دیدگاه در مورد قرآن

نوع اصطلاح :
عنوان :
دیدگاه در مورد قرآن
حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- در ارتباط با تبیین جایگاه قرآن در جامعه و بیان اهمیت آن تلاش وافری داشته‏اند. هم خود به آن و قرائتش اهتمام می‏ورزیدند و هم به تفسیر آن جامعه را هدایت می‏کردند. در این ارتباط چند روایت وجود دارد:
1- «زهری» می‏گوید: علی بن الحسین -علیه‏السلام- فرمود: «اگر تمام کسانی که بین مشرق و مغرب عالم زندگی می‏کنند بمیرند، من بعد از اینکه قرآن با من باشد، هرگز دچار وحشت نخواهم شد.» و ادامه می‏دهد که حضرت سجاد -علیه‏السلام- هنگامی که آیه مبارکه «مالک یوم الدین» را تلاوت می‏نمود آن قدر آن را تکرار می‏کرد که نزدیک بود قالب تهی کند.» [1] .
2- «زهری» می‏گوید: «از علی بن الحسین -علیه‏السلام- شنیدم که می‏گفت: «آیات قرآن خزائن علم است پس هر گاه خزینه‏ای را باز نمودی برای تو شایسته است که به آنچه در آن است، نظر نمایی و بدقت بنگری.» [2] .
3- حضرت فرمودند: «بر تو باد به قرآن!! چرا که خداوند بهشت را با دست قدرت خود آفرید، یک خشت از «طلا» و یک خشت از «نقره» و ملاط آن را از «مشک» قرار داد و خاکش را از «زعفران» و سنگ‏هایش را «لؤلؤ». او درجات بهشت را به قدر آیات قرآن قرار داد پس هر کس از آن بخواند به او می‏گوید: «بخوان و بالا برو» و هر کس داخل بهشت بشود، در بهشت درجه‏ای بالاتر از آن نیست مگر پیامبران و صدیقین.» [3] .
4- حضرت فرمودند: «هر کس قرآن را در «مکه» ختم کند نمی‏میرد مگر اینکه رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - را ببیند و منزلش را در بهشت مشاهده کند...» [4] .
5- حضرت در تفسیر این آیه از قرآن «و لکم فی القصاص حیاة» [5] فرمودند: «لکم»، ای امت محمد «فی القصاص حیاة» چون کسی که قصد کشتن داشته باشد و بداند که «قصاص» خواهد شد و از این رو از کشتن بازبایستد، این حیات و زندگی کسی است که به قتل اهتمام کرده است و حیات و زندگی کسی است که می‏خواست کشته شود و زندگی و حیات غیر آن دو از مردم است هر گاه آنها دانستند که «قصاص» واجب است. و هرگز دیگر جسارت به «قتل» به خاطر ترس از «قصاص» پیدا نمی‏کنند «یا اولی الالباب» صاحبان عقول «لعلکم تتقون».
بعد فرمود: ای بندگان خدا!!! این «قصاص» کشتن شماست برای کسی که او را در دنیا می‏کشید و روحش را فانی می‏کنید. آیا شما را خبر ندهم به بزرگتر از این قتل؟ و آنچه که خداوند واجب فرموده برکشنده او، چیزی که بزرگتر از این قصاص است؟!!
مردم گفتند: بلی یابن رسول الله. فرمود: «بزرگتر از این قتل، این است که او را به گونه‏ای بکشد که دیگر قابل جبران نباشد و هرگز بعد از آن زنده نخواهد شد.» گفتند: آن چیست؟فرمود: «آن این است که او را از نبوت حضرت محمد- صلی الله علیه و آله و سلم - و از ولایت علی بن ابی‏طالب -علیه‏السلام- گمراه کند و او را به غیر راه خدا براند و با اتباع شیوه دشمنان «علی» و اعتقاد به امامت آنها، او را دچار تغییر و اعوجاج نماید و «علی» را از حقش دفع کند و فضیلت او را انکار نماید و در زمینه لزوم اداء تعظیم واجب او، بی‏مبالاتی کند. پس این همان قتلی است که موجب می‏شود مقتول برای همیشه در آتش جهنم اهل خلود باشد و لذا جزاء این قتل نیز همانند این است، خلود در آتش جهنم!!» [6] . لازم به ذکر است حضرت سجاد -علیه‏السلام- در اثر منور نفس قدسی خود یعنی «صحیفه سجادیه»، در دعای 42 تحت عنوان «و کان من دعائه عند ختم القرآن» معارف بسیار بلندی در ارتباط با کتاب خداوند متعال بیان فرموده‏اند که جدا باید مورد توجه قرار گیرد.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 46، ص 107، ح 101 (به نقل از اصول کافی).
[2] اصول کافی، ج 2، ص 609 والمحجة البیضاء، ج 2، ص 215.
[3] تفسیر البرهان، ج 3، ص 156.
[4] المحجة البیضاء، ج 2، ص 153.
[5] بخشی از آیه 179، از سوره 2: البقره.
[6] احتجاج، ص 319.

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir