مقایسه سیاست علی با عمر

نوع اصطلاح :
عنوان :
مقایسه سیاست علی با عمر
عمر هنگام وفاتش وصیت کرد که: از میان شش نفر صحابه بزرگ پیامبر، یکی را به عنوان خلیفه برگزییند. و آن شش نفر را مأمور ساخت در مجلس خصوصی به بحث و تحلیل نشسته، پس از گفتگوی لازم، از میان خود یکی را انتخاب نمایند، و هر گاه کسی از آنان با انتخاب اکثریت شورا مخالفت نماید، گردنش را بزنند!! افراد شورای عمر عبارت بودند از: -1 «علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام»، -2 «عثمان بن عفان» -3 «عبدالرحمن بن عوف» -4 «سعد بن ابی‏وقاص» -5 «طلحة بن عبیدالله» -6 «زبیر بن العوام» در این میان «حق و تو» با «عبدالرحمن بن عوف» بود.
در مورد افراد شورا و واگذاری حق و تو به عبدالرحمن در میان مردم بحث و گفتگو بود، از آن جمله عبدالله بن عباس که مردی سیاسی و با نفوذ و عالم بود،و به مولای متقیان ارادت خاصی داشت، عرض کرد: «ذهب الامر منا» یعنی در این شورا علی علیه‏السلام هرگز به خلافت نخواهد رسید!! زیرا ترکیب شورا از افراد مذکور طوری بود، که بر ضد علی علیه‏السلام تشکیل شده بود، و خود امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام در خطبه «شقشقیه» به آن اشاره می‏کنند. [1] .
در اینجا این سؤال پیش می‏آید که: اگر علی مرد سیاسی است چگونه در مجلس شورای شش نفری شرکت می‏کند که می‏داند موفق نخواهد شد؟
جوابش از خود علی بن ابی‏طالب است، که می‏خواهد تفاوت سیاست خود را با سیاست عمر به مردم نشان دهد، و آیندگان در آن مورد داوری کنند، و یقین کنند که ولایت و خلافت علی علیه‏السلام از جانب خدا بوده، اما خلفای غاصب با انواع شیطنت‏ها و دسیسه بازی‏ها حق را از صاحب حق گرفتند!! زیرا آنان گفته بودند: پیامبر خدا فرموده است:
«ان النبوة والامامة لا یجتمعان فی بیت!» [2] .
رسالت و امامت هرگز در یک خانواده جمع نمی‏گردد!!
و از طرفی عمر گفته بود: اهل شوری اهل بهشت هستند، و پیامبر هنگام وفاتش از آن راضی بود.
و از طرفی با یکایک آنان صحبت می‏کند، و به طلحه می‏گوید: پیامبر از تو ناراضی بود!! [3] .
و سپس به ابوطلحه انصاری می‏گوید: هر کدام از این اهل شورا که با اکثریت مخالفت نماید گردن او را بزن!
علی علیه‏السلام می‏فرماید: من در شورا شرکت کردم که ثابت کنم اینها دروغ می‏گویند! اینها چنان منحرفند که به پیامبر خدا به دروغ نسبت حدیث می‏دهند! تا خلافت مرا غصب کنند، باید مردم بدانند که چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اجتماع نبوت و امامت را در یک خانواده ممنوع می‏داند و از سوی دیگر همین راویان دروغگو مرا جزو همان شورای شش نفری برای انتخاب خلیفه قرار می‏دهند. [4] .
عمر از یک سو اهل شورا را اهل بهشت دانسته، و مورد رضایت پیامبر معرفی می‏کند، و از طرف دیگر دستور می‏دهد: گردن مخالف را بزنید!! او چگونه می‏گوید پیامبر از شما راضی بود، و بعد می‏گوید پیامبر از طلحه ناراضی بود؟![5] .
خوانندگان عزیز خود می‏توانند در این موارد داوری کنند، و ملاحظه فرمایند آیا خلفای دیگر سیاسی‏تر بودند یا علی بن ابی‏طالب؟ آیا آنان می‏گفتند اگر علی نبود ما هلاک می‏شدیم یا مولای متقیان؟! آیا آنان متناقض حرف می‏زدند یا علی بن ابی‏طالب؟
و بالاخره امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام در جواب شیطنت‏های معاویه که او را مرد سیاست و حیله‏گر نامیده‏اند، می‏فرمایند:
«والله ما معاویة بادهی منی، ولکنه یغدر ویفجر ولو لا کراهیة الغدر لکنت من ادهی الناس» [6] .
سوگند به خدا که معاویه در میدان سیاست و تدبیر بر من برتری ندارد، منتهی او مرد خیانت و دروغ است، و هرگز به عهد و پیمان خود وفا نمی‏کند، و اگر نبود این که حیله گری روا نیست، من از همه مردم روی زمین زیرک‏تر بودم.
از مجموع مطالب این قسمت نتیجه می‏گیرم که علی علیه‏السلام در میدان سیاست نیز رقیب و نظیری نداشته و ندارد، و او بر خلفا و دیگران مقدم بوده است، با این تفاوت، که سیاست علی محدود به قوانین اسلام و شرع بوده، و هرگز از آن تجاوز نمی‏کرد، ولی دیگران هیچ محدودیتی نداشته، و هر چه را مصلحت خود تشخیص می‏دادند، بی‏درنگ آن را پیاده می‏کردند، خواه مشروع بوده باشد یانه! [7] .

پی نوشت ها:
[1] خطبه سوم نهج‏البلاغه.
[2] شرح ابن ابی‏الحدید ج1 ص189.
[3] کامل ابن‏اثیر ج3 ص 66 کنزالعمال ج5 ص715 به بعد.
[4] انا اعلم ذلک (من این را می‏دانم که از خلافت محروم می‏شوم و دیگری انتخاب می‏گردد) ولکنی ادخل معهم فی الشوری لان عمر قد اهلنی الان للخلافة وکان قبل ذلک یقول: ان رسول‏الله صلی الله علیه و آله و سلم قال: ان النبوة والامامة لا یجتمعان فی بیت فانا ادخل فی ذلک لاظهر للناس مناقضة فعله لروایته!!!.
[5] شرح خطبه شقشقیه در شروح نهج‏البلاغه از جمله ابن ابی‏الحدید ج1 ص185 به بعد و ج20 ص21.
[6] نهج‏البلاغه خطبه191 ص648 فیض الاسلام.
[7] نقل از آفتاب ولایت، ص133-131.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir