رواج فرهنگ شهادت طلبی

عنوان :
رواج فرهنگ شهادت طلبی
در فرهنگ اسلام و نهج البلاغه نه تنها توجّه به قیامت و یاد مرگ و اندیشه مثبت نسبت به اجل طبیعی، و توجّه به فناپذیری دنیا، و روح آخرت گرائی، آموزش داده می‏شود،
و با جاذبه‏های معنوی بهم می‏آمیزد،
بلکه والاتر از همه، روح شهادت طلبی، و جاذبه‏های ملکوتی آن وجود دارد.
گروهی از مؤمنان، طالب شهادت و عاشق به خون غلطیدن می‏باشند.
و می‏گویند: روزی باید رفت، و مرگ حق است.
و شهادت طلبان عاشق می‏گویند:
باید خود را فدای دین کرد،
و با شور شیدائی خاصّی می‏گویند،
خدایا چه وقتی به شهادت می‏رسیم؟
اگر در ملّتی یا ارتشی، فرهنگ «شهادت طلبی» زنده شود، و ترس از مرگ از میان برود، هرگز سُستی و زبونی و فرار و گریز از مسئولیت‏ها، دامنگیر آن ملّت نخواهد شد.
شهادت طلبان عاشق حق، ترس را ترسانده و مرگ را میرانده‏اند،
با خدای خود بی‏صبرانه معامله کردند، و شتابان و خندان به سوی قربانگاه خود در حرکتند که حضرت امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام فرمود:
وَلَوْلاَ اْلآجَلُ الذی کَتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُم فی اَجَسادِهِمْ طَرْفَةُ عَینٍ سَوْقَاً اِلی الَّثوابِ وَخَوْفَاً مِنَ اْلعِقَابَ
(اگر نبود اجل طبیعی هر انسانی که خدا مقرّر فرمود، روح آنان یک‏چشم بهم زدن نیز در بدن‏هایشان قرار نمی‏گرفت، از شوق پاداش بهشت و از ترس عذاب جهنّم) [1] .
ارزش شهادت آنقدر والاست که دعا می‏کردند.
خدایا در بستر آسایش با مرگ طبیعی از دنیا نرویم، بلکه آینده ما سعادت و شهادت باشدو
امام علی‏ علیه السلام در یک سخنرانی ابتدا شهادت را معرفی می‏کند که:
إِنَّ اَکْرَمُ اْلمَوْتَ اَلْقَتْلَ
(همانا ارزشمندترین مرگ‏ها کشته شدن در راه خداست)
سپس نگرانی خود را از مرگ طبیعی مطرح می‏فرماید که:
والَّذی نَفْسُ اِبْنَ اَبیطالِبٍ بِیدِهِ، لاَلْفُ ضْرَبِةٍ بِالسَّیفِ أَهْوَنُ عَلَی مِنْ مِیتَةٍ عَلی اْلفِراشِ فی غَیرِ طاعَةِ اللَّهِ
(سوگند به خدائی که جان پسر ابیطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر به من آسان‏تر از مرگ در بستر در نافرمانی خداست.) [2] .
و آنگاه علل خط شکنی‏ها، و حملات بی‏امان خود را توضیح می‏دهد که:
وَاللّهِ وَلَوْلا رَجائِی الَشَّهادَةَ عِنْدَ لِقَائی الَعُدُرَّ وَلَوْ قَدْحُمَّ لی لِقاوُهُ لَقَرَّبْتُ رِکابِی
(سوگند به خدا اگر امید به شهادت به هنگام برخورد با دشمن نبود که چنین سعادتی نصیب من شود، به مرکب خویش سوار می‏شدم و از شما فاصله می‏گرفتم.) [3] .

پی نوشت ها:
[1] خطبه 4:193 نهج البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی.
[2] خطبه 3:123 نهج البلاغه معجم المفهرس.
[3] خطبه 5:119 نهج البلاغه معجم المفهرس.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir