طالقان

نوع اصطلاح :
عنوان :
طالقان
در روايات مهدويّت آنجا که سخن از ياران حضرت مهدي‏عليه السلام هنگام ظهور است، نام منطقه جغرافيايي «طالقان» به چشم مي‏خورد. حال اينکه طالقان چه منطقه‏اي بين مرو و بلخ باشد و يا اينکه شهري ميان قزوين و ابهر [1] ، از آن به عنوان خاستگاه برخي از ياران حضرت مهدي ياد شده است.
در احاديث مربوط به امام زمان (عج) نامي از طالقان هم به ميان آمده است که عنوان شده، تعدادي - به روايتي 24 نفر- از ياران امام زمان (عج) از اين ديار خواهند بود.
در منابع اهل سنّت از حضرت علي‏عليه السلام نقل شده است که فرمود: «خوش به حال طالقان! خداوند متعال داراي گنج‏هايي در آنجا است که نه طلا است و نه از نقره؛ امّا در آن خطه مرداني وجود دارند که خدا را آن طور که شايسته معرفت است، شناخته‏اند و آنان، ياران مهدي‏عليه السلام در آخِرُالزّمان مي‏باشند». [2] .
همين روايت به گونه‏اي ديگر در منابع شيعه نيز آمده است.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: «خداي متعال را گنج‏هايي است در طالقان که نه طلا است و نه نقره و درفشي که از آغاز تا کنون باز نشده و به اهتزاز در نيامده است. اين خطه داراي مرداني است که قلب‏هاي آنان مانند پاره‏هاي آهن محکم و نستوه است. نسبت به ذات مقدس خداوند ترديدي در آن قلب‏ها ايجاد نمي‏شود، شديدتر از آتش‏اند. اگر بر کوه حمله‏ور شوند آن را از جاي بر مي‏کنند با به دست داشتن پرچم، آهنگ هر دياري که نمايند آن را ويران و منهدم مي‏سازند. بر اسب‏هايشان همچون عقاب سوارند.به عنوان تيمّن و تبرّک زين مرکب امام‏عليه السلام را بوسه زده و با دست لمس مي‏نمايند.
آن بزرگوار را پروانه وار در وسط گرفته وبه‏هنگام خطر، آن وجود مقدس‏را با جان خود حفظ مي‏کنند. شب‏ها را با مناجات سپري مي‏کنند و روز سوارانِ کارزارند. آنان زاهدانِ شب و شيرانِ روزند. در اطاعت از امام و رهبرشان مطيع‏تر از کنيزکان نسبت به مولاي خويش‏اند.
درخشندگي آنان، مانند چراغ‏هاي پر نور است؛ مثل اينکه قلب‏هايشان چراغي از ايمان است. از بيم خدا مي‏هراسند، شهادت طلب‏اند و آرزوي کشته شدنِ در راه خدا را دارند. شعار آنان «خونخواهي سالار شهيدان حسين‏عليه السلام» است. هنگامي که به پيش مي‏تازند. رعب و وحشتِ آنان به مسافت يک ماه راه رفتن در قلب‏هاي دشمنان جايگزين مي‏شود، گروه گروه به سوي حضرت روانه مي‏شوند. به واسطه اين رادمردان، خداوند امامِ بر حق (مهدي‏عليه السلام) را پيروز مي‏گرداند». [3] .
اگرچه برخي طالقان را منطقه خاصّ دانسته‏اند؛ ولي گروهي نيز آن را به منطقه بسيار وسيعي همانند ايران معنا کرده‏اند. [4] از روايت ذکر شده در منابع اهل سنّت استفاده مي‏شود که آنان اصحاب و ياران خاصّ آن حضرت‏اند؛ زيرا در روايت، نوع آنان مشخص شده است؛ امّا در روايت بحارالانوار علاوه بر بيان چگونگي و کيفيت، سخن از کمّيت و لشکر و درفش‏هاي فاتح و پيروز به ميان آمده است.

پی نوشت ها:
[1] معجم‏البلدان، ج 4، ص 6.
[2] الحاوي، سيوطي، ج2، ص 82؛ کنزالعمال، ج 7، ص 262.
[3] بحارالانوار، ج52، ص 307.
[4] ر.ک: عصر ظهور، ص 260.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir