علی(ع) برتر از انبیاء

نوع اصطلاح :
عنوان :
علی(ع) برتر از انبیاء
حرّه دختر حلیمه سعدیه (مادر رضاعی رسول‏اللّه (ص) بود که از شیعیان و دوستداران حضرت علی(ع) (ص) بود. که زمان پیریش مصادف شد با حکومت استبداد تاریخ حجاج بن یوسف ثقفی که یکی از سمتگران و خونخواران است و از طرف عبدالملک مروان سردار و حاکم عراق بود و او در زمان حکومتش بسیاری از شیعیان را به شهادت رساند و دهها هزار نفر مردم را هلاک کرد و شیعیان را با وضع بسیار فجیع و دردناکی بشهادت می‏رساند.
روزی حجاج حرّه را احضار کرد. حرّه به مجلس حجاج رفت. حجاج به او گفت: شنیده‏ام که تو عقیده داری علی(ع) بن ابیطالب (ع) از ابوبکر و عمر و عثمان برتر و بالاتر است؟
حرّه گفت: هر که این حرف را زده دروغ گفته است. زیرا من عقیده دارم آقا امیرالمؤمنین علی(ع)نه تنها براین سه نفر بلکه بر تمام پیغمبران بغیر از رسول خدا (ص) برتر و بالاتر و بهتر و با فضیلت‏تر است.
حجاج با شنیدن این اعتراف جسورانه فریاد زد: وای برتو آیا علی(ع)از پیامبران اولوا العزم برتر می‏دانی؟ حرّه فرمود: من او را برتر و بالاتر نمی‏دانم، بلکه خداوند او را بر تمام انبیاء برتر می‏داند و در این مورد در قرآن نیز گواهی داده است.
حجاج گفت: اگر این موضوع را از قرآن اثبات کردی نجات پیدا می‏کنی وگرنه دستور می‏دهم که در همین مجلس ترا هلاک کنند. حرّه فرمود قبول است و براین عقیده هم هستم و امّا چرا از حضرت آدم آقا علی(ع) (علی(ع)هماالسلام) بالاتر است. قرآن کریم می‏فرماید: چون آدم به درخت ممنوعه نزدیک شد، خداوند عمل او را نپذیرفت.
امّا خداوند در قرآن خطاب به آقا علی(ع)می‏فرماید: عمل شما خانواده عصمت و طهارت مقبول درگاه حق است. [1] .
در جای دیگر می‏فرماید: خداوند به آدم فرمود: به درخت نزدیک نشوید. [2] .
ولی حضرت آدم ترک اولی کرد (ترک اولی گناه نیست بلکه انجام دادن عملی است که بهتر از آن را می‏توان انجام داد و ترک اولی برای مردم عادی جایز است خداوند انتظار دارد که انبیاء و اولیاء (علی(ع)هم‏السلام) همیشه کار بهتر انجام داده و ترک بهتر ننمایند). و به آن نزدیک شد و از میوه آن چید، اما خداوند همه چیز دنیا را برای امیرالمؤمنین علی(ع)حلال کرد، اما حضرت به دنیا نزدیک نشد.
اما راجع به حضرت نوح (ع)، خداوند در قرآن می‏فرماید: او دارای زنی بدکار و کافر بود (تحریم 3) امّا حضرت علی(ع)همسری داشت که خداوند رضایت خود را در رضایت او قرار داده بود.
اما حضرت ابراهیم (ع)، وی بخداوند عرضکرد: خداوندا بمن نشان بده که چگونه مردگان را زنده می‏کنی، خداوند فرمود: مگر ایمان نیاوردی؟ عرضکرد چرا ایمان آورده‏ام ولی می‏خواهم قلبم مطمئن‏تر گردد و به یقینم افزوده شود. [3] .
امّا آقا علی(ع)فرمود: اگر پرده‏ها عقب رود تا من غیب را ببینم برای من هیچ فرقی نمی‏کند و به یقینم افزوده نمی‏گردد، [4] یعنی بقدری به قیامت ایمان دارد که گوئی هر لحظه قیامت را می‏بیند.
امّا حضرت موسی (ع)، وقتی خداوند به او امر کرد که برای دعوت فرعون برو، حضرت موسی (ع) عرضکرد: می‏ترسم مرا بکشند، زیرا یک نفر از آنها را کشته‏ام [5] امّا شبی که کفّار تصمیم گرفتند حضرت رسول‏اللّه (ص) را بقتل برسانند و چهل شمشیرزن دور خانه پیامبر (ص) جمع شده بودند پیامبر فرمود یا علی(ع) آیا جای من می‏خوابی؟ آقا علی(ع)فرمود: آیا جان شما درامان خواهد بود؟ فرمود: بله آقا فرمود جان من بفدای شما و در بستر پیامبر خوابید و نترسید.
امّا درباره حضرت عیسی (ع): حضرت مریم (علی(ع)هاالسلام) در عبادتگاه زندگی می‏کرد، وقتی وضع حملش نزدیک شد، ندا رسید که اینجا خانه عبادتست نه زایشگاه، در نتیجه حضرت مریم از مسجد اقصی، بیرون رفت و در بیابان کنار درختی وضع حمل کرد. اما وقتی که مادر آقا علی(ع)ایشان را حامله بود، پرده کعبه را گرفت و خداوند را بحقّ مولودش قسم داده در نتیجه کعبه شکافته شد و او در داخل خانه خدا، حضرت علی(ع)را به دنیا آورد.
حجاج خونخوار و ستمگر بقدری از این سخنان مبهوت شده بود که علاوه بر آزادی او خلعت و پاداشی به او داد.

علی(ع) جانم، علی(ع) جانم
علی(ع) ای جان جانانم‏

ز لطف حضرت سبحان
ز شوق کعبه شد تابان‏

جمال حضرت جانان
سر آمد شام هجرانم‏

علی(ع) جانم علی(ع) جانم
علی(ع) ای جان و جانانم‏

شه والا تبار آمد
ولی کردگار آمد

ز کعبه آشکار آمد
علی(ع) ممدوح قرآنم‏

علی(ع) جانم علی(ع) جانم
علی(ع) ای جان و جانانم‏

همه عالم چراغان شد
توگوئی نور باران شد

تولد، شاه مردان شد
که آمد مهر تابانم‏

علی(ع) جانم، علی(ع) جانم
علی(ع) ای جان و جانانم‏

خدا را خود، ولی آمد
که دلها منجلی آمد

علی(ع) آمد علی(ع) آمد
علی(ع) مولای مردانم‏

علی(ع) جانم علی(ع) جانم
علی(ع) ای جان و جانانم‏

پی نوشت ها:
[1] سوره دهر، آیه 22.
[2] سوره بقره، آیه 34.
[3] سوره بقره، آیه 260.
[4] غررالحکم، ج 2، فصل 75، حدیث 1.
[5] قصص 33.

منبع : کرامات العلویه، علی(ع) میر خلف زاده‏، نشر مهدی یار
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir