شیخ مفید

نوع اصطلاح :
عنوان :
شیخ مفید
محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید، از علمای برجسته و فقهاء و متکلمین بزرگ و از زهّاد و وارستگان کم نظیر شیعه می‏باشد که سنی و شیعه او را به علم و کمال قبول داشتند، وی بسال سیصد وسی و شش هجری قمری یازدهم ذیقعده متولد و در سال چهارصد و سیزده درسن هفتاد و شش سالگی از دنیا رفت. جنازه او را هشتاد هزار نفر تشییع کردند و در حرم کاظمین به خاک سپردند، وی از نوابغ تاریخ است که بیش از دویست کتاب تألیف نموده و اهل تسنن او را از بزرگترین علمای شیعه می‏دانستند. از حکایات مربوط به این نابغه بزرگ این است که:
روزی قاضی عبدالجبّار در بغداد در مجلس خود بود و بسیاری از علمای بزرگ شیعه و سنّی در آن مجلس حضور داشتند، در این هنگام شیخ مفید وارد مجلس شد و در پائین مجلس نشست و پس از مدتی به قاضی رو کرد و گفت: من از تو در حضور علماء سؤالی دارم؟
قاضی گفت بپرس.
شیخ مفید فرمود: شما در مورداین حدیث چه می‏گوئید که پیامبر (ص) در غدیر فرمود: مَنْ کُنْتُ مولاه فعلی(ع) مولاه کسی که من رهبر او هستم پس علی(ع)رهبر اوست. آیا این حدیث، مسلم و صحیح است که پیامبر (ص) در روز غدیر فرموده است؟
قاضی گفت آری، حدیث صحیح می‏باشد.
شیخ مفید فرمود: منظور از کلمه مولی چیست؟
قاضی گفت: مولی به معنی اولی و بهتر است.
شیخ مفید فرمود: پس این اختلاف و خصومت بین شیعه و سنّی چیست؟ (با اینکه پیامبر(ص) علی(ع)را بهتر از دیگران معرفی نموده است).
قاضی گفت: این حدیث، روایت است، ولی خلافت ابوبکر دِرایت (و از روی اجتهاد و درک) می‏باشد، و انسان عادل روایت را همتای درایت قرار نمی‏دهد (یعنی درایت مقدّم است) شیخ مفید فرمود: شما درباره این فرمایشات پیامبر (ص) چه می‏گوئید که به علی(ع)فرمود: حَرْبُک حَرْبی وَسلمُکَ سِلْمی (جنگ تو جنگ من است، و صلح تو صلح من است).
قاضی گفت: این گفتار براساس حدیث صحیح است.
شیخ مفید فرمود: نظر شما درباره اصحاب جمل (که به جنگ علی(ع)آمدند مانند طلحه و زبیر و...) چیست؟
قاضی گفت: ای برادر آنها توبه کردند.
شیخ مفید فرمود: ای قاضی جنگ آنها دِرایت و (حتمی) بوده است ولی توبه کردن آنها روایت شده است و تو در مورد حدیث غدیر گفتی روایت معادل درایت نیست (و درایت مقدم می‏باشد).
قاضی از پاسخ به شیخ مفید عاجز و درمانده شد، سر در گریبان فرو برد و سپس گفت تو کیستی؟
شیخ مفید جواب داد من خدمتگذار تو محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم. قاضی از مسند قضاوت برخاست و دست شیخ مفید را گرفت و بر آن مسند نشانید و گفت: اَنْتَ المفیدُ حقا براستی که تو انسان مفید (و سود بخشی) هستی.
چهره‏های علمای بزرگ مجلس درهم کشیده شد، وقتی قاضی ناراحتی آنها را دریافت به آنها رو کرد و گفت: ای علماء این مرد (شیخ مفید) مرا مجاب کرد و در پاسخ او عاجز شدم، اگر کسی از شما قادر به جواب او هست، اعلام کند تا او را بر مسند بنشانم و شیخ مفید به جای خود بنشیند، هیچ کس جواب نداد و این موضوع شایع گردید و علت نام گذاری او به مفید از همین جا سر چشمه گرفت.
یک روز شیخ مفید ایستاده بود دید گربه‏ای روی تشک الاغ سید علم الهدی (که یکی از شاگردان این بزرگوار است) را نجس کرده، شیخ مفید ایستاد تا سید آمد سوار الاغ شود، فرمود: من چنین دیدم و تشک شما نجس است. سید مرتضی فرمود برای من پاک است شیخ فرمود: خودم دیدم.
سید فرمود: بسیار خوب، امّا بقول شما تنهائی برای من نجس نمی‏شود، نامه‏ای نوشته انداختند داخل ضریح حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)جواب در آن نامه آمد که نوشته بود.
اَلْقُول قُول وَلَدی وَالشَّیخ مُعْتَمدی. یعنی گفته پسرم از نظر قانون اسلام درست و صحیح است اما قول شیخ هم مورد اطمینان و تأیید من است.
سید مرتضی (علم الهدی) بشیخ فرمود: بسیار خوب قول شما و قول آقا امیرالمؤمنین علی(ع)دو قول است حالا نجس می‏شود.

علی(ع) ای شاهکار آفرینش
علی(ع) ای گوهر دریای بینش‏

علی(ع) ای شهسوار عشقبازان
علی(ع) ای سرفراز سرفرازان‏

علی(ع) ای دستگیر مستمندان
علی(ع) ای غمگین دردمندان‏

علی(ع) ای مظهر لطف خدائی
تجلی گاه نور کبریائی‏

علی(ع) ای قبله گاه شاه و درویش
علی(ع) ای مرحم زخم دل ریش‏

علی(ع) ای عرش حق رازیب و زیور
علی(ع) ای آگه از هر جان مضطر

علی(ع) ای منبع جود و کرامت
علی(ع) ای شافع روز قیامت‏

منبع : کرامات العلویه، علی(ع) میر خلف زاده‏، نشر مهدی یار
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir