طبقه بندی اصحاب و شاگردان

نوع اصطلاح :
عنوان :
طبقه بندی اصحاب و شاگردان
اصحاب و شاگردان حضرت علی بن الحیسن -علیه‏السلام- را از زاویه‏های مختلفی می‏توان تقسیم و طبقه بندی نمود:
الف - اصحاب و شاگردانی که قبلا حیات حضرت رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - یا امیرالمؤمنین -علیه‏السلام- و همچنین امام حسن -علیه‏السلام- و امام حسین -علیه‏السلام- را ادراک کرده بودند و بعضی از آنها جزء صحابی حضرت پیامبر محسوب می‏شدند و توفیق یافته بودند به محضر حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- را نیز شرفیاب شوند و از آن بزرگوار نیز بهره ببرند. برخی از این افراد عبارتند از «جابر بن عبدالله انصاری»، «عامر بن واثله کنانی»، (از صحابه حضرت پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم -)، «رشید هجری» و «سلیم بن قیس هلالی» و «صهیب ابوحکیم صیرفی» و «سالم بن ابی‏الجعد» که از خواص اصحاب حضرت امیرالمؤمنین -علیه‏السلام- بوده‏اند.
ب - شاگردانی که محضر امامان قبل از حضرت سجاد -علیه‏السلام- را درک نکرده بودند و تنها با امامت و رهبری حضرت به معارف اسلامی راه یافته و بعضی از آنها موفق به شرفیابی محضر امامان بعد از حضرت نیز شده و از آنان نیز بهره‏های بسیار وافر برده‏اند. و حتی در ایام امامت آنان درخشیده‏اند.
بعضی از این گروه عبارتند از: «ابوحمزه ثمالی»، «ابان بن تغلب»، «قاسم بن محمد بن ابی‏بکر»، «طاووس بن کیسان»، «ابوخالد کابلی».
ب 1 - کسانی که به جامعیت شهرت داشته‏اند مانند «ابان تغلب» که بنابر قول جناب «نجاشی» و بعضی از علمای اهل سن در همه فنون دانش از قرآن، فقه، حدیث، ادب و لغت بر دیگران برتر بوده است.
ب 2 - افرادی که به عنوان فقیه شهرت داشته‏اند مانند «سعید بن مسیب»، «قاسم بن محمد بن ابی‏بکر»، «عبدالله بن شبر».
ب 3 - افرادی که به عنوان «مفسر» و صاحب تفسیر مشهور بوده‏اند، مانند «ابوحمزه ثمالی»، «حسین بن علی بن الحسین» (فرزند حضرت سجاد -علیه‏السلام-)
باید توجه داشت شهرت این افراد در یک رشته علمی به معنای بی‏بهره بودن از سایر رشته‏ها نیست، مثلا جناب «ابوحمزه ثمالی» در معارف و حدیث نیز از حضرت سجاد-علیه‏السلام- بهره‏ها برده است. ولی همه کسانی که در مکتب امام چهارم تربیت شده‏اند در زمینه «فقه» و «احکام» استفاده‏های سرشار برده‏اند و خود حضرت به عنوان برجسته‏ترین فقیه عصر خود شهرت عام داشته‏اند. و نکته بسیار مهم دیگر اینکه نباید تصور نمود هر فردی که اسم او در لیست راویان یا شاگردان حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- آمده لزوما فرد صالح و بدون گرایشهای انحرافی بوده است. چه بسا افرادی که به برکت بهره‏مندی از نور معارف حضرت از کژی نجات یافتند و یا افرادی که به خاطر بی‏لیاقتی و ضعف نفس نتوانستند با وجود هم نزدیکی به این سرچشمه فروزان کمال و نور، بهره کافی برده و کژیهای خود را اصلاح کنند؛ نمونه این گروه آقای «محمد بن مسلم بن شهاب زهری» است که با همه دستگیریهای حضرت سجاد -علیه‏السلام- باز سر بر آستان امویان سایید و نقش یک آخوند درباری را بازی نمود و سرانجام هم بدون ولاء کامل اهل بیت از دنیا رفت.

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir