سلاح حضرت مهدي‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
سلاح حضرت مهدي‏
در هنگام ظهور و قيام حضرت مهدي‏عليه السلام ، تمام قدرت‏ها مقهور و مغلوب قدرت بي‏پايان حضرت مهدي‏عليه السلام شده، بسان علف‏هاي هرز از روي زمين برداشته مي‏شوند تا زمينه رشد و کمال انسان‏ها، به صورت کامل فراهم آيد و زمين پر از عدل و داد گردد.
اما سؤال اين است که نحوه اين پيروزي به چه صورت است و اساساً حضرت مهدي‏عليه السلام با چه ابزاري در اين قيام بر آن قدرت‏ها فائق خواهد آمد؟ در روايات کمتر سخن روشني در اين باره به چشم مي‏خورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومين‏عليهم السلام براي آن حضرت هنگام قيام، «سيف» (شمشير) ذکر شده است. [1] حال آيا اين شمشير حمل بر معناي حقيقي مي‏شود يا معناي کنايي؛ خود باعث پديد آمدن اقوال متعددي شده است:
1. عده‏اي بر اين باورند که استعمال کلمه «شمشير» در معناي حقيقي است و مصداق آن، همان شمشير ابزار جنگي خاصّ است. البته اين گروه درباره غالب شدن حضرت با اين سلاح بر دشمنان، توجيهات متفاوتي دارند!
1-1. برخي مي‏گويند: اگرچه حضرت با شمشير قيام مي‏کند؛ ولي خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازي نهفته که تمامي سلاح‏هاي موجود را مقهور نيروي خود مي‏سازد. [2] .
1-2. دسته ديگر مي‏گويند: خداوند در عصر ظهور تمامي تسليحات پيشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزير در جنگ از همان سلاح‏هاي ابتدايي (يعني شمشير و مانند آن) استفاده مي‏کنند و بنابراين حضرت مهدي‏عليه السلام با همان شمشير مي‏جنگد.
1-3. به رغم آنکه تمامي تسليحات در اختيار حضرت قرار مي‏گيرد؛ ولي از آنجايي که استفاده از آنها به ناگزير ظالمانه نيز خواهد بود؛ حضرت تنها از سلاح شمشير بهره خواهد برد.
1-4. برخي ديگر گفته‏اند: به سبب جنگ‏هاي خونين فراواني که در آستانه ظهور به وقوع مي‏پيوندد، تمامي سلاح‏هاي پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در جنگ تنها از ابزارهاي ساده استفاده مي‏شود.
يکي از دليل‏هاي اين جمع اين است که روايات فراواني مي‏گويد: «شمشير آن حضرت همان شمشير پيامبر است» و وقتي چنين شد نمادين بودن آن مشکل خواهد بود. [3] .
البته هر کدام از اينها به دسته‏اي از روايات استشهاد مي‏کنند و عمدتاً دليل اين گروه اين است که علّت استفاده از سلاح‏هاي ساده همچون شمشير - بر خلاف بهره‏گيري از سلاح‏هاي پيشرفته - عادلانه بودن مبارزه با آن است.
2. دسته‏اي ديگر بر اين اعتقادند که شمشير در اين روايات، کنايه از قدرت و نيروي نظامي است. اين گروه شواهد متعددي بر اين ادعا از ادبيات محاوره‏اي ذکر مي‏کنند؛ ولي آنچه ايشان را به اين قول وادار کرده، پيشرفت روز افزون تجهيزات نظامي و فن‏آوري دفاعي است. از آنجايي که صاحبان اين قول نتوانسته‏اند بين شمشير و سلاح‏هاي فوق پيشرفته، نسبتي بر قرار کنند، به چنين توجيهي دست زده‏اند.
آنان شمشير را نماد قدرت دانسته، مي‏گويند: هر ابزاري که قدرت حضرت را به نمايش بگذارد، مي‏تواند مورد استفاده قرار گيرد.
3. با توجه به تکامل خارق‏العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح‏هايي فراهم آيد که هرگز در تصور انسان‏هاي امروز قابل درک نباشد. بنابراين آن به اهلش واگذاشته شده است.
بررسي روايات
روايات مربوط به سلاح حضرت مهدي‏عليه السلام را مي‏توان به موارد ذيل دسته‏بندي کرد:
1. رواياتي مي‏گويد: شمشيري که نزد حضرت مهدي‏عليه السلام است، نزديکي زمان قيام، با قدرت الهي به سخن در آمده، حضرت را از وقت ظهور آگاه مي‏سازد. [4] .
بديهي است اين دسته از روايات، هرگز قابل تأويل بر قدرت حضرت نيست؛ چرا که ظهور در اين معنا دارد که آن شمشير چنين مي‏کند.
2. روايات فراواني مي‏گويد: ياران مهدي‏عليه السلام شمشيرهاي خاصي دارند که به نحوي بيان کننده کرامات آن حضرت و يارانش است. [5] .
3. روايات ديگري حکايت مي‏کند: حضرت مهدي‏عليه السلام براي گسترش عدل و قسط به مدت هشت ماه شمشير بر شانه خود دارد (که اگر مقصود نماد قدرت بود، تمامي دوران قيام و حکومت ذکر مي‏شد). [6] .
4. روايات فراواني وجود دارد که به صراحت تمام، سلاح حضرت را همان شمشير پيامبرصلي الله عليه وآله دانسته علاوه بر آن زره، سپر و برخي آلات جنگي پيامبرصلي الله عليه وآله، نيز به عنوان ميراث آن حضرت نزد امام مهدي‏عليه السلام است و کسي نگفته که اينها نماد است؛ بلکه از وجود عيني آنها ياد کرده‏اند.
5. علاوه بر اين چه دليلي داشت حقيقت به اين بزرگي، اين گونه بيان شود؟ معصومين‏عليهم السلام مي‏توانستند از مدلول سلاح - که قدرت و قوّت است - ياد کنند و يا مي‏فرمودند: او با سلاحي ظاهر خواهد شد که در يک لحظه چنان است و چنين.

پی نوشت ها:
[1] الکافي، ج 1، ص 407، ح 1؛ الکافي، ج 8، ص 50، ح 13؛ عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 59، ح 29؛ علل‏الشرايع، ج 1، ص 245، ح 6؛ کمال‏الدين، ج 1، ص 321، ح 3؛ الاستبصار، ج 3، ص 108، ح 5383؛ تهذيب الاحکام، ج 6، ص 154، ح 2؛ الغيبة، ص 164، ح 5. و دهها کتاب ديگر.
[2] ر.ک: صدوق، الخصال، ج 2، ص 649، ح 43.
[3] الکافي، ج 1، ص 234، ح 2.
[4] الخصال، ج 2، ص 49؛ عيون، ص 59.
[5] الخصال، ج 2، ص 649.
[6] الغيبة، ص 164، ح 5.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir