اسرار و علوم ویژه‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
اسرار و علوم ویژه‏
یکی از شعبه‏های علوم جامع ائمه هدی علیهم‏السلام، بهره‏مندی آنان از اسرار و علوم ویژه‏ای است که آن را نزد خود نگهداری نموده و جز به کسانی که ظرفیت تحمل آن را داشته و آنان بسیار اندک بوده‏اند، از دیگران مکتوم نگه می‏داشته‏اند.
«ابوبصیر» می‏گوید بر امام صادق حضرت ابی‏عبدالله -علیه‏السلام- وارد شدم و عرض کردم فدای شما شوم از شما سؤالی دارم. آیا اینجا کسی است که کلام مرا بشنود؟ حضرت پرده‏ای که بین ایشان و اتاق دیگری بود بالا زده و بر آنجا نگریسته و مطلع شدند و بعد فرمودند: «ای ابامحمد (کنیه ابوبصیر) آنچه می‏خواهی بپرس!!»
عرض کردم: «فدایت شوم، شیعیان تو می‏گویند رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - به علی -علیه‏السلام-، باب علمی را آموخت که از آن هزار باب باز می‏شود؟»
فرمود: «ای ابامحمد، رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - به علی -علیه‏السلام- «هزار» باب علم آموخت که از هر یک «هزار» باب مفتوح می‏گردد.» گفتم: «قسم به خدا این «علم» است.» حضرت مدتی روی زمین را خراش داد و بعد فرمود: «آری این علم است و این آن نیست.» بعد فرمود: «یا ابامحمد نزد ما «جامعه» است و آنان چه می‏دانند «جامعه» چیست؟»
عرض کردم: «فدایت شوم «جامعه» چیست؟»
فرمود: «صحیفه‏ای است که طول آن هفتاد ذراع از ذراع رسول الله است و این املاء حضرت است که از میان دو لب مبارکشان خارج شده و حضرت علی -علیه‏السلام- با دست راست آن را می‏نوشتند. در آن تمام «حلال» و «حرام» و تمام آنچه که مردم به آن نیاز دارند وجود دارد حتی «دیه» خراشی که در بدن کسی وارد می‏شود (حتی الارش فی الخدش) بعد حضرت با دستش به من زده و فرمود: «آیا اجازه می‏دهی با دستم بدن تو را کمی فشار دهم تا درد آن را احساس کنی؟» عرض کردم: «فدایت شوم هر آینه من برای شما هستم. هر کاری که می‏خواهی بکن.»
حضرت با دستش مختصری مرا فشرد، یعنی مرا فقط لمس کرد و فرمود حتی «دیه» این نیز در آن وجود دارد.» (و این را در حالی که کان غضبناک بود فرمود) عرض کردم: «این قسم به خدا، «علم» است.» فرمود: «این علم است ولی آن نیست.» بعد مدتی ساکت شد و سپس فرمود: «هر آینه نزد ما «جفر» است و آنها چه می‏دانند «جفر» چیست؟» عرض کردم: «جفر» چیست؟فرمود: ظرفی از چرم که در آن علم پیامبران و اوصیاء موجود است و علم علمائی که از «بنی اسرائیل» بوده‏اند.» عرض کردم: «این هر آینه علم است.» و حضرت فرمود: «آری این علم است ولی آن نیست.»
باز مدتی ساکت شد و بعد فرمود: «هر آینه نزد ما «مصحف فاطمه» علیهاالسلام است و آنها چه می‏دانند «مصحف فاطمه» علیهاالسلام چیست؟» عرض کردم: «مصحف فاطمه» علیهاالسلام چیست؟» فرمود: «مصحفی که در آن مثل قرآن شما است به اندازه سه بار (یعنی سه برابر قرآن است) ولی قسم به خدا یک حرف از قرآن شما در آن نیست.» عرض کردم: «قسم به خداوند که این علم است.» فرمود: «آری این علم است ولی آن نیست.» (یعنی علم خاص که اشرف علوم ماست نیست). باز هم برای مدتی ساکت ماند و سپس فرمود: «نزد ما علم «ما کان» (آنچه که بوده) و علم «ما هو کائن» (آنچه که لباس هستی خواهد پوشید) تا روز قیامت موجود است.» عرض کردم: «فدایت شوم، سوگند به خدا این علم است.» فرمود: «آری این علم است ولی آن علم خاص نیست.» عرض کردم: «فدایت شوم، پس آن علم ویژه کدام است؟»
فرمود: «آن در شب و روز حادث می‏شود، امری بعد از امر، و شیئی بعد از شیئی تا روز قیامت.» (ما یحدث باللیل و النهار، الامر بعد الامر، والشی‏ء بعد الشی‏ء الی یوم القیامه) [1] .
حال باید توجه داشت این علوم همه و همه نزد حضرت سجاد -علیه‏السلام- نیز موجود بوده است. چه اینکه خود در خلال اشعاری که به ایشان نسبت داده شده است به بهره مندی خود از این علوم اخبار فرموده‏اند:

انی لاکتم من علمی جواهره
کی لا یری الحق ذو جهل فیفتننا

و قد تقدم فی هذا ابوحسن
الی الحسین و وصی قبله حسنا

قرب جوهر علم لو ابوح به
لقیل لی انت ممن یعبد الوثنا

و لاستحل رجال مسلمون دمی
یرون اقبح ما یأتونه حسنا [2] .

- من از دانش خود گوهرهای آن را پنهان و کتمان می‏کنم تا آدم جاهلی که «حق» را نمی‏تواند ببیند ما را به مشکل نیندازد و به آزار و ایذاء ما مشغول نشود.
- حضرت ابوالحسن علی بن ابی‏طالب در بهره‏مندی از این علوم پیشتاز بوده و بعد، آن حضرت این دانش را به امام حسن و امام حسین به عنوان وصیت به ودیعه نهاده است.
- پس چه بسا گوهر علمی که اگر آن را فاش سازم، مرا متهم به بت پرستی خواهند کرد.
- و مردان مسلمانی ریختن خونم را مباح خواهند شمرده و این زشت‏ترین کار خود را نیکو خواهند پنداشت. باید توجه داشت ممکن است علم مورد نظر حضرت از سنخ «علم توحید» در مراتب اعلای آن باشد.

پی نوشت ها:
[1] اصول کافی، ج 1، ص 238.
[2] اعیان الشیعه، ج 1، ص 650.

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir