علل بردباری‏ در مبارزه با انحرافات

نوع اصطلاح :
عنوان :
علل بردباری‏ در مبارزه با انحرافات
پس از 25 سال حکومت آنان که به حاکمیت ارزش‏ها و احکام اسلامی توجّهی نداشتند،
بدعت‏ها شکل گرفت،
و احکام دروغین فراوانی را مطرح کردند،
که مردم را از اسلام و احکام ناب منحرف و به دستورالعمل هائی عادت داده بودند که از احکام اسلام بیگانه بود.
آنگاه که حضرت امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام به حکومت رسید با هزاران مشکل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی روبرو بود، و نمی‏توانست افکار و آراء جامعه را با دستورالعمل و بخشنامه تغییر دهد.
تا فرمود:
نماز مستحبّی را به جماعت نخوانید.
(که خلیفه دوّم دستور داده بود بخوانند)
فریاد عموم مردم بلند شد که:
واعُمَراه، وا عُمَراه
(کجائی عُمر که بنگری علی نمی‏گذارد نماز مستحبّی را به جماعت بخوانیم.)
اینجاست که مشکل فرهنگی و بینشی را با دستورالعمل‏ها و بخشنامه‏ها نمی‏شود به زودی عوض کرد.
امام علی‏ علیه السلام در یک سخنرانی عمومی بردباری خود را در مبازره با انحرافات و بدعت‏ها اینکونه بیان فرمود:
(اگر حکم الهی را اظهار کنم، و تحریفها را کنار زنم، از اطراف من پراکنده می‏شوند.)
سوگند به خدا به مردم گفتم:
(که در ماه رمضان جز برای نماز واجب به جماعت حاضر نشوند، که خواندن نماز مستحبّی به جماعت بدعت است.)
امّا بعضی از لشگریان که در پیرامون من می‏جنگیدند، فریاد زدند:
(ای اهل اسلام، سنّت عمر را تغییر دادند، و علی ما را از نماز خواندن مستحبّی به جماعت باز می‏دارد.)
ترسیدیم در گوشه‏ای از لشگریانم شورشی برپا شود. [1] .
أرَأَیتُمْ لَوْ أَمَرْتُ بِمَقامِ اِبْراهیمْ فَرَدَدْتُهُ اِلی الْمَوْضِعِ الَّذی وَضَعَهُ فیهِ رَسُولُ‏اللَّهْ‏ صلی الله علیه وآله وسلم
وَ رَدَدْتُ فَدَکَ اِلی وَرَثَةِ فاطِمَة
وَ رَدَدْتُ صاعَ رَسُولِ‏اللَّه‏ صلی الله علیه وآله وسلم کَما کانَ... وَرَدَدْتُ دارَ جَعْفَرٍ اِلی وَرَثَتِهِ وَ هَدَمْتُها مِنَ الْمَسْجَدِ، وَرَدَدْتُ قَضایا مِنَ الْجَوْرِ قَضی بِها وَ نَزَعَتُ نِساءً تَحْتَ رِجالٍ بِغَیرِ حَقٍّ وَ رَدَدْتُهُنَّ اِلی اَزْواجِهِنَّ...
وَ مَحَوْتُ دَواوینَ الْعَطایا وَ اعْطَیتُ کَما کانَ رَسُولُ‏اللَّه‏ صلی الله علیه وآله وسلم یعْطی بِالسَّوِیةِ وَ لَمْ اَجْعَلْها دَوْلَةً بَینَ الْأغْنِیاءِ...
وَ رَدَدْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ‏اللَّه‏ صلی الله علیه وآله وسلم اِلی ما کانَ عَلَیهِ وَ سَدَدْتُ ما فَتَحَ فیهِ مِنَ الاَبْوابِ وَ فَتَحْتُ ما سَدَّ مِنْهُ
وَ حَرَّمْتُ الْمَسْحَ عَلَی الْخُفَّینِ
وَ حَدَدْتُ عَلَی النَّبیذِ
وَ اَمَرْتُ بِاحَلالِ الْمُتْعَتَینِ
وَ اَمَرْتُ بِالتَّکْبیرِ عَلَی الْجَنائِزِ خَمْسَ تَکْبیراتٍ
وَ الْزَمْتُ النَّاسَ الْجَهْرَ بِبِسْمِ اللَّهِ الْرَحْمنِ الْرَحیم...
وَ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَی حُکْمِ الْقُرْآنِ وَ عَلَی الطَّلاقِ عَلَی السُّنَّةِ
وَ اَخَذْتُ الصَّدَقاتِ عَلَی أَصْنافِها وَ حُدُودِها...
اِذاً لَتَفَرَّقُوا عَنّی وَ اللَّهِ لَقَدْ اَمَرْتُ النَّاسَ اَنْ لا یجْتَمِعُوا فی شَهْرِ رَمَضانَ اِلاَّ فی فَریضَةٍ وَ اعْلَمَتْهُمْ اَنَّ اجْتِماعَهُمْ فی النَّوافِلِ بِدْعَةٌ فَتَنادی بَعْضُ اهْلِ عَسْکَری مِمَّنْ یقاتِلُ مَعی:
یا اَهْلَ الْإسْلامِ غُیرَتْ سُنَّةُ عُمَرَ ینْهانا عَنِ الصَّلوةِ فی شَهْرِ رَمَضانِ تَطَوُّعاً. وَلَقَدْ خِفْتُ اَنْ یثُورُوا فی ناحِیةِ جانِبِ عَسْکَری...
(اگر مقام ابراهیم را که عُمر تغییر داد به همان مکانی می‏گذاشتم که پیامبر اکرم‏ صلی الله علیه وآله وسلم قرار داده بود و فدک را به صاحب اصلیش می‏دادم
و پیمانه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را بمقدار تعیین شده پیامبر اسلام‏ صلی الله علیه وآله وسلم باز می‏گرداندم
و خانه جعفر را که در توسعه مسجد به زور خراب کردند، باز پس می‏گرفتم
و احکام و قضاوتهای ضالمانه را طرد می‏کردم
و زنان مسلمان را که بدون حقّی گرفتند و با آنان ازدواج کردند، به خانوادهایشان برمی‏گرداندم
و دفتر حقوق را به روش حقوق پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم تغییر می‏دادم
و دفتر بخشش‏ها و امتیاز دادنها را نابود می‏کردم
و مسجد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آنگونه که لازم بود درست می‏کردم
و درهائی که بیجا باز کردند می‏بستم
و مسح برروی کفش را منع می‏کردم
و برخوردن آبجو حدّ شراب می‏زدم
و متعه و حجّ تمتّع را حلال اعلام می‏کردم
و دستور می‏دادم که بر جنازه‏ها پنج تکبیر بگویند
و بسم‏اللَّه را در نماز بلند بگویند
و مردم را به حکم قرآن باز می‏گرداندم
و طلاق را مطابق اسلام جاری می‏کردم
و صدقات را از اقشار مردم می‏گرفتم،
به یقین از اطراف من پراکنده می‏شدند، من تا دستور دادم که نماز مستحبّی را به جماعت نخوانند که بدعت است، جمعی از لشگریان من فریاد زدند که ای اهل اسلام، سنّت عمر را تغییر دادند، ترسیدم که لشگریانم پراکنده شوند.)

پی نوشت ها:
[1] روضه کافی ص58 و 63، و تاریخ الخلفاء سیوطی 136.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir