رد خواستگاری یزید از دختر عبدالله جعفر

نوع اصطلاح :
عنوان :
رد خواستگاری یزید از دختر عبدالله جعفر
زمانی که مروان از سوی معاویه والی مدینه بود، از طرف او مأمور شد تا زینب دختر عبدالله بن جعفر بن ابیطالب را برای یزید خواستگاری کند. معاویه گفته بود که هر مقدار مهریه که پدر دختر قرار دهد قبول است. تمام بدهکاری‏های او را هر چه باشد خواهم پرداخت. مروان نزد عبدالله جعفر رفت.
عبدالله گفت: اختیار دختران ما با امام حسن علیه‏السلام است، وقتی مروان نزد امام رفت جمعی از بنی‏هاشم و بنی‏امیه نیز حضور داشتند، او بدین گونه از زینب برای یزید خواستگاری کرد:
امیرالمؤمنین معاویه به من فرمان داد، زینب دختر عبدالله را برای یزید خواستگاری کنم. با هر مهریه که پدرش خواست و با ادای تمام دیون عبدالله جعفر. و با این وصلت اختلافات دو گروه (بنی‏هاشم و بنی‏امیه) نیز پایان خواهد یافت. یزید کفو کسانی است که کفو ندارند. و شما باید غبطه او را بخورید نه او غبطه‏ی شما را و یزید کسی است که باران به خاطر او می‏بارد.
امام حسن علیه‏السلام در پاسخ او، پس از سپاس خداوند و ستایش ذات پاک او فرمود:
قال علیه‏السلام:
أما ما ذکرت من حکم أبیها فی الصداق فانا لم نکن لنرغب عن سنة رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی اهله و بناته و أما قضاء دین أبیها فمتی قضت نساؤنا دیون آبائهن؟ و أما صلح الحیین فانا عادیناکم لله و فی الله فلا نصالحکم للدنیا و أما قولک من یغبطنا بیزید أکثر ممن یغبطه بنا، فان کانت الخلافة فاقت النبوة فنحن المغبوطون به و ان کانت النبوة فاقت الخلافة، فهو المغبوط بنا،
و أما قولک ان الغمام یستسقی بوجه یزید، فان ذلک لم یکن الا لآل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و قد رأینا أن نزوجها من ابن عمه القاسم بن محمد بن جعفر و قد زوجتها منه و جعلت مهرها ضیعتی التی لی بالمدینة و کان معاویة أعطانی بها عشرة آلاف دینار، و لها فیها غنی و کفایة. فقال مروان: أغدرا یا بنی‏هاشم؟. فقال الحسن علیه‏السلام: واحدة بواحدة. [1] .
امام حسن علیه‏السلام فرمود:
(اما آنچه که در مورد نظر پدر دختر درباره‏ی مهریه گفتی (که هر چه قرار داد ما حاضریم) [باید بدانی که] ما هرگز از سنت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم سرپیچی نمی‏کنیم و اما پرداخت بدهی پدرش. پس باید بگویم از کی تا به حال، زنان ما بدهی پدرانشان را می‏پردازند؟. اما آنچه که درباره‏ی آشتی دو قبیله گفتی، ما به خاطر خدا با شما دشمنی می‏کنیم و آن را با دنیا معامله نمی‏کنیم.
اما آنچه که گفتی غبطه‏ی ما به حال یزید بیش از غبطه‏ای است که نسبت به ما حال می‏شود، پس اگر ارزش خلافت بر نبوت افزون شد، ماییم که به حال او غبطه خورده و رشک می‏بریم، ولی اگر ارزش نبوت بر خلافت افزون باشد، اوست که بر ما رشک خواهد برد. اما آنچه که گفتی که از ابرها به احترام و آبروی یزید باران طلب می‏شود، این موضوع جز برای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره‏ی کسی درست نیست.
نظر ما بر این شد که آن دختر را به ازدواج پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفر درآوریم و من او را به همسری وی درآوردم و مهریه‏ی او را ملکی که در مدینه دارم، قرار دادم، همان ملک و باغی که معاویه همواره آن را به ده هزار دینار از من می‏خرید، ولی من نیاز به فروش آن نداشتم، همان را اکنون مهریه‏ی آن دختر قرار می‏دهم که او را بی‏نیاز خواهد کرد. مروان گفت: آیا شما بنی‏هاشم خنجر از پشت می‏زنید؟. امام حسن علیه‏السلام فرمود: چشم در برابر چشم (یکی در برابر یکی.)

پی نوشت ها:
[1] مستدرک الوسایل، ج 1، ص 74، ح 15 / 15 (به نقل از بشارة المصطفی، طبری، ص 108).
[2] سوره‏ی مائده، آیه‏ی 3.
[3] 1- امالی طوسی، ص 655، خ 5 / 1355، م 34.
2- بحارالأنوار، ج 15، ص 20، ح 32.
3- تفسیر برهان، ج 1، ص 435، ح 7.
4- تفسیر نور الثقلین، ج 4، ص 573، ح 74.
5- علل الشرایع، ج 1، ص 291، ح 6، ب 182.
6- کنز الدقایق، ج 4، ص 34، و ج 11، ص 504.
7- مسند امام مجتبی علیه‏السلام، ص 716، ح 32.
8- ینابیع المودة، ج 3، ص 364 و 365.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir