آزاد گذاشتن آب برای دو لشگر

نوع اصطلاح :
عنوان :
آزاد گذاشتن آب برای دو لشگر
کامل بهائی ص251، و ناسخ امیرالمؤمنین‏ علیه السلام ج3.
پیش از آغاز جنگ صفّین لشگریان معاویه زودتر وارد صحرای صفّین شدند، و رودخانه بزرگ فرات را محاصره کردند تا امام علی‏ علیه السلام را در محاصره اقتصادی قرار دهند،
برخی از سیاستمداران، معاویه را از محاصره آب نهی کردند و گفتند:
«علی کسی نیست که تشنه بماند.»
امّا معاویه در غرور خود باقی بود.
وقتی سپاه حضرت امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام وارد صحرای صفّین شد، آن حضرت خط شکنانی را به فرماندهی امام مجتبی‏ علیه السلام آماده ساخت
و این سخنرانی را ایراد فرمود:
قَدِ اسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتَالَ، فَأَقرُّوا عَلَی مَذَلَّةٍ، وَتَأْخِیرِ مَحَلَّةٍ؛ أَوْ رَوُّوا السُّیوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاِء.
فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِکُمْ مَقْهُورِینَ، وَالْحَیاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ. أَلَا وَإِنَّ مُعَاوِیةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ، وَعَمَّسَ عَلَیهِمُ الْخَبَرَ، حَتَّی جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِیةِ. [1] .

شامیان با بستن آب شما را به پیکار دعوت کردند.
اکنون بر سر دو راهی قرار دارید، یا به ذّلت و خواری بر جای خود بنشینید، و یا شمشیرها را از خون آنها سیراب سازید تا از آب سیراب شوید، پس بدانید که مرگ در زندگی توام با شکست، و زندگی جاویدان در مرگ پیروزمندانه شماست.
آگاه باشید! معاویه گروهی از گمراهان را همراه آورده و حقیقت را از آنان می‏پوشاند، تا کورکورانه گلوهاشان را آماج تیر و شمشیر کنند.» [2] .
سربازان امام علی‏ علیه السلام در همان حملات آغازین آب را آزاد کردند،
وقتی فرات از محاصره لشگریان معاویه خارج شد، برخی پیشنهاد دادند که آب را برروی معاویه همانند آنان ببندیم.
حضرت امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام پاسخ داد:
نه، ما برای آب نمی‏جنگیم، آب را آزاد بگذارید، تا هر دو سپاه از آن استفاده کنند، که تنها تیزی شمشیرهای شما، برای آنان کافی است.
با این حرکت پیامبر گونه امام علی‏علیه السلام، بسیاری هدایت شدند، و از لشگرگاه معاویه فرار کرده به اردوگاه حضرت امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام پیوستند. [3] .

پی نوشت ها:
[1] اسناد و مدارک این خطبه به شرح زیر است:
1- کتاب صفین ص 201 و 208: نصربن مزاحم (متوفای 212 ه)
2- شرح نهج‏البلاغه ج3 ص325: ابن ابی‏الحدید (متوفای 656 ه)
3- منهاج‏البراعة ج 1 ص 264: ابن راوندی (متوفای 573 ه)
4- مروج الذهب ج 2 ص 377: مسعودی (متوفای 346 ه)
5- بحارالانوار ج32 ص442 ح394-387: مجلسی (متوفای 1110ه).
[2] خطبه 51 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی.
[3] کتاب صفّین، ابن مزاحم، و شرح ابن ابی الحدید ج1 ص329.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir