پیشگوئی چگونگی مرگ حجاج

نوع اصطلاح :
عنوان :
پیشگوئی چگونگی مرگ حجاج
بعد از شکست سپاه بصره و پیروزی حضرت امیر علیه‏السّلام بر آنان، حضرت وارد بصره شد و به سخنرانی پرداخت، عمار به حضرت عرض د کرد: یا امیرالمؤمنین مردم سخن از غنائم جنگ می‏کنند و می‏پندارند مال و اموال و اولاد دشمنان جزء غنائم جنگی است و باید تقسیم شود، در این میان مردی از قبیله بکر بنام عباد بن قیس که زبان تندی هم داشت گفت: یا امیرالمؤمنین به خدا که درست تقسیم نکردی و با مردم به عدالت رفتار ننمودی. حضرت فرمود: وای بر تو چرا؟ گفت: چون شما اموال داخل لشکرگاه دشمن را تقسیم کردی ولی زنها و سایر اموال و اولاد آنها را رها کردی. حضرت (بی‏اعتنا به سخن او) فرمود: مجروحین خود را با روغن مداوا کنید، عباد بن قیس (که از بی‏اعتنائی حضرت ناراحت شده بود) گفت: ما آمده‏ایم از او غنائم خود را می‏خواهیم او حرفهای بی‏ربط به ما تحویل می‏دهد!
حضرت فرمود: اگر تو دورغ می‏گوئی خداوند تو را نمی‏راند تا آنکه جوان ثقیف بر تو دست یابد او مردی است که هیچ حرمتی برای خدا نماند مگر اینکه هتک کند. گفتند: آیا می‏میرد یا کشته می‏شود؟ حضرت فرمود: در هم کوبنده جبارین او را در هم می‏کوبد، به مرگی دردناک که دبر او به واسطه زیادی آنچه از او خارج می‏شود آتش گیرد.
سپس حضرت در مورد اینکه چرا به اسیران و اموال دیگر آنان و زن و فرزند آنان معترض نشد توضیح داد. [1] .

سعید بن جبیر آخرین کشته به دست حجاج ملعون
آخرین کسی که به دست حجاج کشته شد فقیه زاهد و عالم عابد و مفسر بزرگ قرآن سعید بن جبیر بود حجاج او را به خاطر طرفداری از امام سجاد علیه‏السّلام گرفت و به شهادت رساند، وقتی او را نزد حجاج آوردند حجاج گفت: تو شقی بن کسیر هستی، سعید گفت: مادرم بهتر مرا می‏شناخت که نام مرا سعیدبن جبیر گذارد، حجاج گفت: در مورد ابوبکر و عمر چه می‏گوئی؟ آیا در بهشت هستند یا جهنم؟ سعید گفت: من به بهشت و جهنم نرفته‏ام اگر می‏رفتم ساکنین آنجا را می‏شناختم، حجاج که دنبال بهانه بود گفت: در مورد خلفا چه می‏گوئی؟ سعید گفت: من وکیل آنها نیستم، حجاج گفت: کدامیک نزد تو محبوب‏تر است؟ سعید گفت: هر کدام که نزد خداوند پسندیده‏تر است؟ حجاج گفت: کدامیک نزد خداوند پسندیده‏تر است؟ سعید گفت: این را خدائی که دانای اسرار و نجوای آنان است می‏داند! حجاج گفت: نمی‏خواهی مرا تصدیق کنی؟ سعید گفت: نخواستم تکذیبت کنم. [2] .
در برخی کتابها آمده است که حجاج گفت: خودت انتخاب کن چگونه تو را بکشم؟ سعید گفت: تو برای خودت انتخاب کن که قصاص در مقابل است. در روایت است وقتی دستور داد سعید را بکشند سعید رو به قبله این آیه را تلاوت کرد: «و جهت وجهی للذی فطر السماوات والارض حنیفا مسلما و ما انا من المشرکین؛ [3] یعنی: صورت خود را به طرف کسی نمودم که آسمانها و زمین را آفرید و من به راه حق و مسلمانم نه از مشرکین.» حجاج گفت: روی او را از قبله بگردانید، سعید این آیه را خواند: «فاینما تولوا فثم وجه اللّه؛ [4] یعنی: به هر طرف که روی کنید آنجا جهت خداست.» حجاج گفت: او را به صورت زمین اندازید، سعید این آیه را خواند: «منها خلقناکم و فیها و منها نخرجکم تازة اخری [5] یعنی: شما را از خاک آفریدیم و به آن برمی‏گردانیم و از آن دوباره خارج می‏کنیم.» [6] .
مسعودی می‏گوید: وقتی سعید را برای کشتن می‏بردند خندید، حجاج دستور داد او را برگرداندند بر تو تعجب کردم و چون خواستند سر او را ببرند دعا کرد و گفت:خدایا بعد از من او را بر کسی مسلط نکن که او را بکشد، و همینگونه نیز شد، پانزده شب بعد از قتل سعید، حجاج مبتلا به بیماری آکله (که دارای خارش و نابودی عضو است) شد. روایت است که بعد از قتل سعید، حجاج مکرر می‏گفت: مرا با سعید بن جبیر چه کار هر وقت می‏خواهم بخوابم گلویم را می‏گیرد. [7] .
ابن‏خلکان گوید: وقتی حجاج به این بیماری در شکم مبتلا شد، دکتری را خواست تا او را مداوا کند، او گوشتی را به نخی بست و در حلق او فرو برد، پس از لحظاتی آن را خارج کرد، دید که کرم فراوانی به آن چسبیده است، و خداوند سرما را بر او مسلط نموده بود، منقلهای آتش را در اطراف او برافروخته می‏کردند به گونه‏ای از نزدیکی به آتش پوست او می‏سوخت ولی او حس نمی‏کرد.
از شدت ناراحتی به حسن بصری شکایت کرد، حسن به او گفت: به تو گفته بودم که با نیکوکاران خشونت مکن ولی تو ادامه دادی. حجاج گفت: ای حسن از تو نمی‏خواهم که دعا کنی خداوند مرا شفا دهد، می‏خواهم دعا کنی خداوند هر چه زودتر مرا بمیراند و عذاب مرا طولانی نکند، پانزده روز اینگونه بود تا به جهنم واصل شد لعنتهای خدا بر او باد. [8] .
دوران حکومت او بیست سال بود، و اما اینکه حضرت امیر علیه‏السّلام فرمود: حکومت او بیست سال است اگر برسد، شاید چند ماه از آن کمتر بوده است و اهل تاریخ معمولا با سال محاسبة می‏کنند نه با ماه، برخی نیز احتمال داده‏اند این جمله را حضرت اینگونه بیان فرموده که آن ملعون مغرور نشود و احتمال بدهد که زودتر از دنیا برود.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار طبع کمپانی، ص440 ج 8.
[2] سفینة البحار، ص 622.
[3] الانعام: 79.
[4] البقرة: 115.
[5] طه: 55.
[6] تتمة المنتهی.
[7] مروج الذهب، ج 3 ص 164.
[8] تتمة المنتهی، ص 75.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir