توحید عینی و تسلیم مقابل تقدیر الهی

نوع اصطلاح :
عنوان :
توحید عینی و تسلیم مقابل تقدیر الهی
امامان معصوم - علیهم صلوات الله - از نظر ادراک توحید و شهود یگانگی حضرت حق در همه ابعاد، سر آمد همه خلایق بوده و از این رو در همه شئون زندگی کاملا در مقابل حضرت حق تسلیم و به همه آنچه او برای آنها تدبیر می‏کرده است «راضی» بوده‏اند.
حضرت علی بن الحسین علیه‏السلام نیز در این زمینه در اوج قله توحید عینی بوده و در مقابل تقدیر حضرت الله، تسلیم محض بوده‏اند. امام باقر علیه‏السلام می‏فرمایند: «علی بن الحسین علیه‏السلام فرمودند یک مرتبه که بشدت مریض شده بودم، پدرم علیه‏السلام به من فرمود: «چه آرزویی داری؟» عرض کردم: «پدر جان آرزو دارم از کسانی باشم که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است، پیشنهادی نداشته باشم.!!» پدر به من فرمود: «احسنت، تو مشابه و نظیر حضرت ابراهیم خلیل - صلوات الله علیه - گشته‏ای، زمانی که جبرائیل علیه‏السلام به ایشان گفت: «آیا حاجت و نیازی داری؟» ایشان پاسخ داد: «برای خدای خود پیشنهادی ندارم بلکه او مرا کفایت می‏کند و او بهترین وکیل است.» [1] . (این قضیه مربوط به مسأله انداختن حضرت «ابراهیم» در آتش است که در آن لحظات آخر «جبرائیل» چنین سخنی داشت و حضرت چنین پاسخ دادند و بعد هم آتش برای ایشان «گلستان» شد). البته این حالت بلند معنوی حضرت، مانع از این نمی‏باشد که اگر خواسته‏ای داشته باشند آن را از خداوند متعال درخواست کنند، چه اینکه دعاها و مناجاتهای بیشمار حضرت سجاد علیه‏السلام همه مشحون از درخواستهای گوناگون است که همه را به پیشگاه ذات مقدس ربوبی عرضه داشته‏اند و از حضرت باری، حاجات خود را مسألت نموده‏اند. در این رابطه آنچه مهم است ادراک این مطلب است که انسان در «دعا» نیز «موحد» باشد و صرفا از خداوند حاجت خود را بخواهد و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکند و بر اساس این آیه قرآن که می‏فرماید: «و قال ربکم ادعونی استجب لکم» [2] .
یعنی: «پروردگار شما فرمود فقط مرا بخوانید و من دعای شما را مستجاب می‏کنم و به شما جواب می‏دهم.» آری خداوند می‏فرماید: «فلیستجیبوا لی ولیؤمنوا بی لعلهم یرشدون» [3] . یعنی: «پس حتما از من طلب استجابت کنند و به من ایمان داشته باشند که چه بسا در پرتو آن به رشد نائل آیند.» در همین زمینه، نگرش توحیدی حضرت سجاد علیه‏السلام در مشکلی که برای ایشان در برخورد با جناب «محمد بن حنفیه» پیش آمده بود، قابل دقت است و به حق باید آن را تبلور توحید حضرت در امور اجتماعی دانست.
این قضیه تحت عنوان «توحید و توکل حضرت سجاد علیه‏السلام در بررسی بعد اجتماعی حضرت بیان گردیده است.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 46، ص 67، ح 34 (به نقل از دعوات راوندی).
[2] بخشی از آیه 60، از سوره 42: غافر.
[3] بخشی از آیه 186، از سوره 2: البقره.

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir