اماکن مورد علاقه برای اقامه «نماز»

نوع اصطلاح :
عنوان :
اماکن مورد علاقه برای اقامه «نماز»
امام زین العابدین علیه‏السلام آنچنانکه از بعضی از روایات و اسناد تاریخی به دست می‏آید، برای نماز خواندن در بعضی از مکانها، ارزش خاصی قائل بودند. حتی حاضر بودند مسافت بسیار طولانی را طی نموده و خود را به آن مکان برسانند و در آنجا «نماز» خوانده و بلافاصله مراجعت بفرمایند. یکی از این مکانها «مسجد کوفه» است و دیگری «مسجدالحرام» بخصوص «حجر اسماعیل» در زیر ناودان خانه خدا می‏باشد که بشدت مورد علاقه حضرت بوده است.
1- «ابوحمزه ثمالی» نقل می‏کند که «حضرت علی بن الحسین علیه‏السلام از «مدینه» صرفا به قصد «مسجد کوفه» حرکت کرده و یکسره به آنجا آمدند و چهار رکعت در آن مکان نماز خواندند و سپس برگشته و یکسره به سراغ مرکب خود رفتند و بر آن سوار شده و راه را گرفته و به سمت «مدینه» برگشتند.» [1] . در رابطه با نماز خواندن و مناجات حضرت سجاد علیه‏السلام در «مسجد کوفه» نیز خاطره‏ای وجود دارد که قابل توجه است.
2- «طاووس» می‏گوید: «مردی را در «مسجد الحرام» در زیر ناودان «کعبه» دیدم که «نماز» می‏خواند و «دعا» می‏کرد و در «دعا» گریه می‏کرد. پس وقتی که از «نماز» فارغ شد به سراغ او آمدم و معلوم شد که حضرت علی بن الحسین -علیه‏السلام- است. به ایشان عرض کردم: «یا ابن‏رسول الله؛ شما را بر چنین حالی دیدم در حالی که شما سه ویژگی دارید که امیدوارم شما را از خوف ایمن سازد. اول: اینکه شما فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستید. دوم شفاعت جدتان هست و سوم: رحمت الهی.» حضرت فرمود: «ای طاوس اما اینکه من فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستم پس این مرا ایمن نمی‏سازد چرا که از خدا شنیدم که می‏فرمود: «فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون» [2] یعنی: «در روز قیامت نسبت‏ها از بین می‏رود و سؤال نمی‏شوند.»
اما شفاعت جدم، آن نیز من را ایمن نمی‏سازد چونکه خداوند می‏فرماید: «و لا یشفعون الا لمن ارتضی» [3] یعنی: «شفاعت نمی‏کنند مگر برای کسی که او را بپسندند واز او راضی باشند.»
و اما رحمت الهی؛ پس بدرستی که خداوند می‏فرماید: «انها لقریبة من المحسنین» [4] (البته آیه این چنین است: «ان رحمة الله قریب من المحسنین» و اگر نقل راوی صحیح باشد، حضرت نقل به معنی فرموده‏اند) یعنی: «هر آینه رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک می‏باشد.» و من نمی‏دانم که محسن و نیکوکار هستم یا نه». [5] .
3- باز جناب «طاوس» نقل می‏کند که شبی داخل «حجر اسماعیل» شدم، در این حال حضرت علی بن الحسین علیه‏السلام نیز وارد شده و مشغول نماز خواندن شدند، پس ماشاء الله نماز خواند و سپس سجده کرد، من گفتم: ایشان مردی صالح از اهل بیتی شایسته است، باید به دعای او گوش کنم، پس شنیدم که در سجده‏اش می‏گفت: «عبیدک بفنائک، مسکینک بفنائک، سائلک بفنائک، فقیرک بفنائک...» [6] .
4- «محمد بن ابی‏حمزه» از پدرش نقل می‏کند که حضرت علی بن الحسین علیه‏السلام را در مقابل آستانه «کعبه» شریف در دل شب دیدم در حالی که نماز می‏خواند پس قیام را بسیار طول داد تا اینکه یک مرتبه بر پای راست خود تکیه می‏داد و یک بار بر پای چپ، و بعد هم شنیدم که می‏فرمود، در حالی که گریان بود: «ای سید و مولای من! آیا مرا عذاب می‏کنی در حالی که حب تو در دل من می‏باشد؟!!! آری قسم به عزت تو که اگر چنین کنی بین من و گروهی که برای مدت طولانی آنها را برای تو دشمن می‏داشتم، جمع فرموده‏ای.» [7] .
در این زمینه نیز «خاطره‏ای بسیار جالب از یک نماز حضرت در بین راه «مدینه» و «مکه» وجود دارد» که حاوی بعضی از کرامات و معجزات حضتر نیز هست و جدا قابل توجه می باشد.
و مطلب دیگر «هماهنگی عالم تکوین با تسبیح حضرت در حال «نماز» است که این نیز از امور خارق العاده و بسیار مهم می‏باشد.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 46، ص 64 و 65، ح 24 (به نقل از تهذیب الاحکام).
[2] بخشی از آیه 101، از سوره 23: المؤمنون.
[3] بخشی از آیه 28، از سوره 21: الانبیاء.
[4] بخشی از آیه 56، از سوره 7: الاعراف.
[5] بحارالانوار، ج 46، ص 101، ح 89 (به نقل از کشف الغمه).
[6] بحارالانوار، ج 46، ص 75 و 76، ح 66 (به نقل از ارشاد).
[7] بحارالانوار، ج 46، ص 107، ح 100 (به نقل از اصول کافی).

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir