مطرح کردن حق انتخاب مردم

نوع اصطلاح :
عنوان :
مطرح کردن حق انتخاب مردم
حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام برای پاسخ دندان شکن به معاویه و رفع شبهات فکری نسبت به امامت و رهبری، در نامه 6 نهج‏البلاغه به معاویه نوشت:
إِنَّهُ بَایعَنِی الْقَوْمُ الَّذِینَ بَایعُوا أَبَا بَکْرٍ وَعُمَرَ وَعُثَْمانَ عَلَی مَا بَایعُوهُمْ عَلَیهِ، فَلَمْ یکُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ یخْتَارَ، وَلَا لِلغَائِبِ أَنْ یرُدَّ. وَإِنَّمَا الشُّورَی لِلْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ، فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَی رَجُلٍ وَسَمَّوْهُ إِمَاماً کَانَ ذلِکَ لِلَّهِ
رِضی، فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَی مَا خَرَجَ مِنْهُ، فَإِنْ أَبَی قَاتَلُوهُ عَلَی اتِّبَاعِهِ غَیرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ، وَوَلَّاهُ اللَّهُ مَا تَوَلَّی.
وَلَعَمْرِی، یا مُعَاوِیةُ، لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِکَ دُونَ هَوَاکَ لَتَجِدَنِّی أَبْرَأَ النَّاسِ مِنْ دَمِ عُثَْمانَ، وَلَتَعْلَمَنَّ أَنِّی کُنْتُ فِی عُزْلَةٍ عَنْهُ إِلَّا أَنْ تَتَجَنَّی؛ فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَکَ! وَالسَّلَامُ.
علل مشروعیت حکومت امام علی‏علیه السلام
«همانا کسانی با من بیعت کرده‏اند که با ابابکر و عمر و عثمان، با همان شرایط بیعت نمودند، پس آن که در بیعت حضور داشت نمی‏تواند خلیفه‏ای دیگر برگزیند،
و آن که غایب است نمی‏تواند بیعت مردم را نپذیرد،
و همانا شورای مسلمین از آنِ مهاجرین و انصار است، پس اگر بر امامت کسی گرد آمدند، و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است.
حال اگر کسی کار آنان را نکوهش کند یا بدعتی پدید آورد، او را به جایگاه بیعت قانونی باز می‏گردانند،
اگر سرباز زد با او پیکار می‏کنند، زیرا که به راه مسلمانان در نیامده، خدا هم او را در گمراهیش وا می‏گذارد.
بجانم سوگند! ای معاویه
اگر دور از هوای نفس، به دیده عقل بنگری، خواهی دید که من نسبت به خون عثمان پاک ترین افرادم،
و می‏دانی که من از آن دور بوده‏ام، جز اینکه از راه خیانت مرا متّهم کنی، و حق آشکاری را بپوشانی. با درود.» [1] .

پی نوشت ها:
[1] نامه 6 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به شرح زیر است:
1- کتاب صفین ص29 و91: نصر بن مزاحم (متوفای 202 ه)
2- الامامة والسیاسة ج 1 ص 93: ابن قتیبة (متوفای 276 ه)
3- عقد الفرید ج5 ص375 و79: ابن عبد ربه مالکی (متوفای 328 ه)
4- تاریخ طبری ج 5 ص 235: طبری شافعی (متوفای 310 ه)
5- اخبار الطوال ص 166: دینوری حنفی (متوفای 290 ه)
6- عقد الفرید ج 2 ص 284: ابن عبد ربه مالکی (متوفای 328 ه)
7- بحار الانوار ج33 ص76 ح400: مجلسی (متوفای 1110 ه).
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir