عقیل بن ابی طالب

نوع اصطلاح :
عنوان :
عقیل بن ابی طالب
عقیل فرزند ابوطالب پسر عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف است. کنیه‏اش «ابو یزید» و برادر امیر مؤمنان علیه‏السلام است. ابو طالب چهار پسر داشت که نخست طالب که ده سال از عقیل بزرگ‏تر بود و عقیل ده سال از جعفر بزرگ‏تر بود و جعفر ده سال از علی علیه‏السلام بزرگ‏تر بوده است. علی علیه‏السلام از نظر سنی از همه برادرانش کوچک‏تر بود ولی از نظر مقام و منزلت از همگان بلندمرتبه‏تر و حتی بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله از همه عالم برتر است. عقیل جزو اصحاب و یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و در زمره اعوان و انصار برادرش امیرالمؤمنین علیه‏السلام به شمار می‏آید. [1] .
او در سال ششم هجری و قبل از صلح حدیبیه مسلمان شد. در برخی از جنگ‏ها از جمله حنین و موته در رکاب حضرت رسول صلی الله علیه و آله حضوری فعال داشت.
عقیل مانند عمویش عباس از کسانی بود که با زور و فشار سرانِ قریش به جنگ بدر آمد. اما در آن جنگ اسیر شد. پس از پایان جنگ قرار شد که از اسیران فدیه (خون‏بها) بگیرند تا آزاد شوند؛ به دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله به علت تنگ‏دستی عقیل، فدیه او را عباس (که خودش نیز اسیر بود) داد و آنان آزاد شدند.
عقیل پس از آزادی به مکه بازگشت و در سال ششم هجری و قبل از صلح حدیبیه مسلمان شد و در همان سال به شهر پیامبر (مدینة النبی) مهاجرت کرد و در جوار پیامبر صلی الله علیه و آله و دیگر مسلمانان در این شهر ساکن شد. هم چنین وی در غزوه موته شرکت کرد [2] به دنبال آن درد شدیدی بر او عارض و زمین‏گیر شد. از همین رو، از شرکت وی در عملیات فتح مکه، نبرد حنین و طائف سخنی به میان نیامده است.
اما ابن هشام نقل می‏کند: عقیل از جمله مجاهدانی است که در نبرد حنین حضور یافته و با قدرت و شدت جنگیده است. طبق همین نقل وی در حالی که از شمشیرش خون می‏چکید، نزد همسرش «فاطمه بنت شیبه» بازگشت و همسرش گفت: می‏دانم که جنگیده‏ای، اکنون از غنایم جنگی چیزی برای ما آورده‏ای؟ عقیل سوزنی از غنایم جنگی همراه خود داشت و آن را به همسرش داد و گفت: این سوزن مال تو است که با آن لباست را بدوزی. اما طولی نکشید که منادی پیامبر خبر داد که غنایم را به بیت‏المال برگردانند؛ آن گاه عقیل سوزن را از همسرش گرفت و به بیت المال بازگرداند. [3] .
از این نقل استفاده می‏شود که عقیل مردی مجاهد و پای‏بند به مقررات اسلام و مطیع و فرمان‏بردار از رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده است.

پی نوشت ها:
[1] ر. ک: اسد الغابه، ج 3، ص 422؛ شرح ابن ابی الحدید، ج 11، ص 250؛ خصال صدوق، باب ثلاثه، ص 427.
[2] شرح ابن ابی الحدید، ج 11، ص 250.
[3] سیره ابن هشام، ج 4، ص 135.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir