عبدالله بن عمیره کلبی

نوع اصطلاح :
عنوان :
عبدالله بن عمیره کلبی
عبداللَّه بن عمیره کلبی، از اصحاب امیرمؤمنان علیه‏السلام و ابا عبداللَّه الحسین علیه‏السلام بود. [1] وی مردی شجاع و دلاور بود که در واقعه کربلا مجاهدت کرد و یسار (غلام آزاد شده زیاد بن ابی‏سفیان) و سالم (غلام آزاد شده عبیداللَّه) را به قتل رساند.
پس از آن که لشکر عمر سعد خیمه‏های ابا عبداللَّه الحسین علیه‏السلام را تیرباران کردند و مبارز طلبیدند. در این موقع یسار (غلام زیاد بن سمیه) به میدان آمد و مبارز طلبید، بلافاصله «عبداللَّه بن عمیر» [2] به جنگ او آمد. یسار از او پرسید: تو کیستی؟ وی خود را معرفی کرد. یسار گفت: من تو را نمی‏شناسم و شأن من نیست که با تو پیکار کنم، بازگرد تا «زهیر بن قین» یا «حبیب بن مظاهر» به مصاف من بیایند.
عبداللَّه بن عمیر گفت: ای بی‏پدر، کارت به جایی رسیده که در مبارزه، خود را هم‏طراز مردان می‏دانی، با سرعت ضربه‏ای به وی زد و او را از پای درآورد ولی هنوز مشغول به قتل او بود که سالم (غلام آزاد شده پسر زیاد) به میدان آمد تا عبداللَّه بن عمیر را به قتل رساند که اصحاب امام حسین، عبداللَّه را آگاه ساختند، سالم شمشیر کشید که عبداللَّه دست خود را جلو آورد و ضربه شمشیر انگشتان او را جدا کرد، اما عبداللَّه درنگ نکرد و با ضربه‏ای کاری، سالم را به هلاکت رساند و پس از کشتن این دو به خیمه‏های حسینی بازگشت و چنین رجز می‏خواند:

إن تُنکِروُنی فأنا ابنُ کلب
إنّی امرؤٌ ذو مِرّةٍ و غَضبِ

و لستُ بالخَوّار عندَ النَّکبِ [3] .

- اگر مرا نمی‏شناسید، من پسر کلبی‏ام، من مردی دارای قدرت و شمشیری برنده‏ام.
- و هنگام سختی‏ها فریاد نمی‏کشم [بلکه مقاومت می‏کنم].
ابن شهر آشوب می‏نویسد: عبداللَّه بن عمیر، در «یوم الطف» در واقعه کربلا جزو اصحاب امام حسین علیه‏السلام بود که در حمله اول به شهادت رسید. [4] .

پی نوشت ها:
[1] رجال طوسی، ص 54، ش 123 و ص 78، ش 28.
[2] در ارشاد مفید «عمیر» ضبط شده است.
[3] ارشاد مفید، ج 2، ص 101.
[4] مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 113.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir