم و اما المشهود فیوم القیامة، اما سمعته عزوجل یقول: «انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا».
و قال الله تعالی: «و ذلک یوم مجموع له الناس و ذلک یوم مشهود» [1] .
امام حسن علیه‏السلام فرمود:
(بله، اما شاهد محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، و مشهود، روز قیامت. آیا نشنیده‏ای که خدای بزرگ می‏فرماید:«ما تو را شاهد و مبشر و بیم‏دهنده فرستاده‏ایم» و فرمود: «و این روزی است که مردم برای آن گرد آیند و آن روز، مشهود باشد.»)

پی نوشت ها:
[1] 1- تفسیر صافی، ج 5، ص 308.
2- تفسیر کنز الدقایق، ج 14، ص 211.
3- تفسیر مجمع البیان، ج 10، ص 708.
4- حلیة الابرار، ج 3، ص 41، ح 6، ب 6.
5- کشف الغمة، ج 2، ص 117.
6- مسند الامام المجتبی علیه‏السلام، ص 104، ح 22.
7- موسوعة المصطفی و العترة، ج 5، ص 119 (به نقل از نور الأبصار، ص 173).
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir