نمونه‏ای از احمقان تاریخ‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
نمونه‏ای از احمقان تاریخ‏
در تاریخ آمده است که شخصی به نام حارث بن حوط به حضور علی علیه‏السلام آمده و گفت: گمان می‏کنی من طلحه و زبیر و عایشه را باطل می‏دانم؟!
کنایه از این که من بین تو و آنان فرق نمی‏گذارم، و نمی‏دانم کدامیک حق، و آن دیگری باطل می‏باشید!! حضرت در جوابش فرمودند: تو در تشخیص حق و باطل دچار اشتباه شده‏ای، تو می‏خواهی برای تشخیص آنها به سراغ خود افراد روی! و این صحیح نیست، بلکه باید در شناسایی اشخاص به سراغ معیارهای حق و باطل صحیح نیست، بلکه باید در شناسایی اشخاص به سراغ معیارهای حق و باطل بشتابی و از این طریق، صحیح را از ناصحیح و صواب را از خطا تمیز دهی.
حارث گفت: من به دنبال عبدالله و سعد وقاص می‏روم که راه بی‏طرفی اعلان نموده،و داخل مسائل سیاسی نمی‏گردد!!
حضرت فرمودند: آنان از حق و حقیقت پشتیبانی ننموده، و بر ضد باطل قیام نکرده‏اند!! تو چگونه از راه ناصحیح آنان پیروی می‏نمایی!!
در حالات آن دو نفر آمده است که: پس از قتل عثمان، سعد وقاص چند رأس گوسفند خریده و راه صحرا را پیش گرفت، و از بیعت با امیرالمؤمنین خودداری نموده و به چوپانی مشغول شد!!
ولی عبدالله عمر با آن حضرت بیعت کرد، و سپس بیعت خود را شکسته، و زیر حمایت خواهرش حفصه همسر رسول خدا راه بی‏طرفی را پیش گرفت، و خانه نشینی را بر نظام اجتماعی امیرالمؤمنین ترجیح داد!!
او بر همین منوال می‏گذرانید تا اینکه حجاج بن یوسف در جنگی که در مکه رخ داد، عبدالله زبیر را به دار زد و عبدالله عمر شبانگاه به منزل حجاج آمده و بدو گفت:
من از پیامبر خدا شنیدم که فرمود:
«هر کس از دنیا برود و امام زمان خویش را نشناسد، مسلمان نمرده است».
اینک آمده‏ام از طریق تو برای عبدالملک مروان بیعت نمایم، هم اینک دستت را بده تا با تو بیعت کنم! حجاج در حالی که با وی با تحقیر و بی‏احترامی برخورد می‏کرد، در این هنگام پایش را دراز نموده و گفت: بیا به جای دستم با پایم بیعت کن!!
عبدالله عمر گفت: چرا به من اسائه ادب نموده و تحقیرم می‏نمایی؟!
حجاج گفت: ای احمق نادان! آیا علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام امام نبود؟ چرا با او بیعت نکردی؟ آیا او امام زمان نبود؟! سوگند به خدا تو برای بیعت و دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اینجا نیامده‏ای! بلکه تو را این چوبه دار به اینجا کشانیده، و از ترس وارد شده‏ای!! [1] .

پی نوشت ها:
[1] نهج‏البلاغه فیض الاسلام حکمت254 و1213 و 1214 سفینه ج2 ص136.نقل از آفتاب ولایت، ص312-310.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir