ثویر بن ابی‏فاخته‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
ثویر بن ابی‏فاخته‏
ثویر بن ابی‏فاخته کوفی، غلام ام‏هانی و بعضی گفته‏اند وی غلام همسر وی جعده بوده است. [1] شیخ او را از اصحاب امام علی بن حسین علیهماالسلام از اصحاب امام باقر علیه‏السلام شمرده است. [2] ثویر نقل کرده، می‏گوید: به قصد حج خانه خدا بیرون شدم و عمرو بن ذی القاضی و ابن‏قیس ماصر و صلت بن مهرام نیز با من همراه بودند و ایشان وقتی که در مقصد فرود آمدند، گفتند: اکنون توجه کن، ما چهار هزار مسأله‏ای را که نوشته‏ایم تا هر روز سی مسأله از ابوجعفر - امام باقر - علیه‏السلام بپرسیم، ما این مطلب را به تو واگذار می‏کنیم، ثویر می‏گوید: این موضوع مرا غمگین کرد تا این که به مدینه رسیدیم و از هم جدا شدیم و من بر ابوجعفر علیه‏السلام وارد شدم و عرض کردم: فدایت شوم؛ ابن‏ذر و ابن‏قیس ماصر و صلت همراه من بودند و من از ایشان شنیدم که می‏گفتند: چهار هزار مسأله را نوشته‏ایم و می‏خواهیم آن مسائل را از ابوجعفر علیه‏السلام بپرسیم و این مطلب مرا غمگین کرد، امام ابوجعفر علیه‏السلام پرسید: چرا غمگین شدی؟ وقتی که ایشان آمدند به ایشان اجازه بده وارد شوند، و چون فردا شد غلام ابوجعفر علیه‏السلام وارد شد و عرض کرد: فدایت شوم ابن‏ذر به همراه گروهی به در منزل آمده‏اند، (ثویر می‏گوید) ابوجعفر علیه‏السلام رو به من کرد و فرمود: ثویر! برخیز و به ایشان اجازه ورود بده. من برخاستم و آنها را به منزل در آوردم، همین که وارد شدند، سلام دادند و نشستند و چیزی نگفتند. چون سکوت ایشان به درازا کشید، امام ابوجعفر علیه‏السلام رو به ایشان کرد و از ایشان خواست تا سخن بگویند و آنان چیزی نمی‏گفتند، ابوجعفر علیه‏السلام وقتی که چنین دید، به کنیزش به نام سرحه فرمود: سفره غذا را بیاور. همین که سفره را حاضر کرد، امام علیه‏السلام فرمود: سپاس خدا را که برای هر چیزی حد پایانی قرار داده حتی برای این سفره نیز حد پایانی قرار داده است، ابن‏ذر فورا پرسید:
حد سفره چیست؟
«وقتی که سفره نهاده می‏شود، نام خدا را می‏برند و چون بر می‏دارند حمد و سپاس خدا را می‏گویند...» امام علیه‏السلام به ایشان دستور داد تا غذا میل کنند و به آن کنیز گفت آب خوردن بیاورد و او ظرف آبی از پوست آورد، امام علیه‏السلام فرمود: سپاس خدای را که برای هر چیزی حد پایانی مقرر فرموده است، ابن‏ذر فورا پرسید:
حد آب خوردن چیست؟ «حد آب خوردن آن است که وقت نوشیدن نام خدا را ببرند و پس از نوشیدن حمد خدا را بگویند و نباید از طرف دسته ظرف و همچنین اگر شکستگی دارد از جای شکستگی آب بخورند...» و همین که از خوردن غذا فارغ شدند، امام علیه‏السلام رو به ایشان کرد و از ایشان خواست تا سخن بگویند، ایشان از هیبت و شکوه امام ساکت بودند و امام علیه‏السلام به ابن‏ذر توجهی کرد و فرمود:
«آیا ممکن است یکی از احادیث ما را که به شما رسیده است نقل کنی؟
آری یابن رسول الله، رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: من در میان شما دو شی‏ء گرانقدر می‏گذارم؛ یکی بزرگتر از دیگری است؛ کتاب خدا و اهل بیتم، اگر به آن دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد...»
امام ابوجعفر علیه‏السلام فرمود:
«یابن‏ذر، اگر رسول خدا - صلی الله علیه و آله - را ملاقات کنی و بگوید: درباره ثقلین پس از من چه کردید؟ چه خواهی گفت؟» ابن‏ذر آماده شد و چنین گفت:
«اما ثقل اکبر - یعنی قرآن - را پاره پاره کردیم و اما ثقل اصغر - یعنی عترت طاهره - را کشتیم.»
امام ابوجعفر فرمود: «یابن‏ذر آیا با وجود این حدیث پیامبر را باور داری؟ نه به خدا سوگند، روز قیامت قدمی بر نخواهی داشت مگر این که از سه چیز می‏پرسند: از عمر، که در چه راهی گذرانده‏ای و از مال و ثروت که از کجا به دست آورده‏ای و در چه راهی صرف کرده‏ای و از محبت ما اهل بیت مؤاخذه می‏شوی.» آن گروه از سرای امام علیه‏السلام بیرون شدند، و امام به غلامش دستور داد تا در پی ایشان برود و ببیند چه می‏گویند؛ غلام رفت و برگشت و به امام علیه‏السلام عرض کرد: شنیدم که به ابن‏ذر می‏گفتند: برای این مطالب به همراه تو آمدیم؟ گفت:
وای بر شما ساکت باشید و به آنچه می‏گویم گوش فرادهید: مردی که معتقد است خداوند از ولایت ایشان می‏پرسد با وجود این چگونه ممکن است از چنین کسی که حد سفره انداختن و حد ظرف آب خوری را می‏داند، من چیزی بپرسم؟. [3] .

پی نوشت ها:
[1] تهذیب التهذیب: 2 / 36.
[2] رجال طوسی.
[3] حیاة الامام الباقر: 2 / 225 - 223.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام سجاد (جلد 2)؛ باقر شریف قرشی؛ ترجمه محمد رضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام چاپ 1372.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir