المعصومون

نوع اصطلاح :
عنوان :
المعصومون
«معصوم» کسی است که نگه‏داشته و بازداشته شده است.
تمامی ائمّه طاهرین علیهم السلام دارای مقام عصمت و از تمامی گناهان، ناپاکی‏ها و عیب‏ها بازداشته شده‏اند و «عصمت» عبارت است از این که شخص به چنان قوّت عقلی دست یابد، که با وجود این که همانند دیگران قادر به انجام همه گناهان است، هیچ گناهی مرتکب نشود. یعنی عدم ارتکاب گناه، اختیاری معصوم می‏باشد، نه آنکه معصوم بر ترک گناه مجبور باشد. بلکه به واسطه قدرت عقلانی، کمال، زیرکی و هوشی که یافته، پاکی نفسی پیدا کرده و از گناه بیزار است و آثار گناه را می‏بیند، لذا به سوی گناه نمی‏رود. همانند شخص عاقلی که آثار سم و زهر را می‏داند، لذا با آنکه قادر بر خوردن آن است، هیچ‏گاه آن را نزدیک دهانش نمی‏آورد.
اگر معصوم بر انجام گناه یا ترک آن اختیار نداشت، از جهت مقام و منزلت پایین‏تر از مؤمنانِ شایسته‏ای بود که قدرت بر انجام گناه دارند، ولی گناه نمی‏کنند. بعضی بر این باورند که عصمت امامْ از اشتباه و گناه است. یعنی معصوم کسی است که نه اشتباه می‏کند و نه گناهی را مرتکب می‏گردد و عصمت او در اشتباهات جبری است. یعنی اگر معصوم خواست اشتباه کند، خداوند او را متوجّه می‏سازد که اشتباه نکند. ولی عصمت او در گناه اختیاری است. یعنی معصوم کاری می‏کند که ملکه تقوا در او ایجاد می‏شود و این ایجاد ملکه تقوا با اختیار و با اراده صورت می‏گیرد و با این ملکه تقوا است که به سوی عصمت از گناه می‏رود.
قال علی بن ابی‏طالب علیه السلام: «بِالتَقْوی قَرَنَتِ العِصْمَةُ».[1] .
حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: عصمت به تقوی بسته شده است.
پس آنان بااراده خود از تمامی گناهان دست شسته و تقوا پیشه کرده، در اوج تقوا، معصوم گشته‏اند. قال الرضا علیه السلام: «فَهُوَ مَعصُومٌ مُؤَیدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ قد اَمِنَ مِن الخَطایا وَ الزَّلَلِ وَ العِثارِ یخْصُّهُ اللّهُ بِذلِکَ لِیکُونَ حُجَّتَهُ عَلی عِبادِهِ وَ شاهِدَهُ عَلی خَلْقِه».[2] .
امام رضا علیه السلام فرمودند: امام معصوم است و تأیید و تقویت شده و توفیق یافته و استوار گشته (از جانب خداوند) و از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است. خداوند این خصوصیات را به او می‏بخشد تا حجّت او بر بندگانش و گواه او بر آفریدگانش باشد.

پی نوشت ها:
[1] غررالحکم.
[2] عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 199.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir