بازماندگان شهدا

نوع اصطلاح :
عنوان :
بازماندگان شهدا
بر اساس تصریح قرآن زندگی شهید از سایرین متفاوت است. بزرگ‏ترین امتیازی که در برار شهادت نصیب شهید می‏شود، زندگی برتر است، و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء. [1] . از ویژگی این زندگی این است که شهید پس از شهادتش از روی‏دادهای دنیا و نیز چگونگی زندگی بازماندگان باخبر می‏باشد. به همین سبب ساماندهی زندگی بازماندگان که موجب کاهش آسیب‏ها و آرامش و بالندگی آنان می‏باشد، شهید را مسرور و خوشحال خواهد نمود. همان گونه که نابسامانی زندگی بازماندگان و آسیب‏ها و تنگناهایی که بر آنان تحمیل می‏شود، شهید را آزرده خاطر می‏نماید.
دو دیگر این که ساماندهی زندگی بازماندگان شهدا در زمینه‏های فرهنگی و اقتصادی خود یک ارزش الهی و انسانی است. این نوع تلاش‏ها روی‏کرد ارزشی به آرمان شهادت خواهد بود. این روی‏کرد نگاه ارزشی به فرهنگ شهادت‏پروری و زندگی آرمانی خواهد بود. ترویج شهادت‏خواهی برای استقرار ارزش‏های الهی و انسانی می‏باشد. ترویج فرهنگ شهادت، ترویج آرمان عزت‏آفرینی، دفاع جانانه تا پای خون از ارزش‏ها می‏باشد. این اندیشه ارزشی در معارف قرآن متجلی است. و سیره عترت آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز همین ارزش را بارور نموده است. که به بازماندگان شهدا باید توجه ویژه نمود. باید زندگی آنان ساماندهی گردد، تا شهید آزرده خاطر نگردد.
سید الساجدین علیه‏السلام به بازماندگان شهدا توجه ویژه دارد و آنان را با سایرین متفاوت می‏بیند و علت آن را هم شهادت عزیزان آنها عنوان می‏کند. عقیل بن ابی‏طالب که خود فرد فرزانه و زیرکی بود، فرزندان برومند و عزت‏آفرینی تربیت نمود که پنج تن آنان در قیام امام حسین علیه‏السلام تا پای جان از آرمان‏های حسین علیه‏السلام دفاع نمودند. مسلم بن عقیل فرد فرزانه و هوشمند و شجاع که عراق به ویژه کوفه، پایگاه تشیع علوی را به حمایت از حسین علیه‏السلام ساماندهی نمود. تا آن هنگام که حرکت بزرگ مسلم در کوفه مهار و سرکوب شد و مسلم مظلومانه به شهادت رسید. [2] .
چهار تن از برادران وی همراه کاروان حسین علیه‏السلام بودند که آنان نیز تا پای جان از دین و آرمان خود دفاع نمودند و همگی در رکاب حسین علیه‏السلام به شهادت رسیدند [3] که این خاندان سخت‏ترین آسیب‏ها را در جهت احیای ارزش‏های الهی برتابیدند و تا پای شهادت ایستادند. سید الساجدین علیه‏السلام به پاس قدردانی از این ارزش‏آفرینان به بازماندگان آنان توجه شایان می‏نماید. آنان را مورد حمایت خویش قرار می‏دهد. هنگامی که از وی می‏پرسند چگونه بین فرزندان عقیل و فرزندان جعفر تفاوت می‏نهی، پاسخ می‏دهد، به خاطر سختی‏هایی که پسران عقیل در همراهی با حسین بن علی (علیهماالسلام) متحمل شده‏اند، به آنان توجه بیشتر دارم. و این روش مستمر سید الساجدین علیه‏السلام بود، و کان علی بن الحسین علیه‏السلام یمیل الی ولد عقیل، فقیل له ما بالک تمیل الی بنی عمک هولاء دون آل جعفر، فقال انی اذکر یومهم مع ابی‏عبدالله الحسین بن علی (علیهماالسلام) فارق علیهم. [4] این رفتار ارزش آفرینی امام سجاد علیه‏السلام در راستای بازماندگان شهداست، خاستگاه این رفتار اندیشه‏های عرشی حضرت است که این گونه در رفتارش آشکار می‏گردد.

پی نوشت ها:
[1] بقره، 154.
[2] شرح ماجرا و علل سقوط کوفه به صورت شفاف در کتاب امام حسین (ع) الگوی زندگی تحلیل شده است، ص 166.
[3] طبری، ج 4، ص 599، الامامه و السیاسه، ج 2، ص 182، اخبار الطوال، ص 247.
[4] کامل الزیارات، ص 214.

منبع: امام سجاد الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما؛ چاپ دوم 1384 .
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir