جهاد برترین فضیلت

نوع اصطلاح :
عنوان :
جهاد برترین فضیلت
برخی افراد فرومایه و فرصت‏طلب، هماره در پی آن هستند که دیگران را آزرده نمایند. این نوع فرهنگ هماره در صدد بهانه‏جویی از رفتار دیگران خواهد بود. و با این که خود از فضایل انسانی بهره‏ای ندارد، از دیگران انتظار دارد. اینان زبان انتقاد و در واقع زبان گزش برای گزیدن دیگران دراز می‏کنند. از زمره این افراد «عباد بصری» است که انتقادهای تند از وی در مورد امامان به چشم می‏خورد. وی هنگامی که مشاهده کرد امام صادق علیه‏السلام قربانی کفاره عمره را در منزل خویش در مکه ذبح کردند، به ایشان اعتراض کرد و گفت، تو فردی هستی که مردم از تو الگو می‏گیرند، چگونه قربانی که در منا باید انجام می‏گرفت در مکه ذبح کردی؛ امام در جواب وی فرمود: آیا نمی‏دانی که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این قربانی را در منا ذبح کرد ولی به مردم فرمود می‏توانید در منزل خود هم ذبح کنید. مردم در این جهت مختارند؛ محل ذبح را خود اختیار می‏کنند. من نیز هر کجا را خواستم انتخاب می‏کنم... و کان ذلک فی موسع علیهم فکذلک هو موسع علی. [1] .
این روحیه وی را وادار نمود که سخن تندتری را به امام سجاد علیه‏السلام ابراز دارد. وی که خود راحت‏طلب و صوفی مسلک است، و از میدان جهاد و مبارزه فاصله‏ی بین مغرب و مشرق را دارد، در سفر حج با امام برخورد می‏کند، به وی می‏گوید: راحتی حج را بر سختی‏های جهاد و مبارزه برگزیده‏ای!! آنگاه به این مقدار نیز بسنده نمی‏کند، آیه‏ای در فضیلت جهاد قرائت می‏کند، ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون.... [2] منظور معترض این است که چرا همراه امویان با دشمنان اسلام به ستیز نمی‏پردازی و به حج مشرف می‏شوی.
فردی صوفی مسلک و راحت‏طلب، فرصت‏طلبی نموده با حضرت که امام المجاهدین است، یادگار سالار شهیدان حسین علیه‏السلام، که آن هم یادگار حیدر کرار است، که خون مشرکان و ملحدان از شمشیرشان هماره می‏چکد، این گونه برخورد می‏کند! امام سجادی که در برابر شمشیر آهیخته عبیدالله بن زیاد آن گونه ارزش آفرید و پوزه ستمگر را به خاک ذلت مالید. و هنگامی که عبیدالله شمشیر به شهادت حضرت آهیخت، به وی فرمود: آیا خاندان عترت را از مرگ می‏ترسانی. آیا نمی‏دانی شهادت در راه خدا افتخار ماست! أباالقتل تهدونی... اما علمت ان القتل لنا عادة و کرامتنا شهادة. [3] . اینک امام المجاهدین در برابر سؤال این فرصت طلب این گونه پاسخ می‏دهد: تو که آیه در فضیلت جهاد می‏خوانی دنبال آن را که ویژگی‏های مجاهدان و همراهان آنان و اهداف آنان را بیان می‏کند، نیز بخوان. که آیه ادامه می‏دهد: التائبون العابدون السائحون الراکعون الساجدون الآمرون بالمعروف و الناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله و بشر المؤمنین. [4] مجاهدان در راه دین و خدا، شب زنده‏داران شب و شیران بیشه در روزند. آنان هیچ منکر و کار زشت را برنمی‏تابند و بر ترک هیچ واجب و ارزشی رضایت نمی‏دهند. آنان برای حفظ حدود و احکام الهی تلاش می‏کنند. آیا حزب عثمانیه و امویان این شرایط را فراهم آورده‏اند؟ آیا آنان برای گسترش اسلام می‏ستیزند؟ و آیا برای حراست از حدود الهی با دیگران در نبردند؟! امام می‏افزاید هر گاه چنین همراهانی یافت شد، ما جهاد را بر هیچ چیز برنمی‏گزینیم. لم نؤثر علی الجهاد شیئا، [5] زیرا که جهاد در این شرایط برترین فضیلت خواهد بود، فالجهاد معهم افضل من الحج. [6] . امام مجاهدان این گونه راه را تبیین می‏کند و جهاد را با شرایط خودش برترین فضیلت می‏شمرد. و این گونه پندارهای باطل منحرفین از صراط مستقیم را رسوا می‏سازد. امام مجاهدان در این گفتار موضع خود را در برابر برخوردهای بنی‏امیه با دیگران به خوبی شفاف می‏سازد و شبهه‏ی فرصت‏طلب یاوه‏گو را نیز این گونه شفاف پاسخ می‏دهد.

پی نوشت ها:
[1] تهذیب الاحکام، ج 5، ص 374.
[2] توبه، 112.
[3] فتوح، ج 5، ص 143.
[4] توبه، 113.
[5] الفقیه، ج 2، ص 141، مناقب، ج 4، ص 173.
[6] کافی، ج 5، ص 22، کتاب الجهاد.

منبع: امام سجاد الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما؛ چاپ دوم 1384 .
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir